Forum

Liguster færdighæk plantet 2019

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Jonas Hansen, 24. juni 2021 kl. 21.03

Hej Alle,

Jeg ville høre om der var nogen der kunne komme med nogle guldkorn ift. at få en lidt tættere hæk.

Vi købte og plantede i efteråret 2019 en færdighæk med en højde på 180 cm.

Færdighækken skulle erstatte et stykke af en eksisterende hæk, hvor planterne virkelig var dårlige.

Her næsten to år efter synes jeg dog ikke hækken er så tæt som jeg havde regnet med, når det nu var en færdighæk. Men måske jeg skulle have sat planterne lidt tættere dengang hækken blev sat?

Se vedhæftede billede

Jeg har gødet 2 gange årligt med organisk gødning i 2020 og 2021 og vandet jævnligt.

1 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jonas Hansen, 24. juni 2021 kl. 21.11

2 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 24. juni 2021 kl. 23.40

Hvis jeg har forstået dig rigtig så har du plantet ligustrer, hvor der før var liguster. Nu ved jeg ikke om liguster kan give det, der hedder jordtræthed. For så får du den ikke til at trives i længden ude at grave den op og skifte jorden,..

Normal er det ikke godt at plante samme art samme sted, hvor der tidligere har stået samme art. Det kunne godt være en forklaring på at den nye hæk mistrives. Men hvis din gamle hæk er en ung hæk burde det ikke være forklaringen.... Men jeg syntes ikke den ser dårlig ud, kun lidt åbent

Hvis du har løsnet jorden fra start af. Vandet den i tørre perioder, fjernet ukrudtet, især flerårige ukrudt og gødet (evt med et godt lag kompost) den efter forskrifterne er det begrænset hvad du kan gøre mere andet end af vente. En ligusterhæk skal have mindst 5 år før den er rigtig pæn...

Et andet problem med mange hække planter er at de ofte lægger i kølehuse så de kommer lidt ud af trit dvs at de ikke kommer rigtig igang især hvis de plantes senere på året, men i løbet af nogle år retter det sig...

3 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jonas Hansen, 25. juni 2021 kl. 11.49

Tak for svaret.
Det er korrekt at jeg har plantet hækken, der hvor der tidligere var en gammel liguster der næsten var gået ud.

Kunne det være et alternativ at grave de planter op hvor der er størst hul i hækken og så fylde noget ny jord i og evt. sætte en plante mere?

Eller vil man ødelægge de nuværende planter ved denne mulighed?

Alternativt må jeg bare være tålmodig, og håbe den bliver tæt med tiden.

Jeg tror ikke hækplanterne har ligget på køl, da de er købt ude på en planteskole, men jeg er selvfølgelig ikke sikker.

4 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Brems, 25. juni 2021 kl. 17.07

Hej Jonas Hansen

Du kan med fordel spare lidt på næringstilførslen ved at vælge at tilføre hvad hækplanterne har brug for gennem kompost blandet med groft bakkesand - sådan som S. Duun nævner i parentes.

Det er ofte en god idé at dæmpe lidt på især kvælstoftilførslen, fordi det fører til mindre længdevækst på skuddene.

Vanding i tørre perioden - som fx nu i juni - må du nok fortsætte med i både denne og den kommende sæson.

Jeg vil fraråde at grave mere omkring hækplanterne - hver gang de flyttes er rodsystemet max stresset.
Så dit eget forslag om tålmodighed er fuldstændig relevant ;-)

Venlig hilsen
Lone

5 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jonas Hansen, 25. juni 2021 kl. 21.10

Hej Lone,

Tak for svaret.

I forhold til kompost, er det man kan hente på genbrugspladsen så godt nok, hvis det blandes med en gang sand?
Eller hvad ville du anbefale?

Og hvor tit skal det ligges ud og i hvor tykt lag?

Vh Jonas

6 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Brems, 25. juni 2021 kl. 21.49

Hej Jonas Hansen

Til brug ved hækken vil jeg mene, at det er helt fint at bruge den kompost, som din lokale genbrugsstation deler ud af.
Bland det med 1/4 godt bakkesand og læg det ud i et 5 - 8 cm tykt lag ovenpå jorden langs hækken. Kan du komme til at dække en bræmme på ca 30 cm ved hver side af hækken er det rigtig godt - hvis ikke, må hækken nøjes med at få lidt "luksus" i den side, som vender ind mod din have.
Den vandslange (sive- eller drypvanding) man kan se på billede 1 kan løftes op ovenpå kompostlaget i forbindelse med udlægningen
af det, som kaldes "det brune jorddække".

Du kan lægge kompost-sand-blandingen ud nu & evt supplere med en mindre portion i august - men ikke senere på året end august. Grunden til at stoppe med næringstilførsel en månedstid inden vækstsæsonen slutter (ved efterårsjævndøgn 22. september) er at der helst ikke skal være vandopløselige næringsstoffer i det øverste muldlag i vinterhalvåret. (Hvis disse næringsstoffer er i de øverste jordlag i vinterperioden kan de meget let vasket ud og sive til grundvandet, hvor de ikke gør nogen gavn, men kun er skadelige).
Til foråret ( i marts) kan du igen supplere op, så det brune jorddække er 5 - 8 cm tykt.

Du får mindst én fordel ud over at hækken forhåbentlig vil trives bedre: Det bliver meget lettere at luge, fordi jorden er løs under kompostlaget og fordi ukrudtsrødderne let følger med op, når man hiver i stænglerne & der er mange ukrudtsfrø som slet ikke får spiringsmuligheder fordi de ikke længere får sollys ned under det brune jorddække.

Jeg ønsker dig god arbejdslyst !

Venlig hilsen
Lone

Nyt svar til emnet »Liguster færdighæk plantet 2019«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Fri debat > Liguster færdighæk plantet 2019

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider