Skrevet af: Ingeborg Hansen, 6. februar 2022 kl. 23.14
For mange haveejere er en ny have uoverskuelig. Det var det også for os, da vi startede på 1300 m2 bar mark og stiv lerjord. Det er så 50 år siden. Vi har ikke haft nogen egentlig plan og efter et par år med lidt køkkenhave opgav vi. Pø om pø fik vi alligevel en rigtig fin have ud af det. Mange planter er aflæggere mange steder fra og det er rigtig hyggeligt at forbinde bestemte planter med personer og deres haver. Dyre planter blev ønsket til fødselsdage. Årligt Budget på omkring 1000-1500 kr. I de senere år mest til sommerens krukker. Efterhånden er sommerblomsterne skiftet ud med stauder og stedsegrønne. En gang imellem modstår jeg ikke fristelsen, når supermarkedet har tilbud på haveplanter.
Nu er der så tæt overalt at jeg ikke kan finde plads til nyt.
Et piletræ var blevet for tungt og erstattet med en anden brogetbladet pil. Dette træ havde jeg efter 2 år en speciel plan med: alle smågrene blev fjernet og kun de tykke ledegrene fik lov at beholde 15 cm længde. Min plan holdt og træet blev som jeg havde forestillet mig det: vildskab med system i kontrast til alle formklippede.
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.