Forum

Tør jord langs nordvendt hus sokkel

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 23. juni 2021 kl. 9.07

Der er meget tørt langs husets sokkel og de Assarum jeg har plantet der, mistrives på grund af tørken. Jeg kan vande langs soklen, og dække med flis for at hindre fordampningen, men når jeg skal vande igen, vil flisen måske få mest gavn af vandet.
2. Jeg kan undlade beplantning langs soklens tørre steder, idet der mod vestsiden gror større planter, Hortensia ! Og buksbom. De får åbenbart vand nok. Løgplanter vokser fint langs hele sokkelbedet.
Bedets bredde mod soklen svarer til tagudhænget.
Hvad gør jeg?

1 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 23. juni 2021 kl. 9.21

Flis vil være fint. Der skal vandes sjældent, og så jorden under flisen bliver gennemvandet.
Mere humus i jorden vil også være gavnligt. Der var mere vand i min sandede jord med 7,5% humus, end i en tung lerjord med 2,5% humus.
Du kan også overveje at udskifte dine hasselurt med sedum.

2 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 23. juni 2021 kl. 9.36

tak for svaret Lars Holt
Jeg vil gennemvande, nyplante nogle assarum (store selvsåede fra et østvendt bed og lægge flis på.
Jorden er meget sandet langs soklen, så jordforbedring er en rigtig god ide. Jeg har en del færdig kompost jeg kan blande med sandjorden. Måske vil noget opgravet jord fra er sted, hvor jeg i årevis har lagt græsafklip være godt? Måske er det lige så stærkt som kompost?
Lige dele sand og kompostjord?
Tidligere kunne efeu trives for godt her, mens Vinca minor fik sortstængelsyge.
Ingeborg

3 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 23. juni 2021 kl. 10.43

Bregner ville stortrives her , og de behøver ikke at vandes..........

4 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 23. juni 2021 kl. 17.19

Hvis det skal være bregner, må de ikke være særligt høje, for jeg er i forvejen ved at drukne i bregner og har allerede på nuværende tidspunkt klippet mange ned, der skal graves op til efteråret.
Mine egne bregner vil knække på det sted.
Som
Lars Holt skriver, tror jeg at en jordforbedring vil få Assarum til at gro godt igen, særligt, hvis jeg dækker med barkflis og blander i spadestiks dybde. Assarums rødder stikker ikke længere ned end 20- 25 cm. Allerbedst trives mine Assarum mellem håndstore sten.
Ingeborg

5 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 27. juni 2021 kl. 9.33

Martsvioler overlever fint langs den tørre sokkel, så det var måske en ide at så violfrø der? Efter en tråd om martsvioler her på HAVENYT, har jeg fået øjnene op for disse planter og har efterfølgende høstet frø og smidt dem under min lærkehæk. I år er der “fuldt hus” under lærkehækken. Langs min sokkel er de selvsåede. Er violer tørketålende? Den har jo smukke blade.

Mit alternativ er at gro “barkflis” langs den tørre sokkel. Jeg kan godt lide at der er steder uden beplantning, så øjet kan hvile. Jeg har jo alt andet dækket med planter. Med barkflis ville jeg spare vanding og for mig går det ud på at gøre haven ældrevenlig = arbejdsbesparende.

Ingeborg

6 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 27. juni 2021 kl. 9.38

Nu har jeg lige læst:
Citat: “ afsætter pollen på støvfanget, mens de selv bliver overdrysset med ny pollen. Frugten er en kugleformet, etrummet kapsel. Violens frø indeholder en spiselig del, et fedtlegeme, som tiltrækker myrer.
Mine frøkapsler er trekantede og åbner sig med 3 flige. Det er altså ingen martsviol, men hvad er det så?
Ingeborg

Nyt svar til emnet »Tør jord langs nordvendt hus sokkel«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Fri debat > Tør jord langs nordvendt hus sokkel

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider