Forum

Græsafklip i bunden af ligusterhæk?

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 21. maj 2021 kl. 9.16

Jeg fjerner naboens skvalderkål langs og under den gamle ligusterhæk så godt som jeg formår. I går gjorde jeg noget yderligere: proppede græsafklippet ned mellem grenene og lod det falde til bunds ved at ryste grenene. Og kaste græsset ind ved bunden. Herved håber jeg at lukke for lyset og kvæle skvalderkålen- ikke hækken.
Ingeborg

1 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Doris Møller, 21. maj 2021 kl. 10.20

Jeg tror, at skvalderkålene vil elske dette græsafklip. Det har jo en høj gødningsværdi ;-)

I min have kommer der også skvalderkål ind fra naboerne. Et enkelt sted er der en række fliser (40 gange 40 cm) på min side, langs med hækken. Jeg havde da forestillet mig, at fliserne ville stoppe skvalderkålene, for fliser må da stoppe alt lys! Men næh, nej, skvalderkålene vokser videre inde under fliserne og kommer frem med kraftige planter på den anden side af dem, og altså ca. 60 cm inde i min have!

Heldigvis er det kun få steder og ret korte stykker med skvalderkål, jeg skal luge væk. Jeg luger det gerne væk ca. 30 cm inde på naboens grund, hvis jeg kan komme til. Så har jeg fred et stykke tid.

M.v.h.

Doris Møller

P.S. Jeg ved da godt, at mange vil sige: Lad da skvalderkålene gro! Men for det første er jeg bange for, at de helt tager magten, og for det andet synes jeg ikke, at en monokultur med skvalderkål bidrager til biodiversiteten!

2 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 21. maj 2021 kl. 11.33

@Doris
Hækken skal jo have gødning alligevel, så jeg håber da at jeg kan kvæle skvalderkålen. Jeg vil ligesom du gerne selv bestemme, hvad der skal gro og hvor i min have.
Ingeborg

3 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Benedikte Rasmussen, 21. maj 2021 kl. 20.19

Manglende viden:(

Hejsa.
Hos mig er der ikke de stor problemer m skvalderkål. Har to små områder, som jeg er over det meste af tiden.
Men. SNERLE. Føj

Den kommer overalt Uanset hvor meget jeg når/ prøver at bekæmpe denne, så er den der igen som en uartig hundehvalp. Her er jeg. Prøv at fange mig. :(((

Nu er jeg så kommet i tanke om det evt er mig selv der spreder den. DOG de sidste to år er ALT fra denne invasive plante BLEVET smidt ud på den ene eller anden måde.

jeg har før dette, taget de grønne stængler - uden enhver for for rødder- og smidt på kompost bunken. Og tænker nu på om disse grønne skud har evnen/mulighed for at sætte rødder og dermed formere sig - ligesom bla flittiglise. Så hvis der er nogen der ved dette ????????

Så advarsel til alle. Smid alle dele af snerleplanten ud.

Vh Benedikte

4 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 22. maj 2021 kl. 13.38

Ja, snerle er gratis motion.
Jeg bruger en greb, og løsner jorden, hvorefter jeg trækker den meget forsigtigt op, arbejder lidt mere med greben, og løsner lidt mere. Det er et meget omfattende rod/stængelnet, og jo mere man får op des længere er der fred på det sted. Jeg har 50-70 cm muld, som er opbygget gennem årene. Det gør det muligt at trække stænglerne op.
Når den er kommet op bliver den lagt til tørre, og næste skud står for tur.

5 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 22. maj 2021 kl. 16.09

Mit spørgsmål handlede ikke om snerler, men om græsafklip i bunden af en ligusterhæk er godt eller skidt, uanset om det kvæler skvalderkål eller ej. Snerlespørgsmål må få et selvstændigt emne, for hvordan finder man tilbage til emnet snerler?
Ingeborg

6 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 22. maj 2021 kl. 18.38

Hækken har da godt af græsafklip, og jorden får tilført humus. Jo mere humus, der er i jordes, des lettere er den at luge i (trække skvalderkål op af).
Det holder ikke skvalderkålen væk, men det gør det lettere af fjerne den.

7 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 23. maj 2021 kl. 10.28

@Bennedikte

Ingen vegetative plantedele burde kunne overleve kompostering - kun nogle af frøene klarer turen. Hvis snerlerne gror videre efter ophold i din kompostbunke gør du noget forkert. Du burde roligt kunne smide snerler og alle andre ukrudtsplanter uden frø på kompostbunken.

8 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Iben H., 23. maj 2021 kl. 20.40

Hej Ingeborg

Jeg lægger også græsafklip under min ligusterhæk for at holde skvalderkålen i ave. Jeg synes, det fungerer godt. En sidegevinst er, at jorddækket gør at skvalderkålens rødder ligger højere oppe, og derfor bliver det lettere at trække op med rødder.

Mvh. Iben

9 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 23. maj 2021 kl. 23.06

@Tom
Hvis skvalderkålen og snerlerne skal i komposten, skal det være varmkompost, for de er meget hårdføre.
Jeg fortsætter med at udtørre dem inden varmkomposteringen.

10 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Benedikte Rasmussen, 24. maj 2021 kl. 1.32

Tak for svar og go pinse :)
Vh Benedikte

11 af 11 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 24. maj 2021 kl. 10.16

Slettet af administrator 25. maj 2021 kl. 8.40.

Nyt svar til emnet »Græsafklip i bunden af ligusterhæk?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Fri debat > Græsafklip i bunden af ligusterhæk?

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider