Forum

Kan kompostkværn klare knogler?

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 16. maj 2021 kl. 8.46

Har nogen prøvet at knuse knogler i en kompostkværn af typen med valser?

I bestræbelserne på at bringe vores madaffald ned er vi nået langt, men bl.a. knogler a la fugleskrog, ribben, ossobuko og de helt store fra suppeben ligger og kigger i årevis i komposten. Da de jo indeholder en del næringsstoffer/ mineraler og benmel er jo kendt og anvendt i århundreder i bl.a. plantegødning, vil jeg gerne udnytte dem, men det må jeg erkende kræver en findeling eller blot neddeling. At investere i en mølle er lige i overkanten, men en stærk kompostkværn kunne jeg godt bruge til flis, hvis det skulle være :)

Men kan en god kompostkværn knuse knogler, som vi kender dem fra husholdningen?

1 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 16. maj 2021 kl. 12.26

Hej Tom.

Jeg har tidligere smidt knogler/ben fra bl. a kylling i komposten og senere når komposten var udlagt i bedene stået med en masse knogler, der bare ikke ville forsvinde. Men at køre dem igennem en kompost kværn hjælper ikke. Det bliver bare til små splinter, hvis altså valsen overhoved kan tage dem. Måske man bare skal indsamle dem og så grave dem ned i køkken haven.

I dag ryger knogler og ben og andet animalsk mad direkte i den den grønne spand og derefter til biogas.

2 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 16. maj 2021 kl. 21.02

Osso Buko og kraftbens knogler går ikke i kværnen. Men hvorfor bøvle med det. Man kan også gøre tingene for besværlige for sig selv. Det er livet for kort til? Grav knoglerne ned!
Ingeborg

3 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 16. maj 2021 kl. 21.51

@Søren

Biogasanlæg som modtager husholdningsaffald kører knoglerne (og alt andet) igennem kværne. Pumperne kan ikke klare større knogler og selve opholdet i reaktoren gør intet ved knogler - pH er også relativt høj i en biogasreaktor.

Jeg er interesseret i benmel fra egen husholdning, så denne kilde til fosfor også udnyttes og knusning vil gøre en forskel på omsætningen af knoglerne i jorden. Vi har ca. 10-12 kg om året.

4 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Claus K Madsen, 16. maj 2021 kl. 22.59

Du skal ikke gøre det Tom. De finder altid ud af det når det er manden ;-)

Nej, seriøst. Jeg har ikke prøvet, men jeg er sikker på min gamle valsemaskine ville have kvast kyllingeknogler men sat sig fast i ossobuco knoglen.
Har du overvejet at brænde / riste dem?

5 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 17. maj 2021 kl. 17.31

@Claus

Nej, jeg har faktisk ikke tænkt på at brænde dem og bruge asken - har tit bål i haven, så det må prøves - tak :)

Kan det tænkes at saltene bliver tungt opløselige oxider der ikke rigtigt gør nytte for planterne? Måske så behandle asken med en fosfor- eller salpetersyre og lave et vandigt koncentrat?

6 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Claus K Madsen, 18. maj 2021 kl. 10.17

Så vidt jeg kan læse mig til får du en blanding af calciumoxid (brændt kalk) og phosphorpentoxid hvis vi antager fuldstændig reaktion. Når det kommer i kontakt med vand må du få et eller andet calcium (x hydrogen) fosfat under varmeudvikling.
Det er ikke super tilgængeligt, men det var det jo heller ikke i knoglerne.
At hælde noget syre på er ingen dårlig ide. Det var sådan man lavede superfosfat. En mere økologisk løsning ville være at blande det i komposten og håbe på at processer der hjælper tilgængeligheden på vej.

7 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 19. maj 2021 kl. 7.41

@Claus

Tak - ja det handler ikke om økologi lige nu, men leg må jeg nok indrømme. Måske er eddike(-syre) stærk nok? Så vidt jeg ved er acetater let opløselige i vand.

Tror jeg ligger nogle i eddike og ser :)

8 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: James F., 19. maj 2021 kl. 9.56

Naturen klarer ALT. Vi mennesker er bare ikke udstyret med lige så megen tålmodighed. :)
Inspireret af trådstarter gik jeg ud i skoven (haven) og ledte lidt, da jeg ved, at jeg har mindst 2 ko kranier liggende. Efter nogen eftersøgning fandt jeg det ene. Under græs og mos kunne jeg se at naturen var godt i gang med at nedbryde Kranie/knoglerne. Men det tager TID. Hundene pillede skind, sener og kød af for 30 år siden.! Osso buko knoglerne fra krondyr finder jeg også af og til i haven, de er endnu mere velbevarede. Jeg vil ikke turde smide okseknoglerne i en kompostkværn, de er næsten lige så hårde som sten.

9 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 19. maj 2021 kl. 21.24

@James

Ja, vi kender det fra vore kompostbunke, hvor nogle knogler har været igennem 4 - 5 gange uden at være synderlig nedbrudt :) Desuden har vi jo arkæologien der viser noget om holdbarheden og det har jeg ikke tid til....

Prøver med eddike og siden bål og evt. eddike efterfølgende - det skal prøves at få udnyttet de mineraler og ikke mindst fosfor :)

10 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Nielsen, 20. maj 2021 kl. 21.01

Er der ikke noget med, at en såkaldt Bokashi-Bin kan klare at lave kompost ud af knogler?

11 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Brems, 21. maj 2021 kl. 10.22

Hej Søren Nielsen

En forespørgsel til forhandler besvares med, at følgende ikke er egnet til forkompostering med mælkesyrebakteriekultur:

Eddike - juice - mælk - olie - vand - store knogler - aske - dyreafføring og papir.

Venlig hilsen
Lone

Nyt svar til emnet »Kan kompostkværn klare knogler?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Fri debat > Kan kompostkværn klare knogler?

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider