Forum

Klippe pyntegrønt i haven

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 22. november 2021 kl. 12.57

Hej,
Jeg vil gerne lave min julepynt til udendørs, men vil ikke se på “træt” pynt, når vi når til julen.
Hvor tidligt kan man klippe de stedsegrønne planter? Jeg har taks, buksbom (lugter som kattetis indendørs), kirsebærlaurbær og kristtjørn.
På forhånd tak for svar.
Ingeborg

1 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 22. november 2021 kl. 17.07

Jeg syntes at det er det største problem med grøn julepynt, der ofte kommer ind fra en kold have og så til en varm stue visner efter noget tid. Noget hurtigere end andre .
Hvornår man skal klippe det afhænger af arten man bruger og hvornår det skal stå grønt . Nordmannsgran der begynder at syne hen kan ofte reddes igen ved at man sprøjter lidt vand på det.
Det samme siges om alle former for ædelgran at de tåler lidt vand og dette må gerne være lidt lunken .

Ellers vil jeg mene at laver man sine dekorationer ca 14 dage før juleaften holder de som regel til nytår. Men ellers prøv det tricks med vandet, der bare skal sprøjtes på .

Min mor fandt ud af at dekorationer lavet på Oasis, der blev væet med vand holder meget længere. Man kan så diskutere om Oasis høre sig til julen. Men det er der vist ingen regler for .

2 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 22. november 2021 kl. 18.52

Tak for svaret
Vi har hele 4 fødselsdage at fejre i december. Fødselarerne holder strengt på at det er FØDSELSDAG vi fejrer og ikke jul i utide :-).
Derfor nøjes jeg med pynt udendørs og laver først dekorationer et par dage før jul…. Et kreativt arbejde som belønning for at det trælse, som også hører med til jul. ( Jeg er ikke julemenneske, synes ikke om pakkeopflåning). Derfor tænker jeg at grønt holder sig meget længere udendørs? Ellers blev der vel ikke solgt så meget allerede nu?
Ingeborg

3 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 22. november 2021 kl. 22.38

Jeg sad lige og læste et sted på nettet at pynte grøn bliver skåret allerede i september måned og herefter lagt i kølehus . Derfor er det ikke så mærkeligt at meget af det pynte grøn, der findes i butikkerne lige nu ikke holder i mange dage da november stadig er en varm måned (10-14 grader).

Omvendt er der hellere ikke noget at sige til at at når så mange bruger pyntegrøn og for ikke at nævne den eksport, der er af det at så skal de også starte tidligere .

Nyt svar til emnet »Klippe pyntegrønt i haven«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Fri debat > Klippe pyntegrønt i haven

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider