Forum

Gravning versus pløjning?

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 29. oktober 2021 kl. 8.39

Når man går bort fra at grave i køkkenhaven, kan jeg forstå det, men at man ikke længere pløjer markerne forstår jeg ikke. De megastore og tunge landbrugsmaskiner må da komprimere jorden så meget, at det efterhånden bliver umuligt at dyrke noget uden tilførsel af mere gødning, hvis der overhovedet kan gro noget. Fører den kompakte jord ikke til at regnvand ikke siver så godt ned?
Iøvrigt vil jeg gerne vide, hvilken slags efterafgrøder der ses på markerne nu. Hvide små blomster og rapslignende?
Ingeborg

1 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 29. oktober 2021 kl. 16.07

Olieræddike - måske?
Traktor plus plov giver også traktose/ pløjesål.
Pløjefri dyrkning giver langt mere organisk stof i jorden og dermed langt flere regnorme, som giver godt dræn.
Desværre er den danske version af pløjefri dyrkning, så vidt jeg ved, baseret på RU. Den "rigtige" version af pløjefri dyrkning bruger ikke RU, men dækafgrøder i ukrudtsbekæmpelsen.

2 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 29. oktober 2021 kl. 20.07

Jeg tror, at det er hvid raps, der er blomstret for tidligt, men jeg har ikke stoppet bilen for at undersøge det.

3 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Claus K Madsen, 29. oktober 2021 kl. 23.05

Jeg tror også det er olieræddiker du har set. Det er en meget udbredt efterafgrøde i familie med radiser. Jeg tror nu nok at det meste landbrugsjord stadig pløjes, men kender ikke statistikken. Den pløjefri dyrkning giver en god jordstruktur dels fordi der er flere og større regnorm, men jo også fordi deres gange ikke ødelægges. Man får også dannet nogle porrer i jorden ved at den høstede afgrødes rodsystem får lov at nedbrydes hvor det er vokset.

4 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 29. oktober 2021 kl. 23.10

Det beroliger mig, at det ikke er en afgrøde, der blomstrer for tidligt, og derfor ikke kan danne afgrøde.
Jeg må stoppe og se på planterne, næste gang jeg passerer disse marker.
Olieræddike er rigtig god til lerjord!

Nyt svar til emnet »Gravning versus pløjning?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Fri debat > Gravning versus pløjning?

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider