Forum

Nattefrost hvad gør i?

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Anders Lindberg, 27. marts 2022 kl. 21.21

Jeg har et dværg fersken som så småt er begyndt at blomstre, og jeg vil rigtig gerne passe på det og se om vi ikke kan få et par ferskner ud af det.

Der er umiddelbart kun frost frie nætter i kalenderen her, men flere af dem står på noget ala 0.2 grader. Når det er så tæt på frost sætter i så noget beskyttelse på `?

Træet er ikke meget mere end 1,5 m højt og jeg tænker at lave en form for kasse rundt om det hvor jeg kan ligge et hunde tæppe over om natten. Er det nok til at beskytte det ?

1 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 27. marts 2022 kl. 21.45

Jeg er så heldigt at jeg har et drivhus, hvor jeg sætter mine sarte planter herind . Det er bl.a figentræer og Fatsia japonicaer . Og så gøre jeg ikke mere. Men her kan alligevel blive ned til 10 minusgrader.

Jeg ved at der findes nogle plante poser af stof som man kan trække ned over sine planter og beskytter dem imod frost. Men de har nok begrænset effekt hvis det virkelig sætter ind med frost...Men til det du skal bruge dem til er de ok .

Hvis det ikke er mere end få minusgrader ville jeg ikke gøre noget drastisk så som at bygge en kasse. Men måske hellere sætte fersken i læ af huset f.eks inde i en krog og så ligge nogle tæpper over det .
Fersken er ikke så sart og tåler lidt kulde også som potte/krukke plante. Det er mere blomstringen og dermed frugtsætningen ,der kan volde problemer .

Når det blomster skal du være over det med en pensel, dvs bestøve blomsterne hvis du vil have frugter på. Når det er så kold er der ikke mange insekter i luften og slet ikke bier.

2 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 27. marts 2022 kl. 21.57

Hov .

Jeg fik læst dit indlæg som om det var en potte fersken du havde og det kan du naturligvis ikke flytte rundt med, men jeg ville så ikke gøre noget, men være obs mht. at få det bestøvet
Fersken er som tidligere nævnt rimelig hårdføre og de få minusgrader betyder ikke alverden .

3 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 27. marts 2022 kl. 22.05

Hov .

Jeg fik læst dit indlæg som om det var en potte fersken du havde problemer med og ikke et som du har plantet og som du naturligvis ikke kan flytte rundt med så jeg ville så ikke gøre noget, men være obs mht. at få det bestøvet
Fersken er som tidligere nævnt rimelig hårdføre og de få minusgrader betyder ikke alverden .

4 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 27. marts 2022 kl. 22.23

Jeg googlede lige denne artikel fra Havenyt og i denne artikel skriver Michael Gundersen bl.a

På friland kan du dyrke sorten ‘Frost’. Den skal blot stå i veldrænet og i dybmuldet jord. ‘Frost’ blomstrer og modner uden problemer på friland i Danmark. Man skal dog være forberedt på, at det kan være vanskeligt at dyrke ferskner i de egne af landet, hvor der er stor riskiko for sen nattefrost, dvs. Midtsjælland, Midtfyn og indre dele af Jylland. Problemet er, at ferskner blomstrer tidligere end kirsebær. Det hjælper ikke at plante træet op ad en mur, der blomstrer det blot endnu tidligere. Plant det hellere frit, evt. på en skråning, hvor frosten glider af.

Med venlig hilsen
Jens Michael Gundersen
Vinbonde og forfatter, Hideaway

Jeg tror at de få minusgrader vi har udsigt til ikke spiller nogle rolle
.

5 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 28. marts 2022 kl. 11.35

Det kan godt komme ned på 5-8 minusgrader om natten , jeg bruger en regnvandstønde som blver sat over frostfølsome planter , bobleplast kan også bruges under tønden .

6 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 29. marts 2022 kl. 8.23

Mn fersken FROST på espalier blomstrer numog jeg bestøver hver dag. Jeg kan ikke huske, hvilke blomster jeg allerede har givet en tur med en pensel sat på forlængerpind, så alle blomster får en tur hver dag. Espalieret er på en sydvendt mur. Sidste år hængte jeg ved frostfare en presenning over. Hvis det blæser, vil presenningen ødelægge nogen af blomsterne. Jeg tror dog ikke at ødelagte blomsterblade ødelægger frugtsætningen. Presenningen må af om dagen.
Om jeg gør det igen i år ved jeg ikke, for der er så mange blomster at jeg alligevel kan blive nødt til at pille nogle frugtanlæg af senere.
Ingeborg

7 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anders Lindberg, 1. april 2022 kl. 14.49

Det blev til et hundetæppe de sidste par nætter, men da jeg er væk i weekenden blev jeg inspireret af det her med bobleplast 😉 tal for råd !

Nyt svar til emnet »Nattefrost hvad gør i?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Fri debat > Nattefrost hvad gør i?

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider