Forum

Maj-kulde gør laderne fulde!

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Doris Møller, 16. maj 2021 kl. 14.54

Maj-kulde gør laderne fulde, sagde man i gamle dage. Men det kræver jo lige, at der er sået eller plantet noget, der kan vokse og give udbytte!

Det er jo udmærket plantevejr, for man er fri for at vande. Men er det også godt såvejr? Frøene kan vel rådne eller blive skyllet væk i en voldsom byge?

Kartoflerne vokser pænt nu. Vil de kunne indhente den tilvækst, som de plejer at have på denne tid. Eller skal man bare være tålmodig og vente?

Jeg glæder mig over de ting, der kommer af sig selv, uden at man behøver at røre en finger, f.eks. rabarberne og purløgene og andre krydderurter. Jeg har aldrig haft så fine purløg og så flotte rabarber. Rabarberne er vokset 15 cm på en uge, så vidt jeg kan se. Desværre smager de ikke af så meget, selv om de er meget saftige. De indeholder nok en hel del vand. Jeg plejer at nedfryse en god portion rabarber hver uge indtil 1. juli. Og inden da skal vi nok få tørke – bare vent og se. Og så vil det nok være en god ide at blande indholdet af poserne før tilberedningen, så man tager lidt af dem fra regntiden og blander med lidt af dem fra tørketiden.

Er der andre såkaldte permakultur-planter, der kan anbefales?

M.v.h.

Doris Møller

1 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 16. maj 2021 kl. 20.45

Normalt er april og maj tørre måneder, så en kølig maj sparer på vandet. Derfor gør maj-kulde laderne fulde.
Frø rådner ikke af vand i køkkenhaven - så skal undergrunden da være vandmættet og vandet ligge i pytter oven på jorden. Er det tilfældet, trænger haven til en jordkur.
Er der så vådt, at vandet løber væk på overfladen, kan frøene selvfølgelig godt skylle væk.
Du skal ikke bekymre dig om kartoflerne. De er lagt, og vejret er, som det er. Når der er gået 60 dage kan du se, om de er ved at være klar til første høst.

2 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 16. maj 2021 kl. 20.58

Hedder det ikke: maj MÅNEDS kulde gør laderne fulde?
Ingeborg

3 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jakob B., 17. maj 2021 kl. 8.57

Jeg tror måske også, at det gamle ordsprog mest har noget med fugtighed at gøre. Men jeg tænker nok især, at hvis maj var varm og tør, så ville en vigtig del af gødningen fordampe og blive til forurening af omgivelserne, før afgrøderne og deres rodnet var blevet store nok til at udnytte den.

4 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Doris Møller, 17. maj 2021 kl. 9.10

Ok, talemåden skal åbenbart forklares på følgende måde: Normalt vil varme gavne væksten, men fordi både april og maj normalt er tørre måneder, vil en kold maj måned ikke udtørre jorden så meget, som en varm maj måned. Derfor får man et større udbytte, hvis maj er kold som i år.

Men ikke alle planter strutter af sundhed som mine rabarber. Mine tomatplanter kunne godt snart trænge til at se solen! De står stadig på den overdækkede og lukkede altan og venter på at komme i jorden i haven. Og det var da heldigt, at det først er til næste år, at jeg vil prøve at dyrke majs! For de kræver vel varme.

Jeg har hørt talemåden fra min mor. Sådanne talemåder blev normalt overleveret mundtligt fra generation til generation. Derfor kan der være lidt forskellige udgaver af dem. Jeg googlede for en sikkerheds skyld min variant og fik flere hits, men jeg så godt, at der var en lidt anderledes variant.

M.v.h.

Doris Møller

5 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 17. maj 2021 kl. 9.11

Her er lidt læsning fra før DMI.
www.tornved-lokalhistoriske-forening.dk/index.htm/vejrvarsler.htm
Ingeborg

6 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 17. maj 2021 kl. 9.32

Min søster, som boede syd for grænsen og døde som 89 årig, holdt sigvtil rigtig mange af disse bonderegler, selvom hun ligesom jeg var vokset op i Flensborgs midtby.
Hun holdt sig streng til såning ved bestemte månefaser, noget landbruget gør visse steder ved at så om natten.
Derudover såede hun aldrig bønner før efter “ishellige”, som falder på forskellige datoer hvert år. I 2021 mellem den 11. og 15. Maj.
Desuden tror man syd for grænsen på syvsoverdag = 27. Juni, hvor det forudsiges at vejret vil være det samme som denne dag i de kommende 7 uger.
Jeg har altid med fornøjelse kigget i min søsters havekalender!
Jeg er jo ligesom min 14 år ældre søster opvokset på 2. Sal i en byejendom, omgivet af mursten og har måttet læse mig til at have jord under neglene. Modsat min mand, hvis bedstemor, krigerenke fra 1. VK. af nød havde flere kolonihaver, hvorfra hun solgte afgrøderne til herskabskøkkener. Fordi både min mands far og han måtte hjælpe hende med gravning osv, hader de begge havearbejde. Godt at jeg har det så fint med det.....

Ingeborg

7 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 17. maj 2021 kl. 10.31

Maj

Maj måneds kulde, gør laderne fulde. (Kulde her forstået som regn)

Maj måneds frost giver en lille høst.

En varm maj gør ikke bonden glad.

Regn i maj måned varsler en god høst og en tør juni.

1. maj (Valborgs dag) Frost om natten (ml. 30. april og 1. maj) varsler frost i endnu 40 nætter.

1. maj (Valborgs dag) Er det tørt på denne dag, varsler det en dårlig sommer.

1. maj (Valborgs dag) Når det regner på denne dag, skal jorden tørste hele sommeren.

25. maj (Skt. Urbanus dag) Hvis det blæser på denne dag, kan vi forvente kraftig blæst resten af året.

25. maj (Skt. Urbanus dag) Regn denne dag varsler ilde for året.

25. maj (Skt. Urbanus dag) Når det regner denne dag, får vi en god høst.

8 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jakob B., 17. maj 2021 kl. 19.44

Få varme aprildage og våde majdage i flok, bringer hurtigt rabarber i stok.

Ok, den er hjemmestrikket, men er der noget om det.? :-)

9 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Doris Møller, 18. maj 2021 kl. 8.24

Jakob B., det rim er godt strikket sammen, men jeg tror ikke, at der er noget om det. Mine rabarber går i stok meget hurtigt hvert eneste år, og således også i år. Men jeg fjerner bare blomsterne. Rabarberne er jo stadig gode. Det er ikke som med spinat eller porrer, hvor det er slut med udbyttet, når de går i stok.

Søren Ryge plejede at lade (nogle af) rabarber-blomsterne udvikle sig. Og det er da også et fantastisk vækst-fænomen. Men han har jo også masser af plads i sin have.

M.v.h.

Doris Møller

10 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jakob B., 18. maj 2021 kl. 8.54

@Doris Møller

Jeg tror, du har ret.
Det er måske også et spørgsmål om sort.
Jeg har to rabarbersorter, og det er kun den nyeste, der allerede går i stok.
Den ældre sort har jeg indtil videre kun set gå i stok meget senere på sommeren.

Nyt svar til emnet »Maj-kulde gør laderne fulde!«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Fri debat > Maj-kulde gør laderne fulde!

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider