Forum

En svamp, aldrig set før- morkel?

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 5. maj 2022 kl. 20.20

Hej jeg stødte på en underlig svamp i mit flisbed tæt mod huset. Har googlet mig til at det er en morkel, som er sjælden, men netop viser sig i forårsmånederne. Har jeg ret i at det er en morkel? Den kan både være spiselig eller giftig afhængig af arten.
Ingeborg

1 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 5. maj 2022 kl. 21.12

Jeg har googlede mig frem til at det skulle være en kegle-morkel, der har en kegleformet hat. Den er også spiselig. På sandjord under nåletræer vokser en meget giftig dobbeltgænger (på trods af navnet): Spiselig Stenmorkel. Dens hat er hjerneagtigt snoet og ikke kamret.
www.raavareguiden.dk › mor...
Morkel, spiselig - Råvareguiden
Du kan købe tørrede modeller i supermarkedet, men de koster en formue.

Jeg ville nu ikke sætte tænderne i den , da jeg er har meget respekt for svampe jeg ikke kender . Kun dem med 100 procent sikkerhed jeg kender spiser jeg .

2 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 5. maj 2022 kl. 21.14

Modeller lig morkler

3 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mette Lund, 5. maj 2022 kl. 21.29

Det er en morkel. Da mine forældre fik nyt raftehegn dukkede der lige pludselig morkler op i haven. Mon ikke den er kommet ind med noget træ? Jeg ville heller ikke turde spise den.

4 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 5. maj 2022 kl. 22.46

Tak for svarene. Jeg kunne aldrig finde på at spise den, men sjovt var det nu at den dukkede op.
Ingeborg

5 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: James F., 6. maj 2022 kl. 11.33

Ingeborg, har du mulighed for at tage et billede lidt tættere på, af toppen af hatten? Og så sende det til min private adr., - alternativt sætte det ind her i tråden?

James

6 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 6. maj 2022 kl. 16.38

Her er et tæt på billede.
Med venlig hilsen - Ingeborg Hansen

7 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: James F., 6. maj 2022 kl. 17.17

Ingeborg, du har én af de ypperligste spisesvampe 'Spiselig morkel' i din have.
naturguide.dk/de-eftertragtede-morkler/

Tilbyd den gerne til erfarne mykologer. De vil blive henrykte. :)

8 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 6. maj 2022 kl. 19.30

Tak for svaret. Desværre er det jo en forgængelig ting, selvom den fotograferede har overlevet en tur i skraldespanden uden at tage skade. Den er ret stor og vejer 25 gram. Kender ingen mykologer i nærheden, og hvem ved om der kommer flere. Iøvrigt et mærkeligt voksested tæt ved huset, hvor jeg har lagt en 45 cm bræmme med dækbark købt i Firmaet der fixer :-).
Ingeborg

9 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 21. september 2022 kl. 0.15

I dag dukkede der så endnu en morkel op. Denne gang i samme bed med dækbark langs huset. 10 meter fra det sidste fund og med et spøjst langt skaft. Da jeg ville tage billedet var den omsværnet af mange forskellig3 slags fluer. Jeg prøvede at grave mig ned til det sted, hvor den kom op af jorden. Det var igen en stor overraskelse, for den springer ud af en geleagtig omgivelse.
Jeg kan så sikkert fastslå at morklerne er kommet med den købte dækbark.
Ingeborg

10 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 21. september 2022 kl. 0.18

Et billede mere af svampen

11 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Kim Petersen, 21. september 2022 kl. 11.17

Dette er ikke en Morkel svamp.
Det er en Stinksvamp (også kaldet for Præstepik).
Den har fået navn af at den på hovedet har en stinkende sort masse af sporer, som tiltrækker fluer, som så er med til at sprede svampen. (På billedet har fluerne allerede fjernet sporermassen).

12 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 21. september 2022 kl. 22.27

Tak for svaret. Jeg lod mig narre på grund af svampehovedets kamre som hos morkler. Jeg har dog ikke set noget sort på dets hovede idet svampen var usynlig 14 timer tidligere, så den var ganske frisk. I dag har jeg så fjernet den og ville lugte til den. Hm…. Ja, den stinker, men ikke af noget uhumsk, men nærmere som superkoncentreret sød parfume og det stinker jo også.
fluerne var der dog. Da jeg tog den op med gummihandsker på, var der en hvid hinde fra den hvide bold, den springer ud fra + noget gult gele. Det var lidt af en oplevelse at møde “præstepikken”. Gad vide, hvor det navn stammer fra.

13 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Claus K Madsen, 22. september 2022 kl. 12.56

Det tidlige stadium af svampen er kugleformet ligesom en støvbold. De kaldes hekseæg.

14 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 24. september 2022 kl. 10.29

Tak for svaret Claus M.
Ja, fluerne må have været der før mig. Ved siden af den første svamp kunne jeg grave et hekseæg op. Da jeg skar det over , kunne jeg se den “ufødte” svamps sorte hovede. Det hele var stort som et hønseæg, med en stor mængde “æggehvide” + svamp. “Naturen er forunderlig og jeg har voren blind” :-)
Ingeborg

Nyt svar til emnet »En svamp, aldrig set før- morkel?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Fri debat > En svamp, aldrig set før- morkel?

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider