Forum

Fri kompostering i en stor bunke?

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 11. juli 2021 kl. 9.08

Vi har mulighed for at lægge “haveguld” i en lang bunke langs et skel mod motorvejen, omgivet af høje træer på begge sider af skellet. For flere år siden startede jeg med at lægge alle store grene fra et kæmpegrantræ langs skellet i håb om at begrænse rådyrs adgang til haven. I de følgende år har jeg også lagt andet affald ovenpå grenene, som vil være mange år om at formulde. Stedet er lysfattigt. Kan jeg lægge ukrudt med frø ovenpå og dække med hækafklip og fortsætte med at lægge andet ovenpå? Der er ikke plads til mere i mine varmkomposteringsbunker i årog jeg kommer aldrig selv til at bruge den kompost, der vil blive langs motorvejsskellet.
Ingeborg

1 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 11. juli 2021 kl. 12.31

Det kan du godt.
Ukrudtsfrø vil nok spire, men det kan vel ikke genere, når komposten ikke skal spredes ud i haven.

2 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lene Skelmose, 11. juli 2021 kl. 17.56

Jeg har sådan en bunke nederst i haven under store gamle træer. Det fungerer helt fint. Intet er kørt væk fra matriklen de sidste 22 år. Den falder sammen efterhånden og så er det bare mere ovenpå. Jeg smider alt på der ikke lige er egnet til kompostbeholderen.

3 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 11. juli 2021 kl. 18.06

Tak for svarene. Det er nok nærmere en 35 m lang affaldsrevle jeg får brygget mig sammen. De seneste uger har vi meget afklip fra kristtjørn, kirsebærlaurbær + alt det optrukne ukrudt, som min gemal mener at vi skal køre på genbrug med. Desværre har han blandet mine spande med ukrudtsplanter med frø sammen med det andet, derfor er jeg i vildrede med om jeg bare kan lægge det på affaldsrevlen også. Stikkende kristtjørn er jo længe om at formulde. Som Lars Holt skriver, kan jeg roligt lægge ALT på bunken, når vi ikke har planer om at bruge denne muld andre steder.

4 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 11. juli 2021 kl. 18.06

Tak for svarene. Det er nok nærmere en 35 m lang affaldsrevle jeg får brygget mig sammen. De seneste uger har vi meget afklip fra kristtjørn, kirsebærlaurbær + alt det optrukne ukrudt, som min gemal mener at vi skal køre på genbrug med. Desværre har han blandet mine spande med ukrudtsplanter med frø sammen med det andet, derfor er jeg i vildrede med om jeg bare kan lægge det på affaldsrevlen også. Stikkende kristtjørn er jo længe om at formulde. Som Lars Holt skriver, kan jeg roligt lægge ALT på bunken, når vi ikke har planer om at bruge denne muld andre steder.

5 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lene Skelmose, 11. juli 2021 kl. 18.08

Vores går helt havelokalt under navnet Himalaya!

Nyt svar til emnet »Fri kompostering i en stor bunke?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Fri debat > Fri kompostering i en stor bunke?

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider