Forum

Frø høst?

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Nadia, 9. juli 2005 kl. 20.06

Hejsa derude.

Mit spørgsmål lyder på følgende: Hvordan står det lige til med at høste frø fra haven. Er der nogle ''simple'' regler at følge. Jeg er tvivl om hvornår jeg kan tage frøene – atså hvornår de er så modne at de bliver til noget. Det jeg især er interesseret at vide noget om er frø af valmue (min nabo har nogle flotte nogle), digitalis og lupiner... Kan jeg være sikker på at frøene kommer til at ligne moderplanten eller? Men hvis jeg bare kan få noget generel viden indenfor området er jeg godt tilfreds. Findes der evt. litteratur om emnet?

1 af 2 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Brian Krause, 19. juli 2005 kl. 10.42

Hej Nadia,

Du kan finde information om en hjemmefrøavl af en del forskellige grønsager her:
www.gourmethaven.dk/froehjoernet/vejledninger/hoest/

Der er ganske vist ikke noget konkret om de ting, du søger information om, men de generelle oplysninger tror jeg godt, du kan have nytte af. Ingen af mine frøavlsbøger har et afsnit om lupin, valmue eller digitalis.

Lupiner er nemme, dem har jeg tit taget frø af. Lad blot bælgene blive næsten tørre, før du høster. Vent ikke for længe, for så åbner bælgene sig, og frøene falder ud.

Vær opmærksom på, at der pga. insekter nemt kan være krydsbestøvning med andre lupiner i nærheden, så du kan ikke regne med, at afkommet bliver som moderplanten (farve, størrelse etc.), hvis ikke du træffer særlige forholdsregler.

Mvh
Brian

2 af 2 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Winnie, 20. juli 2005 kl. 9.06

Hej Nadia

Her er min metode til valmuer:

Når de første frøkapsler har ''løftet låget'' og ligner en saltbøsse (med lidt god fantasi) plejer jeg at høste frøene. Og jeg smider dem med rund hånd rundt i haven, direkte ovenpå jorden og håber så at de vil vokse der. Det vil de som regel.

Måske vil du gerne vide mere præcist hvor du har dine valmueplanter, så jeg foreslår at du vander jorden inden du sår og dækker frøene med et tyndt lag sand eller jord, så frøene bliver hvor de er.

Din nabo får sikkert rigtig mange valmueplanter rundt i det bed, hvor valmuerne står nu, hvis frøstandene når at åbne sig inden de bliver høstet. Du kan evt få nogle af de planter næste år, så er du sikker på at få valmueplanter i haven.

Nyt svar til emnet »Frø høst?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Fri debat > Frø høst?

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider