Forum

Hvad hedder denne plante?

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Katja Carlsen, 24. juni 2021 kl. 9.08

Jeg har i år fået virkelig mange af denne plante. Den har små hvide blomster og udvikler orange røde bær. den er 30-50 cm høj og forgrenser. Bær/frugter minder lidt om runde mini tomater. Jeg lod en stå sidste år for at se hvad den udviklede sig til og i år har jeg over 50 i mit bed, så den er meget sprednings villig.
Kan den spiseseller gør den gavn på anden måde?
På forhånd tak, DBH Katja

1 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Helle M., 24. juni 2021 kl. 11.25

Det ligner godt nok en kartoffelplante synes jeg.

2 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Kim Petersen, 24. juni 2021 kl. 12.25

Det er i hvert fald en Natskygge af en art.

Kartoffel mindes jeg ikke lige får orange bær, så nok ikke den.
En mulighed (efter lidt søgning på nettet) kunne være den der hedder Solanum villosum - eller Håret Natskygge på dansk.

Om den kan spises ? . Natskygge familien er en meget giftig familie, men mange af dens frugter er dog spiselige - tomater, gojibær, peberfrugter, chillier, auberginer m.m.
Men om lige denne er giftig ved jeg ikke - ville ikke forsøge, da der også findes giftige frugter i familien, f.ex. galnebær

3 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Claus K Madsen, 24. juni 2021 kl. 14.50

Måske trætomat, tomatillo.

Som sagt, vær yderst forsigtig med natskygger du ikke er 100% sikker på.

4 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Claus K Madsen, 24. juni 2021 kl. 14.51

Undskyld, Tamarillo.

5 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 24. juni 2021 kl. 23.20

Det er en sort natskygge og der står at den bliver imellem 10 og 80 cm høj. Den på billede er et flot eksemplar, som sikkert vokser i en god have jord.

Som tidligere nævnt så er den giftig, svarende til kartofler og tomat og derfor ikke spiselig. Jeg vil derfor anbefale dig at hive den op med handsker på og hel fjerne den fra de steder hvor du dyrker andre af samme familie, da jeg ikke ved om den kan medvirke til bl. a kartoffelskimmel.

Jeg har ikke kunne finde litteratur, der hævder det.

6 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Kim Petersen, 25. juni 2021 kl. 7.48

Sort Natskygge får som navnet antyder sorte bær - så den er udelukket.

Det må være en Håret Natskygge (Solanum villosum) - det passer med bladenes form, de små hvide blomster og de orangerøde bær.
se f.ex. her : tropical.theferns.info/viewtropical.php?id=Solanum%20villosum

Nok er natskygger giftige, men så farlige er de nu heller ikke, at man ligefrem behøver at fjerne dem fra haven, eller håndterer dem med handsker på. Man skal bare lade være med at spise dem :-).

7 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Katja Carlsen, 25. juni 2021 kl. 10.49

Kære Kim, S. Duun, Claus og Helle,
tusind tak for hjælpen, jeg har ledt en del på nettet og havde aldrig fundet det uden jer.

Jeg har små børn, så den ryger i denne omgang:)

Men hvor er det dejligt med et forum af hjælpsomme have mennesker! Rigtig od weekend til jer alle,
DBH Katja

8 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Katja Carlsen, 25. juni 2021 kl. 10.49

Kære Kim, S. Duun, Claus og Helle,
tusind tak for hjælpen, jeg har ledt en del på nettet og havde aldrig fundet det uden jer.

Jeg har små børn, så den ryger i denne omgang:)

Men hvor er det dejligt med et forum af hjælpsomme have mennesker! Rigtig god weekend til jer alle,
DBH Katja

Nyt svar til emnet »Hvad hedder denne plante?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Fri debat > Hvad hedder denne plante?

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider