Skrevet af: Anders Lindberg, 26. august 2021 kl. 21.33
Vi har endelig fået vores hus med tilhørende have, og vi vil rigtigt gerne i gang med at få sat nogen bær buske. Jeg syntes der er kæmpe forskel på hvilke priser jeg finder, og vi har simpelthen ikke råd til at gå i planteskolerne.
Jeg fik et par flotte efterårs hindbær her på djursland via dba til 35 kr stykket men har svært ved at finde andet i samme leje.
Kender i noget?
mvh
Redigeret af administrator 27. august 2021 kl. 12.30.
Skrevet af: Svend Høst, 26. august 2021 kl. 21.53
Er rappoteret som ren reklame
Skrevet af: Søren Duun, 26. august 2021 kl. 22.04
Hej Anders
Normal får man hvad man betaler for og med det mener jeg at mange planteskoler ofte har fine planter, men at de er dyrt at indkøbe og plantorama er en dyr kæde. Hvis du har tålmodighed ville jeg foreslå dig at stiklingeformere dine bærbuske, som i øvrigt er meget nemt og i løbet af 2 år har du fine buske. Ulempen er at det ikke er alle sorter som man kan finde rundt omkring, men har man familie og venner som har bærbuske er det nu at man kan smage bærrene og tigge lidt stiklinger når den tid kommer. Det er den billigste måde at få mange planter. Desuden er der også noget sjov ved selv at have fremstillet sine planter selv... Men er man uheldigt kan man risikere at få sygdomme slæbt med sig ind i haven. Det er dog sjældent at det sker har jeg erfaret.
Ellers vil jeg anbefale dig at tage et kig på planteskolen "De gamle sorters hjemmeside som er billig til prisen og Boi Jensen, der har den er til at tale med.
Skrevet af: Anders Lindberg, 26. august 2021 kl. 22.19
Jeg håber ikke min post overtræder reglerne ? Det er i hvert fald ikke min intention at reklamere for noget 🙂
Tak for dit fine svar S. Duun, det er jo en oplagt vej frem at få nogen stiklinger, og jeg ved lige hvor jeg skal spørge. Og nej en vild butik, der kan jeg da lyst til at købe det hele ! Jeg vil prøve at skrive til ham og høre om han kan lave en eller anden form for deal 😀
Skrevet af: Doris Møller, 27. august 2021 kl. 8.05
Hindbærbuske burde man kunne få gratis. De myldrer jo op, og vi, der har haft have i nogle år, må hele tiden fjerne dem, når de dukker op på steder, hvor de generer!
Jeg kan desuden fortælle, at det er meget nemt at lave ribsbuske, solbærbuske og stikkelsbærbuske af stiklinger.
Jeg fik for nogle år siden en solbærgren af naboen. Af den lavede jeg 3 solbærbuske. Jeg kan desværre ikke huske det nøjagtige årstal, men jeg vil skyde på, at det er 5 år siden. De bærer meget flot nu. Sidste år plukkede jeg 11 kg, og i år har jeg plukket 9 kg solbær. Og det på trods af, at jeg mistede den ene solbærbusk til solbærgalmider, så at jeg de sidste par år kun har haft to buske.
Det er meget vigtigt, at man kigger sine solbærbuske efter for uønsket kryb. Jeg tjekker solbærbuskene i vinterhalvåret flere gange. Det er nemt at se, om de er angrebet, for så er knopperne kuglerunde, hvor de normalt skal være aflange. Det lykkedes mig at redde de to tilbageværende buske. Men smitten er jo nok i området, så jeg er nødt til at kigge grundigt efter.
Held og lykke med det!
M.v.h.
Doris Møller
Skrevet af: Lars Holt, 27. august 2021 kl. 10.13
Jeg kan anbefale, at stiklinger lægges i 42 grader varmt vand i ½ time. Det dræber mange sygdomme.
Skrevet af: Søren Duun, 27. august 2021 kl. 14.06
Hindbær buske til kr 35, hos private er mange penge at give ud, især hvis man ikke kender sorten eller deres sundheds tilstand. Hindbær kan sagtens være både virus inficeret og med bakterieangreb.
Det er bl. a derfor man betaler lidt mere via planteskolen. For så skulle der ikke være sygdomme at få. Men hellere ikke her er man 100 procent sikker på at få sygdomsfrie planter. Senest har vi set det med figensorten "Røsnæs", der viste sig at være virus inficeret.
Men denne artikel : www.landhave.dk/generelt/stiklingeformering-saadan-tager-du-stiklinger/ giver gode råd til hvordan at du kommer igang med at stiklinger formere bærbuske.
Held og lykke med det...
PS Men med hensyn til at formere bærbuske ligger der mange artikler på google. Bl. a også på Havenyt.
Skrevet af: Anders Lindberg, 28. august 2021 kl. 0.31
Ej hvor er i søde, mange tak for de gode råd :)
Skrevet af: Marie Louise Johannsen, 30. august 2021 kl. 20.53
En del supermarkeder har billige frugtbuske nu - har selv købt hvide ribs. Hvis man passer dem med vand og god jord, så bliver de lige så gode som "dyre" buske fra planteskoler.
Min bedste stikkelsbær har jeg dog fået som stikling af en tidligere nabo. Måske du kunne smage dig lidt frem, he, he?
Mvh. Marie Louise
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.