Forum

Fryse kogte aspargeskartofler?

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 8. september 2021 kl. 12.38

Jeg har googlet frysning af kartofler fordi en butik i nærheden har rigtig gode aspargeskartofler på tilbud i denne uge. Ikke så meget for prisens skyld, men fordi der sjældent ligger aspargeskartofler på hylderne i miles omkreds.
Vi får ofte kartoffelsalat og her er aspargeskartofler ideelle, derfor mit spørgsmål. Har nogen prøvet? Jeg ved at rå kartofler der får frost bliver uspiselige, vamle og søde.
Ingebor

1 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 8. september 2021 kl. 13.13

Kartofler skal helst opbevares køligt og mørkt. Hvis du alligevel gerne vil fryse dem for at forlænge holdbarheden, så kan du koge dem inden - de bliver stadig en smule vandede, men bedre end hvis de bliver frosset rå.

2 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 8. september 2021 kl. 13.20

Tak for svaret.
Kartoflerne er til den melede side. Kølig opbevaring i denne tid, hvor det bliver både varmt og tørt er lidt svært. Jeg prøver med nogle stykker på frost.

Iøvrigt bryder jeg mig ikke om kartofler, bortset fra de meget melede. P.t. er der sorten ARTEMIS, som sælges og de er lige efter min smag, og er så fine til kartoffelmos.
Ingeborg

3 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 8. september 2021 kl. 14.23

Jeg forstår ikke ideen med at fryse kartofler.
Kartoflerne kan jo holde sig til de begynder at spire i foråret. Vi har kartofler af egen avl hele året.

4 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 8. september 2021 kl. 14.41

Jeg mangler et køligt sted, desværre. Synes også selv at det er fjollet at ville fryse kartofler.
Ingeborg

5 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tine Horsum, 22. september 2021 kl. 3.20

Lars Holt: Kartofler der ikke kan opbevares over frysepunktet, vil fryse, og så vidt jeg har forsået omdannes stivelsen til sukkerstoffer i den proces. Så kartofler skal opveares køligt, mørkt og frostfrit. Ellers vil de smage underligt.

Man kan måske blanchere kartofler og så fryse dem ned. Men jeg tror ærlig tals at smagsoplevelsen vil være på linie med de famøse kartofler på glas. De færdigfrosne kartofler man kan købe er jo for-oliestegte, de er ikke rå.

Jeg mangler også en kælder, hvor der er koldt nok! Ellers spirer tingene for mig- eller rådner.

Jeg har dog prøvet en halmkule et år, men hen i foråret blev der for levende af kryb. Den har nok ikke været dyb nok. Kartoflerne var nu ok, hvis man kunne se bort fra skolopendre og andet kryb.

Mvh
Tine

Nyt svar til emnet »Fryse kogte aspargeskartofler?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Fri debat > Fryse kogte aspargeskartofler?

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider