Forum

Haven i september.?

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Jakob B., 1. september 2021 kl. 23.04

Hvilke havegøremål er de vigtigste for dig i september.?

Det vigtigste for mig bliver nok at fodre to små pindsvin med kattetørfoder, så de kan nå at sætte huld nok til deres vintersøvn.

På billedet ses det ene, som blev så mæt, at det væltede om på siden på stedet og måtte stønne sig igennem en lille midnatssiesta. ;-)

1 af 17 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 2. september 2021 kl. 0.19

Husk masser af vand til pindgrisene , da det er tørkost ........

2 af 17 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jakob B., 2. september 2021 kl. 9.56

Ja, jeg kan godt se, at der mangler en livsvigtig fyldt vandskål på billedet.
Det stakkels kræ kan jo være døden nær af forstoppelse.

Men der er altså en vandskål, og de bruger den flittigt. :-)

3 af 17 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jakob B., 2. september 2021 kl. 10.00

Det er også en vigtig mission for mig at samle frø i september.
Katteurten er vist klar. Anisisop og Morgenfruer er også godt på vej.

Som noget nyt vil jeg prøve at samle frø fra Porrer.
Men jeg har læst, at de er vanskelige, fordi de modner og falder af over en længere periode.
Kan det evt. være en idé at stille dem ind i en vase i stuen, så frøene falder ned på bordet, hvor de er nemmere at samle op.?
Eller evt. at binde en perforeret pose om blomsten.?

De blomster, der er gået i frø på mine Sommerfuglebuske, klipper jeg af i håb om at forlænge og forstærke blomstringsperioden.
Mon det nytter.?

4 af 17 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Nicholas D., 2. september 2021 kl. 17.31

September (og august) er duper gode at sanke frø, der er mange vikker som står og venter på at man høster frø

Jeg står lige som dig og venter på mine porrer og skalotteløg begynder at sætte frø, tænker der er så mange at jeg enten klipper hovederne af for at tørre dem, eller "knækker" den hule stængel og lader hovederne ligge ned i en skål.

se evt, dette dokument for høsttider på frø fra vilde planter:
docs.google.com/spreadsheets/d/e/2PACX-1vQ_-X_UBrr-NM8MQv37-ieuuLrjPXuB00aj05-va5PrKi8nshg7lfEp1S3md-dJ-rEjjRUUXdPu2LfH/pub?output=pdf

5 af 17 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jakob B., 4. oktober 2021 kl. 12.57

Nicholas D - svar 4

Mange tak for dit inspirerende svar.

Hos mig er porrerfrøene nu begyndt at falde af, og jeg gør dette forsøg i håb om at få de sidste ned i bagerposen:

6 af 17 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jakob B., 4. oktober 2021 kl. 12.59

Jeg er glad for pindsvin, men det lille til venstre på billedet bekymrer mig.

Kan det mon nå at sætte huld nok til vinteren.?

7 af 17 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jakob B., 4. oktober 2021 kl. 13.07

Jeg har nu opstillet et foderhus til pindsvin, så regnen ikke ødelægger maden.

Ud over kattetørfoder er jeg også begyndt at tilsætte rapsolie for at sætte turbo på fedekuren.
Det ser ud til, at de hellere vil drikke olien end spise tørfoderet.

Er det ok at servere rapsolie for pindsvin.?

Hvad kan jeg ellers gøre for at styrke fedekuren.?

8 af 17 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 4. oktober 2021 kl. 14.35

Jeg ved at en af dem, der passer og plejer skadet pindsvin både giver dem honning for at fremme ædelysten og tørrede kattemad.
Jeg ved også at nogle katte spiser rå æggeblommer, så det vil jeg tro at pindsvin også kunne tåle, men om de tåler rapsolie ved jeg ikke. Skriv til Dansk pindsvine plejere og spørg dem om det skader dem at få rapsolie .

9 af 17 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 4. oktober 2021 kl. 17.29

Jeg har også været rund på nettet i håb om at kunne finde svar på dit spørgsmål, men kom i tanke om at da jeg havde ilder som kæledyr gav jeg den både fiskeolie, for pelsens skyld, æggeblommer, rå vagtelæg, katte/ilder tørfoder og vand. Jeg vil derfor tro at det samme ville et pindsvin også tage, men spørg dem hellere her :. pindsvin.dk/

10 af 17 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jakob B., 6. oktober 2021 kl. 15.07

S. Duun - svar 8 og 9

Tak for dine svar.

Jeg har skrevet til Pindsvinevennerne og fik dette svar fra sekretæren:
--------
Hej Jacob B.

Jeg tænker det er rigtig fint og sådan set nok at give kattetørfoder. I plejen giver vi ofte opblødt kattetørfoder tilsat honning, det fremmer ædelysten, men hos os er det jo syge dyr vi har i pleje, så derfor er det nogen gange nødvendigt at "snyde" dem lidt, og pindsvin elsker smagen af honning.
Jeg ville aldrig tilsætte rapsolie, tænker ikke det gavner overhovedet. Pindsvinet er kødæder og har ikke gavn af vegetabilske tilsætninger. Jeg kunne godt frygte at pindsvinet vil få dårlig mave af for meget olie, og så vinder man ikke noget, tvært imod har man så istedet for et pindsvin der bliver dehydreret, fordi der ryger masser af væske med ud.
Derimod er det meget vigtigt at der er masser af frisk vand, hvis man fodre med tørfoder. Ude i naturen vil et pindsvin æde et æg hvis det faldt over det, så det kan man godt tilbyde råt. Men der er sådan set ikke nogen grund til at give andet end tørkost og friskt vand, det dækker fuldt ud pindsvinets behov.
Det lille pindsvin på billedet kan sandsynligvis sagtens nå at blive stort nok til vinteren. Kuld fra i år går i hi som de sidste, og det sker ofte først hen i december måned. Hvis du fodre vil det have en stor chance for at klarer sig godt..

Med venlig hilsen
Pindsvinevennerne i Danmark
--------

Jeg må indrømme, at jeg tvivler lidt på kompetencen.
Jeg har nok læst noget om, at vegetabilsk protein ikke er godt til pindsvin, men jeg tvivler på, at det samme gælder fedt.
Hvis rapsolie gav tynd mave, så havde jeg nok opdaget det. Men jeg har kun lagt mærke til, at afføringen måske kan blive en lille smule lysere.
Honning er vel heller ikke et animalsk produkt.?
Og er honning mon godt for tænderne.?
Der er også stor forskel på kattetørfoder, og nogle slags indeholder vegetabilske råvarer.

Der kunne måske være konsensus om æg, men jeg ville nok foretrække at hårdkoge dem først.

Det er selvfølgelig rart, hvis jeg ikke behøver at bekymre mig om det mindste pindsvin, men det må vel komme an på, hvor tidligt vinteren kommer, og hvor lang den bliver, og jeg tvivler lidt på, at pindsvinevennerne har helt særlige evner til spå om vejret.

Som det vist fremgår, er jeg lidt skuffet over svaret, men jeg må nok hellere droppe rapsolien, før jeg får dyreværnet på nakken.

11 af 17 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Brems, 6. oktober 2021 kl. 20.11

Hej Jacob B

Det er jo din sag om du vil tvivle på kompetencen bag det svar, du har fået fra Pindsvinevennerne, og at du er skuffet over svaret.

Men det er ikke helt din egen sag, at du giver dig selv lov til at skrive kommentarer, der enten ikke er relevante eller som helt ser bort fra dele af indholdet i den mail, du har fået fra Pindsvinevennerne ( og som indeholder information, du har efterspurgt).

Vi andre kan holde os til Pindsvinevennernes forenings- hjemmeside-information og derudfra vide:
- at der er styr på hvad hvem gør og
- at en pindsvineplejer i den forening certificeres efter Miljøstyrelsens retningslinjer efter et gennemført uddannelsesforløb i foreningens regi.

Din overvejelser om honning og pindsvinetænder er ikke relevante, fordi du ikke passer syge pindsvin - det fremgår klart af foreninges svar, at det alene er i sammenhæng med pleje af syge dyr med manglende ædelyst, at honning anvendes.

Din tanke om at hårdkoge æg inden servering til pindsvin ligger langt fra pindsvins almindelige muligheder for fødevalg; så hvorfor koge den føde, du vil tilbyde pindsvinene ?

Du lufter din tvivl om, om pindsvinevenner har helt særlige evner til at spå om vejret - læs lige svaret en gang mere!
Du bliver informeret om en erfaring om, hvornår pindsvineunger går i hi - og derudover indeholder svaret til dig ikke information eller spådomme om vejrlig eller vinterens varighed.

Med håb om, at du anerkender, at du kan bidrage til at holde en god tone i indlæggene på Havenyt's forum -

venlig hilsen
Lone

12 af 17 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 6. oktober 2021 kl. 22.25

Hvis man Googler "hvad kan jeg fodre pindsvin med"? Så er svaret flere steder..med så lidt som muligt, da pindsvin er vilde rovdyr, der skal finde sin mad selv. Men lidt killinger tør foder til de unge og voksen kattefoder til de voksne vil være at foretrække . Så ingen rapsolie. Så kattefoder af en god kvalitet og med så meget animalske ingredienser er at foretrække. Desuden skal de kun have lidt af gangen .

Så jeg vil spise honningen selv . Jeg tror hellere ikke at et pindsvin ville søge sin mad i et bibo, selvom de elsker honning og bilarver da det vil være alt for risikabelt for dem. Du kan læse mere om pindsvin og pasning her :

samvirke.dk/artikler/saadan-hjaelper-du-pindsvinet-i-haven#slide-0

13 af 17 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jakob B., 7. oktober 2021 kl. 11.36

S. Duun - svar 12

Det er ingen kunst at forkaste alt foder, som ikke er naturlig føde for pindsvin.
Men det hjælper jo ikke de sultne pindsvin, som ikke kan finde tilstrækkelige mængder naturlig føde til at overleve vinteren.

Lone Brems - svar 11

Jeg har stor respekt for Pindsvinevennernes arbejde.
Men jeg mener, at noget tyder på, at deres viden om fodring er mangelfuld eller i hvert fald ikke optimeret til forholdene.
For pindsvinenes skyld burde du i mine øjne nærmere overveje grundigt, om jeg har ret, frem for at beskylde mig for dårlig tone og manglende relevans.
Under alle omstændigheder mener jeg ikke, at det kan skade pindsvinene, at der bliver rusket op i emnet.

Vi kan vel forhåbentligt blive enige om, at tidspunktet for, hvornår pindsvin går i hi, afhænger af temperaturen og dermed af vejret.?

da.wikipedia.org/wiki/Pindsvin
Citat:
-----
Pindsvinet søger i vinterhi om efteråret. Naturhistorikeren Hans Hvass skriver, at dyret som regel falder i vintersøvn, når temperaturen er nået ned på 10 °C.
-----

Derfor, hvis man vil være på den sikre side, må det være vigtigt, at de små pindsvin nu hurtigt sætter meget huld.

Når jeg ville foretrække at hårdkoge et æg, før jeg serverede det, så skyldes det primært, at jeg gerne vil være meget sikker på, at jeg ikke er en af de kilder, som tilfører salmonella til pindsvin.

Nej, et hårdkogt æg er ikke naturlig føde, men det er kattetørfoder vel heller ikke.?

Du forholder dig slet ikke til det faktum, at der også er forskel på indholdet i de mange forskellige typer kattetørfoder.

På nedenstående billede kan man se afføring fra et pindsvin, der har spist rapsolie.
Ligner det tynd mave.?
Jeg synes måske nærmere, at billedet i trådens første indlæg kan ligne et pindsvin, der har mavepine af forstoppelse, fordi det har glemt at drikke vand nok til kattetørfoderet.

14 af 17 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Brems, 7. oktober 2021 kl. 13.35

Hej Jacob B

Indlæg nr 10: Her har du tvivl om Pindsvinevennernes kompetence.
Indlæg nr 13: Her har du stor respekt for Pindsvinevennernes arbejde.

Jeg har ikke overblik over kattefoder-varedeklarationer - men er helt tryg ved at følge evt anbefalinger fra Pindsvinevennerne.
Foreningen har ekspertise i form dyrlæge og biolog fra Miljøstyrelsen til rådighed ifm certificering og løbende evaluering og tilrettelægning af indsatsen hos den enkelte certificerede pindsvineplejer.

Iøvrigt sætter Artsfredningsbekendtgørelsen ( BEK nr 257 af 14/02/2021) retningslinjer for så vidt angår nødstedte og tilskadekomne pindsvin - det er ikke lovligt for andre end de, der er certificeret af Miljøstyrelsen, at udføre denne pleje.
Så jeg håber da, at du ved opmærksom fordring kan hjælpe de små kræ til godt huld, så de netop ikke bliver nødstedte eller tilskadekomne.

Dette er mine afsluttende bemærkninger til emnet.

Venlig hilsen
Lone

15 af 17 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jakob B., 8. oktober 2021 kl. 13.08

Men når fremlagt dokumentation er usikker, og de lærde er uenige om fodringen, så kan det nok blive temmelig langsommeligt at finde et simpelt pålideligt svar, som kan optimere hjælpen til pindsvin.

Jeg har f.eks. fundet denne side fra Schweiz, hvor de generelt helt fraråder fodring af pindsvin, blandt andet fordi kattemad ikke er optimalt foder, og fordi det kan ødelægge pindsvinets dvaleperiode.
Med forbehold for biologiske og geografiske forskelle, så mener de åbenbart ikke, at temperaturen er afgørende for, hvornår pindsvinet går i dvale.

igelzentrum.ch/pflegebeduerftigergesunderigel/fuetterung
citat:
------
Im Spätherbst und im Winter gefütterte Igel gehen eventuell nicht in den Winterschlaf.
------

Men dette problem (hvis det er reelt) må kunne løses netop ved at booste fodringen i september og oktober og derefter trappe den ned med flere dages mellemrum.
En sådan nedtrapning har jeg ikke set anbefalet i Danmark.

Fodring i det tidlige forår kan også give mening for hunnerne, fordi de skal tage på i vægt, før de kan komme i løbetid, og jo før det sker, jo større kan ungerne nå at blive, før de skal i dvale.

Hvis det endelig skal være, så anbefaler de i Schweiz vådt kattefoder, hvor der i Danmark anbefales tørfoder.
De har også eksempler på foderhuse, som nok er bedre end mit.
For at opnå selektiv fodring, som de anbefaler, bør jeg måske gøre indgangshullet mindre, så der kun er adgang for det lille pindsvin.

Det kan hurtigt blive kompliceret. Måske også for kompliceret, fordi der ganske enkelt mangler pålidelig viden.
Jeg er i hvert fald meget i tvivl om, hvordan jeg bør vælge at forholde mig.

Der er dog heldigvis bred enighed om, at en vild have, som hjælper insekterne, også hjælper pindsvinene.

16 af 17 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tine Horsum, 28. oktober 2021 kl. 0.02

Hvis du endelig vil give olie, så tror jeg lakseolie er bedre. (Det fås til heste! Ja).

Desværre har jeg ikke pindsvin i haven- og på mine kanter har jeg i år set to. Begge trafikdræbte. Den ene var en lille stakkel.

Ellers har trafikdræbte pindsvin især i høsttiden været ualmindeligt almindeligt. Nu er de sjældne!

Der er noget galt, om det så er sneglegift (som min genbo meget generøst tilbød, at jeg gerne må bruge i min *egen have*. Konen har hæklefejl i kysen!).

Jeg bruger ikke gift i haven- heller ikke selvom genboen giver mig lov. Hun mente vist, at jeg var bange for at slå katte (hvilket jeg er) eller hendes høns ihjel. (Det er jeg også, hun vil sikkert pelse mig levende).

Men pindsvin kan lide fede grønsager, som fx avocado, nødder og æbler.

Mvh
Tine

17 af 17 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tine Horsum, 28. oktober 2021 kl. 0.03

Agern og bognødder kan måske også gøre det?

Nyt svar til emnet »Haven i september.?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Fri debat > Haven i september.?

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider