Forum

Paraplytræ taber blade

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Mikkel Jakobsen, 15. juli 2021 kl. 11.24

Hej Alle sammen. Mit navn er Mikkel og jeg er ny her på havenyt.dk.
Jeg synes at mit paraplytræ taber blade forholdsvist ofte og i ny og næ er det deciderede hele stilke. Jeg har haft en veninde til at kigge på træet og fået noget gødning af hende, som jeg her i sommerperioden bruger omkring en gang om ugen eller hveranden uge.
Jeg er ikke sikker på hvor ofte det skal vandes og hvordan, men jeg giver det som sagt ish engang om ugen eller hveranden uge omkring 1,5 L.
Jeg håber der er nogen der vil forbarme sig og fortælle hvad jeg eventuelt gør forkert, eller hvad jeg skal gøre anderledes.

Hilsen Mikkel

1 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 15. juli 2021 kl. 22.10

Grunden til at den taber bladene er pga for meget vand. Rødderne får ikke ilt og reagerer med at smide bladene.

Paraplytræ vil gerne have mulighed for at tørre ud imellem hver vanding. Den må gerne hænge lidt med bladene under hver vanding.

2 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Brems, 16. juli 2021 kl. 15.18

Hej Mikkel Jacobsen

Hvis planten står i en urtepotte sat ned i en vandtæt urtepotteskjuler kan det være medvirkende til, at rødderne så at sige "står under vand" selv om overfladen i urtepotten virker tør.

Så ud over at spare på vandet kan du overveje, om der er grund til at lægge nogle småsten ned i en evt. potteskjuler. Et luft-mellemrum mellem urtepotte og potteskjuler kan måske være en løsning.

Hvad er det for noget gødning, du anvender ?

Venlig hilsen
Lone

3 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 17. juli 2021 kl. 9.19

Jeg har den stik modsatte erfaring med mine paraplyplanter (Shefflera). Jeg passede sønnens store plante da han var på jordomsejling. Siden blev den boende og så stor at jeg både har halveret den ved at tage toppen. Toppen blev sat i vand i over et år, før jeg plantede de kraftige rødder i jord og fortsatte dens liv med meget vand. På det afbrækkede sted danner der sig sideskud, som jeg brækker af og også sætter i vand i meget lang tid. Når jeg har plantet dem i jord, får de også rigtig meget vand nedefra.
Jeg gøder med små langtids opløselige kugler…… det har jeg gjort hvert 2. år.
Ingen gule blade, ingen blade der falder af. På billede 1 får planterne masser af lys den halve dag. På billede 2 næsten ingen lys, kun lidt lys fra siden. Måske er jeg bare heldig?
Ingeborg

4 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 17. juli 2021 kl. 9.23

På billedet står en ny plante i vand på gulvet og den store plante til venstre skal snart have brækket de to sideskud af.
På billeder nedenunder står planten nærmest i skygge og sopper også i vand. Nemme planter.

5 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 17. juli 2021 kl. 23.35

Jeg mener at have læst et sted at nogle planter, når man stiklingeformere dem, laver enten luftrødder eller rødder, der kan trives i vand, men at man ikke kan flytte rødder fra jorden over i vandet. Tror at det var i forbindelse med pil, selvom pil kan gro i det rene vand...

Jeg er næsten sikker på at hvis du flytter hele potten ned under vandet vil plantens rødder rådne og planten vil dø med tiden.

6 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 18. juli 2021 kl. 8.51

Planten har meget kraftige rødder dannet i vand. Flere af mine mindre planter, som er kommet i jord bliver stadigvæk overvandet, så de til stadighed sopper i vand.
Grunden til at jeg efter et års tid i vand planter dem i jord er fordi de vokser sig store og ikke kan holde balancen i vand.
Har lige taget sideskuddene af den store plante til venstre.
Måske skyldes det mine særlige potter, som er lerpotter inderst og med omgivende keramikskjulere, som altid er fyldt med vand. På billede 1 er der nogle store fredsliljer, som lever på samme måde med masser af vand. De blomstrer næsten året rundt i mit grønne hjørne.
Ingeborg

Nyt svar til emnet »Paraplytræ taber blade«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Fri debat > Paraplytræ taber blade

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider