Forum

Regnvand/kondensvand/demineraliserret?

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 18. november 2021 kl. 22.04

Hej
Jeg ved at kondensvand fra tørretumbleren ikke indeholder kalk, men det er for såvidt også det eneste jeg ved. Men hvad med mineralerne? Er der mineraler i regnvand, som er blødt vand?
En overgang brugte jeg tørretumblervandet til at vande stueplanter med. Mon alle planter kan leve af det? Har mine stueplanter brug for mineraler?
Ingeborg

1 af 2 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 19. november 2021 kl. 21.16

Det er ikke mineraler i regnvand eller kondensvand, da begge består af damp. Det er rent H2o . Hvis man vander med ren vand vil planterne komme til at mangle mineralerne . Nu er mineraler ikke det værste, for hvis der er lidt kompost i dit dyrknings jord får planterne dem herfra . Der er straks være med gødningen..

Demineraliseret vand eller totalt afsaltet vand er almindeligt postevand, hvor alle mineraler er blevet fjernet, så man står tilbage med rent vand.

Man laver ofte demineraliseret vand ved at bruge ion-byttere så som zeolitter, som findes i naturen. I demineraliseret vand, er alle mineralerne fjernet, hvor at postevand stadig har alle de mineraler, det har optaget på vej ned gennem jord. Man kan også vælge at bruge demineraliseret vand til kaffemaskinen, så undgår man, at den skal afkalkes.

Demineraliseret vand kaldes blandt andet også totalt afsaltet vand og deioniseret vand. Postevand kan blandt andet også kaldes drikkevand, hanevand og vandværksvand.

2 af 2 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 19. november 2021 kl. 21.23

Tak for svaret Søren Duun
Nu husker jeg dog snakken om "syreregn"?
Ingeborg

Nyt svar til emnet »Regnvand/kondensvand/demineraliserret?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Fri debat > Regnvand/kondensvand/demineraliserret?

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider