Forum

Opbevaring af frugt i køkkenet

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Jens Jensen, 8. juli 2021 kl. 12.02

Jeg har en stor skål med æbler, pære, bananer, vindruer m.m. til at så fremme i mit køkken, så vi husker at få spist nok frugt.

Men her om sommeren er der desværre også en del små fluer, som vil sidde på frugten.

Kender I en god måde at opbevare frugt i køkkenet? Måske man kan få en "frugtkasse" af en art?

1 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 8. juli 2021 kl. 12.45

Jeg ved ikke om de net man kan købe i supermarked, som de anbefaler at pakke frugt ind i og til få kr, duer eller om det er for grovmasket.

Jeg syntes selv at det er et problem og vi har begrænset frugt og grøn liggende ude. Ellers har vi det som regel liggende i købeskabet.

Selv med fluefælder har det en begrænset effekt

2 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 8. juli 2021 kl. 13.45

Hvis du let glemmer at spise frugt skulle du måske bare lade være?
Vi har sådan et fluenet a la paraply-princip. Den kommer over stegen ved middagsbordet og det må virke ved en frugtskål også :-D

3 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ole Laursen, 9. juli 2021 kl. 11.00

Det lyder som bananfluer. De sidder også typisk i potteplanter. Hvis man på en eller anden måde får nogen ind som formerer sig, så har man en bestand kørende.

Jeg har før haft held med at holde potteplanter, frugt og grønt, affaldsposer osv. af vejen et stykke tid, så bestanden dør ud. Det er ikke så let om vinteren fordi potteplanterne så ikke kan tåle at komme ud, men om sommeren tænker jeg det burde være muligt.

Kender godt problemet med at huske at få tingene indenbords.

Jeg opbevarer selv det meste frugt i køleskabet (æbler, pærer, bananer), for de kan ikke holde sig ret langt tid uden for uden at blive overmodne, og forsøger så i stedet at koble forskellige andre faste ting på spisningen. F.eks. hvis jeg kommer ind fra en haveseance, så er det tid til at finde frugt. :)

4 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 9. juli 2021 kl. 22.41

Man skal lave en rutine, så man kun har den frugt fremme, der skal spises den dag.

5 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Claus K Madsen, 10. juli 2021 kl. 12.14

Hvis man har store problemer med bananfluer uden for sæsonen for nedfaldsfrugt, så bør man prøve at finde kilden. De må formere sig et sted. Det kan være kompostspand det ikke lukker tæt eller et stykke fordærvet frugt eller grønt som gemmer sig et sted.

6 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anne Demant, 11. juli 2021 kl. 0.31

Bananfluer er også glade for "tomme" sodavandsdåser og vinflasker, så man skal huske at skylle dem, inden de stilles væk til videre befordring.

Nyt svar til emnet »Opbevaring af frugt i køkkenet«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Fri debat > Opbevaring af frugt i køkkenet

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider