Skrevet af: Ingeborg Hansen, 8. april 2022 kl. 22.43
For mig er plantespild lige så grimt som madspild. Resourceforbruget er vel omtrent lige så stort til fremstilling af potteplanter som ved kød. Jeg tænker på råvarer som spagnum, plastik til potter og drivhus måtter, opvarmning osv.
Derfor bliver jeg ked af det, når de to supermarkeder i min lille by allerede for 14 dage siden havde pallevis af planter til salg, heriblandt deciderede sommerblomster, kryddeurter, stauder i blomst osv.
De havde fået så mange kasser med stedmoder i små skåle at de slet ikke havde plads til dem. Flere kasser var på vej direkte i containeren. ( jeg spurgte om de skulle skrottes og der blev svaret ja til at jeg kunne tage alle jeg ville have).
Jeg tænker på alle de flittige hænder, der har haft planterne i hænderne og på de ressourcer der er brugt til ingen verdens nytte.
Det ene supermarked er god til at sætte planternes pris ned, når de begynder at hænge med hovedet, for ingen har tænkt på at placere en vandingsmulighed i nærheden af det sted, hvor de mange hundrede planter står i flere uger, i sol og blæst uden en dråbe vand.
I det andet supermarked står planterne døde og visne dag efter dag og er bestemt ingen reklame for butikken.
Hvordan gør man opmærksom på det enorme spild?
Da jeg handlede i dag, stod der en flot gul Kalanchoe på kassebåndet sammen med mine varer. Jeg sagde til kassedamen at nogen måtte have glemt den. Hun svarede: nej, jeg jeg har fået lov til at forære alle dagens nyankomne blomster væk, fordi vi har fået alt for mange! God ide i stedet for at smide dem ud!
Undskyld den lange historie.
Ingeborg
Skrevet af: Søren Duun, 8. april 2022 kl. 23.26
Ja og tænk på alt den plastik og spagnum, der bliver smidt ud alene i de potter, der bliver kasseret .:-(
Den overflod af kasserede varer har jeg også oplevet da jeg var med i vores lokale "stop madspild" gruppe her i Køge for nogle år tilbage.
Hvad der ikke blev smidt i kassevis af gode varer, bl.a potteplanter, juletræer, kød, brød og pålæg mejeriprodukter mv. Alene i Køge kommune. Som kunne komme de virkelige fattige til gode i kommunen. Ok juletræer bruger man så kun en gang om året . Men mange af disse vare havnede stedet i de forkerte lommer . Dvs. folk som ikke altid var i nød, men som bare lige kom forbi i deres bil for at hente sig nogle varer.
Men det vidner bare om at det er den enkelte kunde, der for lov til at betale for supermarkedernes grådighed ved at de over køber og at mange varer ikke koster særlig meget at producere . Hvis man kan smide ud eller give væk skal det dækkes ind af fortjenesten på de andre varer i butikken.
Jeg tror desværre ikke at man kommer det til livs med den mentalitet som supermarkederne har ført i mange år .
Man kan undre sig over at de i stedet for at give væk sælger det billigere . Så ville det hellere ikke virke som dumt .
Skrevet af: Ingeborg Hansen, 9. april 2022 kl. 8.18
Jeg har flere gange påtalt de døde planter overfor butikkens leder, for det er da også noget, der ikke højner butikkens image at have dem stående ved indgangen.
Hun fortæller mig at de ikke selv bestemmer, hvilke og hvor mange varer de får hjem!
Ingeborg
Skrevet af: Doris Møller, 9. april 2022 kl. 10.46
Jeg synes også, at dette spild af planter er et stort problem.
Men hvad kan vi gøre? Vi kan jo ikke bare boykotte de pågældende butikker, for problemet forekommer tilsyneladende overalt. Og mad på bordet skal vi jo have!
Jeg har også engang påtalt den manglende vanding af planter, der stod udendørs. Jeg fik at vide, at butikken slat ikke havde personale nok, til at man kunne vande planterne! Så de stakkels planter må stå i sol og blæst og dø. Man undrer sig godt nok lidt, når personalet bliver ved med at køre stativer med visne og stendøde planter ud på fortovet hver dag!
Dog har jeg lagt mærke til, at mit lokale supermarked faktisk vander deres planter. Og jeg var da glad, da jeg for nylig i den butik kunne købe en fin haveazalea for næsten ingen penge. Det var en indflyttergave, som vakte glæde.
Men i går kom jeg forbi en anden butik af samme butikskæde. Der stod haveazaleaer på rad og række – fuldstændig tørre og visne!
Det er godt nok synd og skam.
M.v.h.
Doris Møller
Skrevet af: Lene Skelmose, 11. april 2022 kl. 18.06
Vi har heldigvis en DagligBrugs med egen blomsterafdeling, så her bliver der passet på planterne - og skulle de være lidt afdankede sælges de til lav pris.
Jeg får det dog ofte lidt ondt ,når jeg ser, hvad der smides ud. Også i nærmeste familie. Brød, der har været på bordet, som måske er blevet lidt tørt, men som sagtens kan ristes ( eller gives til fuglene ). Rødkålsrester, som sagtens kan genopvarmes. En hel stegt and, der ryger direkte i skraldespanden!!! Kogte kartofler, som kan brases. En rest pasta, som sagtens kan bruges i en ret. Osv. osv. Jeg prøver at sige noget om ressourcespild og manglende respekt for de mennesker, der har gjort sig umage for at bringe fødevarerne til vores bord. Noget om hvor stort et arbejde, det faktisk er at dyrke kartofler, gulerødder, salat osv . Bliver mødt med lidt forlegenhed, men man fortsætter med "plejer". Jeg synes, man lærer at respektere, hvor stort et arbejde, der kræves for at opdrætte høns, dyrke gulerødder osv. når man selv gør - eller har gjort det.
Skrevet af: Ingeborg Hansen, 11. april 2022 kl. 19.09
Tak for svaret Lene
Jeg er jo så gammel at jeg kendte rationering i min barndom. Er tilmed vokset op i Flensborg. Det første "slik" jeg kendte til var tørrede hvidkålsstrimler, som var let sødlige. Er opvokset i byen uden have og mulighed for frugt. Så lærer man at intet skal gå til spilde.
En gang imellem tænker jeg på at rationeringsmærker på tøj ikke ville være så dårligt, men så husker jeg også sortbørshandlen i og efter krigen.
Vi var så heldige at vi havde fisk vi kunne bytte os til andre levnedsmidler med.
v få fisk til at bytte med. Og ikke at forglemme den mad, som Sydslesvigere kunne få fra Danmark. Som barn havde vi en papkasse liggende oven på et skab - og jeg har først som voksen forstået det store påtrykte CARE.
Vi har lige spist en Mango frugt til dessert. Den kom fra Peru. Det er da dumt - også af mig at købe den! Tænk om vi gik efter devisen at varer skulle produceres der, hvor de skulle sælges. Jeg lærte det i Handelsskolen for over 60 år siden. Danmark kunne jo brødføde sig selv, i stedet for at hælde kornet i grise til eksport.
Ingeborg (81 år :-)..)
Skrevet af: Ingeborg Hansen, 12. april 2022 kl. 8.43
Jeg ved ikke, hvordan det kommer til at gå for vore erhvervsgartnerier med de høje priser på opvarmning og lys. Det er sørgeligt for den enkelte producent, men man kan håbe at overproduktionen og tilmed i konkurrence med udenlandske gartnerier kan løse lidt af problemet med dyrk og smid væk planter.
Skrevet af: Ingeborg Hansen, 13. april 2022 kl. 18.33
Lige vand på min mølle:
frdb.dk/artikel/er-det-b%C3%A6redygtigt-at-det-danske-landbrug-hovedsageligt-producerer-mad-til-dyr-som-bliver-sendt-kloden-rundt.
Hvad tænker i?
Ingeborg
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.