Forum

Æbletræ blomstrer ikke på 3. år

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Nikolaj Kyndby Hentzen, 13. maj 2022 kl. 20.22

Hej

Vi har to Elstar æbletræer som er plantet i hhv 2010 og 2012. De har tidligere givet god høst, men det ene har nu for 3. år i træk ingen blomster. Det andet har kun 4-5 “klaser” af blomster.

De er beskåret efter alle kunstens regler i juli/august. Vandrette grene, luftigt og ingen grene der krydser ind over midten. De vokser fint og skal beskæres kraftigt hvert år for ikke at lave for mange lodrette skud. Der kommer ofte et par skud som får noget gråligt/hvidlig belægning på bladene. Det nipper vi altid af. Det meste af træet er frodigt. Bare uden blomster. Sidste år fik vi 3 æbler fra det ene.

Vi har også et Philippa - det blomstrer lystigt og giver rigeligt med frugt hvert år.

Hvad går der galt? Kan de bare blive “golde”? Er de dårligt match med vores grund/jord (ret leret). Eller er der nogen sygdom vi overser?

1 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anne Demant, 13. maj 2022 kl. 23.52

Kender ikke Elstar ret godt, men Filippa burde kunne bestøve tilstrækkeligt. og det må vi jo gå ud fra, da du skriver der har været æbler på.
Jeg tror det ligger i din beskæring, mig bekendt skal æble ikke beskæres kraftigt hvert år.

Men indtil en herinde, der er klogere end jeg, svarer, synes jeg du skal kigge på linket her:

haveselskabet.dk/sadan-beskaerer-du-aebletraeet

2 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Doris Møller, 14. maj 2022 kl. 8.15

Jeg vil give Anne Demant ret: Man skal ikke beskære et æbletræ kraftigt hvert år.

Og nu er jeg godt klar over, at du vil sige: Det er vi nødt til, for træet danner alle disse grimme vanris, som vi er nødt til at fjerne.

Men på en eller anden måde er man nødt til at stoppe den onde cirkel af kraftige beskæringer, som træet reagerer på, ved at danne mange vanris.

Jeg så for nylig i tv en haveekspert, der gav følgende råd:

Hvis træet danner mange vanris, så lad enkelte af dem være. Det vil mindske eller stoppe den uheldige tendens.

Jeg har et æbletræ, som også dannede mange vanris, som jeg omhyggeligt fjernede. Træet gav mange æbler hvert andet år, og i årene indimellem stort set ingen, såkaldt hver andet års-bæring. Efter at jeg er blevet mere varsom med at klippe i det, ser træet sundere ud, og i år har det mange blomster, hvilket det også havde sidste år.

M.v.h.

Doris Møller

3 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Nikolaj Kyndby Hentzen, 14. maj 2022 kl. 8.50

Ok… alt er nok relativt. I forhold til den tommelfingerregel på linket om max at fjerne 1/3 så er vi langt fra kraftig beskæring hvert år. Jeg synes bare selv at vi fjerner meget og generelt så vokser det kraftigt så der er ikke noget der tyder på at det mangler noget. Ud over blomster.

Men når det så er sagt så passer vores første kraftige beskæring måske meget godt med at det holdt op med at få blomster. Det var blevet rigtigt højt og tæt og med grene på kryds og tværs. Men kan sgu’ette huske hvad der kom først: Manglen på blomster eller den første kraftige beskæring ;-)

4 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Nikolaj Kyndby Hentzen, 14. maj 2022 kl. 8.52

Men tak for tips :-) Men hvis nogen kender til symptomerne om manglende blomster flere år i træk hører vi gerne om det

5 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: James F., 14. maj 2022 kl. 9.32

Jo mere du beskærer, des mere tilvækst i form af lodrette skud.
Træet vil altid kompensere for den grenmasse, som du fjerner, med mindre du samtidig beskærer rødderne.!
Hvis du lader saksen ligge i et par år, så skal du se, at du igen får æbler.
Jeg beskærer kun nødigt i mine frugttræer, - og kun efter nøje overvejelser. Jeg har ikke mange lodrette skud.
Tag dig en hvile pause :)

Nyt svar til emnet »Æbletræ blomstrer ikke på 3. år«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Fri debat > Æbletræ blomstrer ikke på 3. år

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider