Forum

Uegnet affald til komposten, hvordan?

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 18. august 2021 kl. 8.28

Hej. Vi har mulighed for at køre haveaffald til genbrugspladsen. En forrykt ide, som jeg ikke praktiserer. Men hvad gør jeg med frøbærende ukrudtsplanter og andet affald som efeuranker og rønnebær etc?
Jeg plejer at have held med varmkompostering, men kan ikke være sikker på at det lykkes. Så bliver komposten stukket om og venter 1 år mere.
Kan jeg lægge de omtalte planterester i plastikposer eller beholdere og lade det forrådne der og derefter smide det på komposten?

1 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 18. august 2021 kl. 8.40

Ja, det kan tørres eller kvæles i en plasticpose.

2 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 18. august 2021 kl. 8.59

Tak for svaret Lars.
Mener du at jeg bare skal lægge det i en stor plastikpose uden at tilføre vand? Jeg satsede på at lægge plastikposen med vand og indhold i en større tæt beholder og lade det rådne i vandet? Måske overlever nogle frø denne behandling. Måske kan jeg nøjes med en tæt beholder, hvor ukrudt og krudt til stadighed holdes under vand?

Jeg har den forventning og ide at hvert lille ukrudsfrø vil spire, hvis det får lov. Glemmer måske at de rigtige betingelser for spiring og vækst skal være tilstede, men netop ukrudtsfrø er ikke kræsne med hensyn til lys, jord og vand.

Ingeborg

3 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 18. august 2021 kl. 11.13

Selv ville jeg tørre det, eller lægge det i en tønde, hvor regnvandet vil kvæle det.
Det kan lugte, det var derfor jeg mente, at du ville pakke det ind i en plastikpose (med eller uden vand).
Læg det i solen, så "mordet" går hurtigere.

4 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 18. august 2021 kl. 13.04

tak for svaret. Jeg holder mig til druknedøden. Solen er jo ret usikker, for det tørrer jo ikke på een dag.
Ingeborg

Nyt svar til emnet »Uegnet affald til komposten, hvordan?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Fri debat > Uegnet affald til komposten, hvordan?

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider