Forum

Utøj i Stueplante

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Bente Fabricius, 14. maj 2021 kl. 13.40

Jeg har en æld gammel plante 47 år gammel, den er pludselig begyndt at komme med noget hvidligt støv på ydersiden af bladene på de nye skud, der efterfølgende bliver til noget brunligt, og bladene krøller sig lidt sammen.
Jeg nipper dem af, men det fortsætter på de nye skud. der titter frem.
Jeg ved ikke hvad det er for en plante, den vokser med lange skud, hvor bladene der sidder på stænglen skyder med 3 tynde grønne blade, lidt over 1 m lang og står på en blomstersøjle.
Jeg er flyttet, den har stået foran en terasse dør, der er sydvendt, var udtørret da problemet begyndte. Jeg har for en månedtids tid siden flyttet den, så den ikke længere står i direkte sol. Hvad kan det være, skal alle nye skud fjernes ved roden? Kan det være meldug etc.?
Mange hilsner Bente

1 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 15. maj 2021 kl. 8.19

Det kan godt lyde som meldug. Har du et billede.
Tag lidt mælk fortyndet 10 til 20 gange, og sprøjt specielt de nye blade hver uge.

2 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Bente Fabricius, 15. maj 2021 kl. 12.57

Hej Lars
Tak for svar.
Jeg har et foto på telefonen, men det lykkedes ikke at overføre til pc. Telefonen er oprettet med en gammel mailadr., der tilhører en anden.
Det vil jeg da prøve, bare underligt, det er de nye skud, der er ramt. Der har været et enkelt " udbrud " længere nede på planten. Den vokser med et bladskud med 3 blade i hver langs stænglen. Det nippede jeg af, det havde ikke smittet..
Det kan godt være, det er meldug. Det må være en slags svamp, da jeg har kigget under lup, der er ikke noget, der bevæger sig..
Jeg er rigtig glad for svar, da jeg er lidt " ør " over denne plante.
Mange Hilsner
Bente

3 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Bente Fabricius, 20. maj 2021 kl. 13.19

Hej igen
Er der nogen her inde, der kan forklare mig, hvordan jeg vedhæfter foto, når jeg vil skrive et indlæg. Jeg har prøvet, men ved ikke hvor de to fotos blev af. Det er jo klart bedre, at vedhæfte foto til at lokalisere hvad der er galt med planten.
Det lykkedes ikke, at videresende fra mail..
På forhånd tak
Bente

4 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 20. maj 2021 kl. 17.21

Her er et billede af meldug i en vinklase.
Nederst på siden står der Evt. billede. Du trykker på <Gennemse...> og vælger dit billede.

5 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Bente Fabricius, 20. maj 2021 kl. 22.08

Det prøver jeg, men nu markeres svar feltet med gult, og foto neden under??
Der står blad med meldug
stueblomst..
Det går derudaf med IT....
Hilsen Bente

6 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Bente Fabricius, 20. maj 2021 kl. 22.12

Så kommer blomsten, inden der gik utøj i, jeg ikke ved hvad hedder. Måske får jeg løst dette også.
Tak for hjælp Lars

7 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anne Demant, 20. maj 2021 kl. 22.30

planten kender jeg ikke, men det er meldug

Nyt svar til emnet »Utøj i Stueplante«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Fri debat > Utøj i Stueplante

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider