Forum

Hawaiblomster

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Merete Vinje, 28. februar 2003 kl. 9.03

Selv om jeg ellers har mange forskellige potteplanter, som trives godt, så går det ikke så godt med Hawaiblomster. Hvis jeg holder lidt igen med vandingen, hænger de med bladene, og når jeg så vander lidt mere, får de gule blade!

Er der nogen, der har en god tommelfingerregel for vanding af Hawaiblomster – både mængde og hyppighed?

Venlig hilsen

Merete

1 af 68 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Karin Knudsen, 20. marts 2003 kl. 19.43

Jeg har haft 2 hawaii-blomster i 2 år nu og de har lige haft en blomstringspause på ca 2 måneder, ellers har de blomstret næsten uafbrudt. De står i et vindue mod syd bag gardisettegardiner og når jeg ser de hænger lidt med bladene får de en ordentlig skvæt vand, sommetider er der lidt gødning i vandet. Da jeg er nærig er det gødning beregnet til væksthuse, jeg bruger til mine stueplanter, da jeg mener det er det billigste, men det er ikke hver gang det kommer i vandet.

2 af 68 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Carina Jensen, 8. februar 2004 kl. 10.39

Jeg har fået en flot stor hawaiblomst, med rigtig mange knopper, som jeg glæder mig til springer ud. Men nu har jeg opdaget at nogle af bladene er fyldt med nogle små hvide fluer, 3–4mm lange. Er det bladlus og hvad kan jeg gøre for at de forsvinder?

Mvh
Carina

3 af 68 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Trine Petersen, 9. februar 2004 kl. 11.50

Hej Carina

Det er lus du har i din hawaiblomst og det er næsten umuligt at undgå. Min kæmpestore 13 år gamle hawaiblomst står hvert år og nyder sommeren på min sydvendte terrasse og hvert år når den kommer ind er den fyldt med alverdens lus. Mærkeligt nok bliver den ikke mærket af det på samme måde som mange andre planter. Jeg har gode erfaringer med to metoder til at fjerne lusene: enten under bruseren, men det kræver hyppig og grundig brusning under bladene, eller med støvsugeren! Jeg støvsuger min plante og efter nogle gange er lusene væk. Det skal selvfølgelig være med forholdsvis lavt sug, men så tager planten ingen skade.

Jeg kan bestemt også anbefale dig at flytte planten udenfor hvis du har en lun sydvendt plads, men ikke før maj eller juni måned. Den bliver fantastisk smuk og blomsterne vælter frem. Den bliver også fantastisk stor, men den kan sagtens tåle at blive klippet tilbage i efteråret inden den skal ind igen hvis du ikke har plads til en kæmpe plante.

God fornøjelse med din plante.

4 af 68 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Karin Rasmussen, 25. maj 2004 kl. 8.00

Jge har en stor hawaiblomst, dne plejer at blomstre i ét væk, men sidste år synes jeg at dne var så forgroet og klippede den tilbage. Planten gror godt med mange grønne blade, men ingen blomster – siden sidste sommer har der været 3 bitte små blomster. Jeg gøder regelmæssigt. Vh Karin

5 af 68 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Bent D. Nielsen, 21. november 2004 kl. 12.36

Jeg har en hawaiblomst der har været ude her i sommer, men da den nu kommer ind bliver bladene fugtige og fedtet, er den syg eller hvad kan jeg gøre ved det.

Bent D. Nielsen
21. november 2004 kl.12:35

6 af 68 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: BN, 23. november 2004 kl. 20.27

Den har garenteret fået spindemider, en meget almindelig skavank ved arten efter min sparsomme erfaring.

7 af 68 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Bent D. Nielsen, 24. november 2004 kl. 13.04

Hvis min Hawaiblomst har spindemider, som omtalt ovenfor, hvad gør jeg så ved det, jeg vil meget nødig smide den ud da den til stadighed blomster?

8 af 68 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Dorte, 26. november 2004 kl. 8.02

Hvis det er spindemider, der er gået i din Hawaiblomst,vil du kunne se noget fint spind, med småbitte mider i.Er de der ville jeg uden tøven smide den ud, før det breder sig til andre planter.

Hvis ikke ku du jo prøve med insektsæbe.

9 af 68 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Hans Verner, 22. januar 2006 kl. 11.32

Hvordan, hvor meget kan jeg beskære min opstammede hawaiblomst.

Den ene jeg har blomster ustandselig, hvilket naturligvis glæder mig mig. Den anden blomster ikke nær så flittig, trods samme behandling med van dog gødning.

Nu ser jeg på det vedhængte "skilt" at de skal klippes
eller beskæres om vinteren. Jeg kan ikke finde nogen steder om hvordan, hvorledes og hvor meget de skal klippes.

10 af 68 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jonna Eriksen, 18. februar 2006 kl. 23.07

Jeg har to opstammede hawaiblomster, som jeg købte sidste sommer. Jeg har siden efteråret ventet på, at de skulle holde en pause med blomstringen. Det er ikke sket og de blomstrer stadig. Jeg ville gerne forme dem, så de ikke bliver ved med at vokse i højden. Jeg vil gerne at de får en bred krone, men kan jeg vove at beskære topskuddene nu uden at beskadige planten? Jeg vil nødig undvære de smukke blomster.

11 af 68 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anne Demant, 19. februar 2006 kl. 14.48

Hawaii blomster skal beskæres hårdt tilbage, ned til 5–6 cm. og evt omplantes hvert forår. Man kan formere med stiklinger, høj luftfugtighed (en plastpose over potten) og undervarme, så begynder de at gro efter et par uger.

Jeg vil tro det også gælder de opstammede.

12 af 68 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Bente Jørgensen, 6. oktober 2006 kl. 21.01

Hvornår kan jeg omplante min hawaiblomst? den står nu med ca,100 ikke udsprungne blomster,den er ca,30 år og meget stor og flot.

Hvor meget vand skal den have om vinteren,da den skal så i vores sommerhus,og der bliver ca,5 grader er det ok?

13 af 68 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Vivi, 25. januar 2007 kl. 12.11

Jeg har en hawaiblomst der er en del år gammel, men i de senere år kommer der kun en enkelt eller to blomster på den. Hvad kan det skyldes, og hvad kan jeg gøre for fremelske nogle flere blomster.

14 af 68 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ib Vagner, 16. marts 2007 kl. 7.10

Hvorfor taber min Hawaiplante alle sine knopper lige inden den skal til at blomstre. det sker hver gang.

15 af 68 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: A.M Sørensen, 8. juni 2007 kl. 15.30

Jeg har en gammel hawaiblomst hvor bladene er blevet belagt med noget hvidt (støv/salt ligner det) den blomstre men er blevet meget grå at se på.

Hvad kan det være?

16 af 68 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Annika Hansen, 12. juni 2007 kl. 22.38

Hej alle sammen.

Jeg er ikke så god til det med planter, de dør hele tiden for mig.

Men min kæreste har 2 små hawaiblomster som, er begyndt at komme sig godt, efter de har været tørret helt ind næsten.

Den ene har blomstret og nu er det så jeg tænker, om jeg så skal plukke dem af, nu når den har blomstret.?

For at den ikke sender vand op til de færdige blomster hoveder.

Hilsen Annika

17 af 68 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: TRILLE Petersen, 2. juli 2007 kl. 22.31

Hej
Jeg har haft hawaiblomster i mange år, og de bliver beskåret kraftigt tidligt om foråret og samtidig plantet om. Nu er de 1,5–2,0 meter høje og blomstrer; de skal have meget vand, må aldrig tørre ud, ofte 2 liter om dagen om sommeren, enten med hvergangsgødning eller gødning én gang om ugen. Når blomsten er visnet, knækker jeg blomsterstilken af, så kan jeg gemme stilkene og tælle, hvor mange blomster, der har været på en sæson. Jeg bruger gødningspinde for at forebygge lus og spindemider, så kan man spare på gødningen i 2 mdr.; jeg har dem i mine stuevinduer mod syd. Jeg sætter dem ikke ud i haven, for man risikerer at få snegle og myrer med ind om efteråret.

18 af 68 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Birgitte, 22. august 2007 kl. 19.28

Hjælp.

Jeg har en stor flot hawai, som blomstre flittigt og har gjort det hele sommeren. Nu er den imidlertid begyndt at få gule blade. Den står i en sydvendt karnap, får gødning en gang ugentlig. Hvad kan jeg gøre for for den ikke smider alle bladene?

19 af 68 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: TRILLE Petersen, 22. august 2007 kl. 23.25

Hej
Gule blade på Hawaiblomster er tegn på enten for meget eller for lidt vand. Vand rigeligt hver morgen,men ikke mere, end planten drikker i løbet af dagen; drikker den op til over middag, må den have en portion til; men den må aldrig stå at sejle med fødderne i vand. Sørg for et godt dræn i bunden af potten; læg i bunden af potten et net fra f. eks. løgposer, derefter ca. 1 cm legasten eller almindelige småsten, så rødderne skal strække sig ned i bunden efter næring og vand. Giv den hvergangsgødning, eller gødning til urter og blomster én gang om ugen. I et sydvendt vindue om sommerern, og planten får gule blade, kumnne være tegn fpå for lidt vand. Kontroller for lus eller andre skadedyr, de sidder på bagsiden af bladene, og gør bladene fedtede. Nu bliver sollyset jo efterhånden mindre, og så skal den trappes ned med vand og gødning, men det plejer man at finde ud af af sig selv, ellers skriv igen. Læs mit tidligere indlæg.

20 af 68 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Heidi Andersen, 4. september 2007 kl. 22.09

Hej
Almindeligvis siger man jo at gule blade er tegn på mangel på næring. Så mon ikke gødning kan hjælpe?

21 af 68 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anne Demant, 5. september 2007 kl. 15.36

Hm, det med gule blade og at den smider knopper, kan da også skyldes ex. spindemider.

22 af 68 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lis Fahlgren, 19. april 2008 kl. 14.38

Min hawaiplante, som p.t. har mange blomster er pludselig begyndt at få fettede blade. Hvad er det?

Venlig hilsen
Lis

23 af 68 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: TRILLE Petersen, 19. april 2008 kl. 15.24

Hej Lis
Måske har din Hawai spindemider eller lus, nogle Hawaiblomster afgiver af sig selv noget fedtstof, som ikke er skadeligt. Brus blomsten grundigt over to-tre gange om ugen og se om det hjælper.

Hilsen TOT

24 af 68 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens; E., 19. april 2008 kl. 22.05

Når min mors Hawaiblomster havde lus og andet utøj, lagde hun planterne ud på græsplænen en dags tid, i skyggen. Så fandt lusene andre græsgange.

25 af 68 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: TRILLE Petersen, 19. april 2008 kl. 22.10

Hej Lis
Hvordan har du fået dine Hawaiblomster til at blomstre allerede? Mine er plantet om og beskåret for længe siden, men har endnu ikke sat knopper. til gengæld plejer de at blive ved at blomstre til jul og somme tider ind i det nye år!

Hilssen TOT

26 af 68 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: TRILLE Petersen, 19. april 2008 kl. 22.10

Hej Lis
Hvordan har du fået dine Hawaiblomster til at blomstre allerede? Mine er plantet om og beskåret for længe siden, men har endnu ikke sat knopper. til gengæld plejer de at blive ved at blomstre til jul og somme tider ind i det nye år!

Hilsen TOT

27 af 68 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Inge Birte Kruse, 19. juli 2008 kl. 11.47

Vi har 3 flotte Hawaiblomster men nu er de fulde af små grønne bæster og kun i knopperne der er også nogle hvide dimser hvad gør vi for at få det væk.

28 af 68 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: TRILLE Petersen, 19. juli 2008 kl. 12.10

De grønne bæster er vel lus?

Køb et middel mod lus i et byggemarked eller Bilka og sprøjt dem.

Der er også et middel, man selv kan lave med sæbe, sprit og vand, jeg tror, det står som et indlæg her, så i kan da kigge efter det.

Eller gå ind på Google og søg på lus eller utøj, så kommer der mange oplysninger.

Men det kan være en sej kamp
Står blomsten ude, er det bedste måske en tur med haveslangen?

God fornøjelse

29 af 68 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Edith Petersen, 1. september 2008 kl. 11.03

Blomsten taber sine knopper ved den mindste berøring eller flytningHilsen fra Edith Petersen

30 af 68 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: TRILLE Petersen, 1. september 2008 kl. 13.19

Hej Edith
Står din blomst mon ude eller inde
Det kunne tyde på, at den mangler vand eller gødning.

Man skal selvfølgelig ikke sætte fuld tryk på vandslangen, hvis man spuler dem, men de plejer da at kunne tåle en del
Ellers sæt spreder på vandkanden og vand dem grundigt med den, læg evt. planten ned, så den får vand på undersiden af bladene også, hvor lusene jo også sidder.

31 af 68 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Erik Laugesen, 1. september 2008 kl. 20.05

Hvorfor skal man altid ud og købe gift...hvorfor ikke selv lave sin egen lusemiddel så som sprit og opvaske middel og vand og oversprøjt planterne lad det tørre ind i ca 1–2 timer og tag så bruseren og så skylle det af igen.gentag turen efter 3–4 dage lusene vil dø og det er billig...og skader ikke planterne.

erik esb ø

32 af 68 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Kasper K. Holmqvist, 21. september 2008 kl. 10.53

Jeg har en lille og gammel Hawaiblomst som står indendørs.

Vander den med hverdagsgødning (Blomin).

Desværre er dens blade blevet krøllet og nu er jeg kommet i tvivl om – og kan ikke huske – hvad dette skyldes. For meget eller for lidt vand?

Håber at der er nogen der har et bud på dette.

Med venlig hilsen

Kasper K. Holmqvist
Jydeholmen 33 B 3 tv
2720 Vanløse

33 af 68 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: TRILLE Petersen, 21. september 2008 kl. 10.55

Hej Kasper
Mon ikke din blomst har fået lus?

Prøv at se nærmere efter og find lusemidlet her på siden
Hilsen Tulle

34 af 68 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Hans Verner, 21. september 2008 kl. 12.56

Skrevet Hans V.

Prøv med lidt mindre gødning. Har selv haft det
problem.

35 af 68 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 22. september 2008 kl. 8.56

Hej Kasper.

Selvom det hedder hverdagsgødning kan planterne let for får meget. Hvis det kommer en periode hvor planten hviler, tørre ud, står køligere eller mørk så risikere du at gødnings saltene ophobes i potten og du får disse symptomer. Du kan forsøge at skylle dine potte igennem med vand og på den måde få noget af saltet ud. Vandet bør være lunkent. Nøjes med at gøde hver 14 dag fremover.

36 af 68 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Grethe Jakobsen, 12. oktober 2008 kl. 14.10

Jeg sætter min opstammede hawai ud om sommeren, men så snart den får sol, dampes blade, bliver hvide og krøller sammen. Hvor er det bedst at sætte en hawaii udendørs?

hvordan overvinterer dén bedst om vinteren?

Grethe J.

37 af 68 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: TRILLE Petersen, 12. oktober 2008 kl. 18.37

Din Hawai overvintrer bedst der, hvor den plejer at stå, formentlig i et vindue med så meget sol som muligt.

Mine hawaiblomster står hele året i syd-vest-vendt vindue.

Jeg hhr ikke prøvet at sætte min hawai ud om sommeren, så jeg ved ikke, hvad dit problem skyldes.

Min nabokone har sine og står i fuld sol om sommeren, og hun har ikke det problem.

Men tror du ikke, at de skal vænnes langsomt til den megen sol?

Og den skal jo have meget vand, når den står i meget sol.

38 af 68 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ivar Christensen, 13. oktober 2008 kl. 10.52

60 år i 2009. Hvem har ældre Hawaiblomster?

Min mor fik i 1947 og 1949 to Hawaiblomster af sin mor.

Da min mor døde i 1994, fik jeg begge planter. Desværre visnede den ældste langsomt, jeg tror den døde af savn.

Den fra 1949 lever stadigt og står hele sommeren med 10–15 blomster. Disse blomster er sammensat af mange mindre blomster, og bliver siddende på planten i flere dage.

Hvert år i januar bliver alt grønt fjernet, og halvdelen af rødderne skåret/klippet væk, og resten af rødderne vaskes i rent vand.

Den pottes i ny jord, og 1.marts er stammen grøn af nye skud.

Jeg gøder med Nitrofoska gødning, og tilsætter en gang om måneden 2 spiseskefulde salmiakspiritus i 10 liter REGNVAND. så er planterne mørkegrønne øg bærer mange blomster.

39 af 68 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens; E., 13. oktober 2008 kl. 22.21

Hvem skulle tro at Hawaiblomster kunne blive så gamle (respekt). Men hvorfor bruger du salmiakspiritus?

40 af 68 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ivar Christensen, 14. oktober 2008 kl. 9.05

Det er ren kvælstof.

Jeg kan tilføje, at træet/Planten står på terrassen om sommeren, og i stuen om vinteren. Den bliver vendt/drejet en gang om ugen.

41 af 68 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Puk, 21. november 2008 kl. 15.12

Hej Hawai elskere.

Den med salmiaksperitus vil JEG prøve!Og endelig var der en der nævte regnvand! Mine planter står i både vest,syd og øst vende vinduer. De er aldrig ude, med mindre de skal ha sommerregn!

Knus til jer alle.

42 af 68 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: TOT Gregersen, 28. januar 2009 kl. 11.35

Er det nu, jeg skal beskære mine hawaiblomster?

De er 2 meter høje, og nogle af dem er begyndtat sætte blomsterknopper igen. De er nærmest som træer i grenene.

43 af 68 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Erik Laugesen, 28. januar 2009 kl. 12.43

Hej Tot.

det med salmiakspiritus er ok har selv brugt det i mange år...både til drivhuset-stuen stauder -ja alle planter dog ikke orchideer og kaktusser...

erik

44 af 68 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens; E., 28. januar 2009 kl. 18.54

Hej Erik.

Hvilket blandings forhold bruger du vedr. salmiak/vand, og hvor
ofte indendørs. Vi skulle jo gerne kunne trække vejret.

Tror du at det er for skrapt til et appelsintræ (Citrus mitis).

45 af 68 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: TOT Gregersen, 28. januar 2009 kl. 19.03

Hej Erik
Jeg skrev ikke om gødning; jeg skrev om beskæring!

Hilsen TOT

46 af 68 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Erik Laugesen, 29. januar 2009 kl. 17.05

Hej Mogens...

2 hætfulde i 10L vand...og ja jeg gir det også til mine citrus og de har aldrig taget skade af det tværtimod de gror og blomstre og gir frugt... til indendørs brug er det 1 hætte fuld i 10 L vand.

erik

47 af 68 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Erik Laugesen, 29. januar 2009 kl. 17.09

Hej Tot...

ok havde nok lidt for travlt med gødningen...tror at du skal vente en mdr mere inden du klipper dine hibiscus ned...men kender ikke lige hvordan de skal behandles de eneste hibiscus jeg har er dem i haven...

erik

48 af 68 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: TOT Gregersen, 28. februar 2009 kl. 9.08

Hej. Hvilken jord er bedst at plante om i?

Jeg har sort sandjord fra min sommerhusgrund, spagnum (plantejord fra Netto, Rema o.a.), sand (grus), leca og flamingoskiver elLer kugler.

Kan man ikke lave en god blanding af det?

Men i hvilke forhold?

Hilsen Tot

49 af 68 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: TOT Gregersen, 28. februar 2009 kl. 9.08

Hej. Hvilken jord er bedst at plante om i?

Jeg har sort sandjord fra min sommerhusgrund, spagnum (plantejord fra Netto, Rema o.a.), sand (grus), leca og flamingoskiver elLer kugler.

Kan man ikke lave en god blanding af det?

Men i hvilke forhold?

Hilsen Tot

50 af 68 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ivar Christensen, 12. marts 2009 kl. 12.45

Det lyder fint med denne jord

Hilsen
Ivar C.

51 af 68 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ivar Christensen, 12. marts 2009 kl. 12.45

Det lyder fint med denne jord

Hilsen
Ivar C.

52 af 68 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ivar Christensen, 12. marts 2009 kl. 13.11

Lidt om min mors Hawaii-blomst fra 1949. Altså nu 60 år.

Blomsten består af 6–8 små småblomster samlet i én blomst, og den falder ikke af før den er helt tør
Den 7. februar blev planten beskåret inde ved stammen (Bonzai), så der ikke var det mindste grønne tilbage. Den blev taget op af potten og sat i en spand med lunket vand i et døgn.

Derefter blev rodnettet vasket i vandet, og de fleste rødder klippet væk.

Så fik den nyt pottemund fra Superbest. 5 cm muld i bunden, så en teskefult Nitrofoska, lidt mere pottemuld og så planten i potten og fyldt op med tilpas fugtigt muld.

Idag den 12. marts er de længste skud på planten ca. 10 cm, og jeg vil tro den har sat omkring 50 nye skud.

Alle Hawaiiblomster får denne behandling, også der der stammet op i 2 meter.

Hilsen til alle
Ivar

53 af 68 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: TOT Gregersen, 16. marts 2009 kl. 18.10

Jeg har nogle meget store hawaiblomster, næsten som træer i stammen; kan jeg skære dem midt over i rodnettet, så jeg får dobbelt så mange planter?

54 af 68 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ivar Christensen, 16. marts 2009 kl. 18.45

Til Tot

NEJ NEJ det kan og må du ikke, så er planten kaput.

Vil du formere planten, skal du tage et topskud, og sætte i plantemuld.

Hilsen
Ivar C.

55 af 68 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Hans Verner, 6. april 2009 kl. 16.03

På min "hawaiblomst" begynder bladene af "vende" sig og en
del blade bliver meget lyse og ender med at falde af.

Er der èn, der kan forklare mig hvorfor? Og hvad kan der
gøres?

56 af 68 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: TOT Gregersen, 6. april 2009 kl. 16.53

Hej Hans Verner. Tror du ikke, at din hawai har spindemider? de er svære at få øje på. Men i stærk sol vil du kunne se, at det "kribler " på tåde mellem bladene. Ud på græsplænen og brus den godt og grundigt med vandslangen. Pil de dårlige blade af. Hos havecentre kan man købe noget mod spindemider. Hilsen Tulle

57 af 68 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Carina Juul, 6. april 2009 kl. 16.58

Sidste år var en planteskole i nærheden desværre nødt til at lukke – jeg købte bl.a. en plante han kaldte have-Hawai-blomst – den havde nogle stive stilke ingen blomster eller blade. Jeg har haft den i koldt drivhus i vinter, og de stive stilke er visne, der er ikke noget liv at se
Er der nogen, der ved, hvad jeg har købt? Og om jeg kan forvente liv i potten?

mvh Carina Juul

58 af 68 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Martin P, 6. april 2009 kl. 17.08

Hej Carina

Din plante er en have-hibiscus (også kaldet syrisk rose), i modsætning til hawaiiblomsten, der er en ''stue-hibiscus''.

Hawaiiblomsten tåler ikke frost, men din plante, som er en syrisk rose er højst sandsynlig fuld vinterhårdfør. Det betyder, at den kan stå ude hele året rundt. Hvis den står i en krukke er den dog mere overfølsom overfor kulde, end hvis den er planten i jorden.

Syrisk rose taber sine blade om efteråret, og springer ud igen om foråret. Nogle planter er dog ret langsomme til at springe ud, så fortvivl ikke! Du kan forsigtigt prøve dig frem ved at sætte en negl i en af grenene – er grenen grøn indenunder, er der stadig liv!

Syrisk rose bør plantes ud i havejorden eller i drivhus. Den springer ud om foråret, og blomstrer fra midsommer. Den kræver ingen beskæring, den former sig nemlig selv som en fin busk. Kan blive 1,5–2 m høj.

Håber det hjalp. :)

59 af 68 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: TOT Gregersen, 6. april 2009 kl. 17.10

Hej Carina. Prøv at klippe den ned. Så kan du se, om der er grøn saft i grenene, er der ikke det, er den nok færdig, ellers prøv at tage blomsten op af jorden og se, om der er friske rødder. Er der det, så giv den en chance i ny jord et stykke tid; det er da forsøget værd. Hilsen Tulle

60 af 68 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Carina Juul, 7. april 2009 kl. 8.33

Tak for svar. Men det er ikke en syrisk rose, dem har jeg flere af, det er 1. år, så jeg glæder mig til at se, hvordan de udvikler sig, jeg har selv sået dem for 3 år siden, og de har stået pottet siden, nu er de ca. en halv meter høje og fyldt med bladknopper.

Stilkene var staude-agtige – måske har det bare været en død sommerblomst, han solgte mig. Jeg mindes blot, at jeg før har set en plante med blødt ved og kæmpe hawai-lignende blomster. Nu vil jeg kigge i potten efter lidt liv.

mvh Carina Juul

61 af 68 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Martin P, 7. april 2009 kl. 14.20

Der findes også planter, der ligner syrisk rose, men det passer ikke sammen med de øvrige oplysninger du gav om planten.

62 af 68 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: TOT Gregersen, 7. april 2009 kl. 14.47

Tror du, det kan være en Lavatera?

63 af 68 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anne Demant, 7. april 2009 kl. 17.50

Der kom altså en "ny" slags hawaii blomst på markedet for (vistnok) et års tid siden. Jeg har set bh-froe.dk har frø fra denne "pragt hibiscus" Også Bakker har en, der er navnet "Luna" Deres blomster er frokost tallerkenstore, bladene er anderledes end hos alm. Hibiscus. Jeg vil tro det er den du leder efter Carina

Jeg husker ikke hvorfor jeg ikke var interesseret da den kom frem, så jeg vil tro den enten er umulig at overvintre hvis ikke man har havestue/drivhus, eller den er et årig.

64 af 68 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: TOT Gregersen, 7. april 2009 kl. 18.37

Bakkers "Super" hawai er vinterhårdfør; jeg har lige kigget på Bakkers sider.

65 af 68 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Carina Juul, 7. april 2009 kl. 19.52

1.000 tak, det må være den samme som Bakkers, så må jeg vente og se, om det med vinterhårdførheden passer, det har jo stået i sin potte i drivhuset i vinter. Det er spændende.

mvh Carina

66 af 68 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Carina Juul, 7. april 2009 kl. 19.52

1.000 tak, det må være den samme som Bakkers, så må jeg vente og se, om det med vinterhårdførheden passer, det har jo stået i sin potte i drivhuset i vinter. Det er spændende.

mvh Carina

67 af 68 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Olsen, 27. juni 2009 kl. 11.06

Hej har lige fået en Hawai-blomst af min søn, og allerede efter 3 dage tabte den de flotte knopper den havde og ligner en der aldrig har fået vand, selvom den fik vand med det samme jeg fik den. Den skal stå indendørs. Hvad gør jeg?

68 af 68 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: TOT Gregersen, 27. juni 2009 kl. 11.25

Plant blomsten om i en lerpotte, læg et lille net i bunden og lidt leca eller andre små sten ca. 1 cm op, og derefter planter du blomsten, så skulle den ikke kunne "soppe" i vand, men den skal ikke i direkte sol de første dage, men de kan godt se "døde" ud ind i mellem, men de kommer som regel igen. God fornøjelse

Nyt svar til emnet »Hawaiblomster«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Fri debat > Hawaiblomster

Søg:

StΓΈt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider