Forum

Kompost eller biogas af køkkenaffald?

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 24. april 2022 kl. 22.12

Vi har maksimum 2 liter køkkenaffald hver 14. I vores skraldespand. Dermed mener jeg kødben, sovserest og den slags, som ikke kan komposteres i den tætte grønne beholder.
I betragtning af at der laves biogas af stort set det affald, der ryger i komposttønden har jeg tænkt på om det var mere klimavenligt og økonomisk at undlade kompostering. Jeg har ingen køkkenhave og ikke brug for komposten. Vi har meget komposterbart køkkenaffald.
Hvordan hænger det sammen?

1 af 2 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Kim Petersen, 25. april 2022 kl. 7.23

For at sige det rent ud : den vedtagne decentrale affaldssortering er det rene gak gak.
3 kæmpestore plastbeholdere (ja plastforbrug i mængde) til hver husstand. Plus en masse ekstra kørsel (diselforbrug !) . Og plastaffaldskontænerne afterlades efter tømningen på fortovet (enhver tyv kan nemt se hvor der ikke er nogen hjemme). Det affald der ikke brændes på forbrændingsanlæggene skal nødvendigvis erstattes af andet brandbart (træ fra naturen ?, eller måske importeret affald fra udlandet ?, eller måske endda fossilt brændstof ?) Og hvordan er det lige med affaldet til genbrug, hvor køres det hen (endnu mer disel) til udlandet ? Og måske ender det alligevel til forbrænding pga. kvaliteten ?
Nå ja, det organiske affald og haveaffald komposteres sandsynligvis lokalt - fint nok for dem der ikke selv kan kompostere det i haven. Men at indsamle sjatrester er fuldstændigt tåbeligt.
Så smid du bare småresterne i restaffaldet - og komposter resten i haven.

2 af 2 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 25. april 2022 kl. 8.33

Hej Kim
Vi er fuldstændig enige om at affaldssorteringen er den rene galimatias. I Fredericia Kommune slipper vi med 1 stor delt skraldespand, som bliver afhentet hver 14. Dag. I vores 2 personers husholdning gider vi kun sætte spanden ud til tømning hver 8. Uge. Mere affald har vi ikke. Plast osv. afhentes til storskrald hver 4. Uge. Kommunen leverer plastsække til det. Den ordn8ng benytter vi os heller ikke af, fordi der mangler et par kategorier, som ikke afhentes. For eksempel snavset plastik og andre rester fra hobbyrummet, keramik og porcelæn. Altså en tur til genbrug .
JEG VIL VIDE, HVOR DET SORTEREDE AFFALD ENDER? På en losseplads i et andet land? Jeg FORLANGER en udførlig database på nettet, som beskriver hvornår plastik er hård eller blød. Vindruebakker, kødbakker, shampoo flasker osv. så vores affald sorteres til GENBRUG i stedet for forbrænding. ( kommer vi til at mangle affald til forbrænding på grund af sorteringshalløjet?
Vi betaler et årligt renovationsgebyr. Vore skraldespande er forsynet med en chip, som registrerer hver tømning. Så må det være muligt at betale pr. Tømning og ikke for de gange vi ikke får tømt, fordi vi er gode til at sortere!

Nyt svar til emnet »Kompost eller biogas af køkkenaffald?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Fri debat > Kompost eller biogas af køkkenaffald?

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider