Forum

Kan myrer bestøve?

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 22. april 2022 kl. 19.56

Hej
Jeg har set en masse myrer vandre op og ned af mit ferskenespalier. Der er masser af blomster og jeg husker efterhånden ikke, hvor jeg har været med min bestøverpensel. Mon myrerne klarer opgaven? Hvad bestiller de ellers i mit ferskentræ?

1 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 22. april 2022 kl. 21.31

Jeg har aldrig hørt at myrer skulle bestøve ferskentræer, eller andre frugttræer. Så sandsynligheden for at det er nektaren de går efter er størst . At myrer elsker honning/ nektar ved man hvis man holder bier i nærheden af en skov. Her kan myrer være en stor plage for biavleren....

2 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 22. april 2022 kl. 21.35

PS Prøv eventuelt at kigge efter lus . De kan også være en årsag til at myrene har vist interesse for ferskentræet .

3 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 23. april 2022 kl. 9.03

Hvis myrerne henter nektar, kan de jo det samme som min bestøverpensel?
Ingeborg

4 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Brems, 23. april 2022 kl. 9.44

Hej Ingeborg

Fersken har mange støvdragere som kan forsyne bestøvere med pollen som en sidegevinst til at bestøverne henter nektar.
En meget stor andel af bestøverne er flyvende insekter med mange hår på krop og ben, som pollen kan fæstnes i.

Myrer har ganske lidt og meget kort pels eller slet ingen pels - så uanset hvilken myreart, der besøger dine ferskenblomster for at hente nektar er de næppe så gode til at transportere pollen, at de kan erstatte dine indsats med pensel og tålmodighed.

Venlig hilsen
Lone

5 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 23. april 2022 kl. 22.18

Myrer på fersken siger mig, at der er skjoldlus på planten. Prøv at se efter!

Nyt svar til emnet »Kan myrer bestøve?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Fri debat > Kan myrer bestøve?

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider