Forum

Surt eller sødt for at bekæmpe ukrudt?

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 29. maj 2022 kl. 10.34

Det er kendt at mange arter af ukrudt trives bedst under bestemte jord og vejrforhold. Jeg har tænkt således:
Hvis man har ukrudtsarter, der bedst trives på kalkfattig jord, burde man kunne fordrive dem ved at tilføre kalk. Det vil så sikkert medføre andre ukrudtsarter, som elsker kalkholdig jord. Dermed er man lige vidt.
Jeg har lagt mærke til at der er mange rabatter langs veje, hvor der strøs salt om vinteren, som lige nu prydes af kilometervis Lyserøde og pinkfarvede Engels(k?)sød. Er salt i grunden et stof, der betragtes som uøkologisk?
Det vækker også undren hos mig, hvordan store parkeringspladser og kommunale fortove kan holdes så ukrudtsfrie.
Ingeborg

1 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 30. maj 2022 kl. 8.50

Det er engelskgræs du ser.
Du må ikke bruge salt til ukrudtsbekæmpelse, men gerne til bekæmpelse af is.

2 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 30. maj 2022 kl. 9.01

@Lars Holt
Tak for svaret. Jeg må godt spise husholdningssalt, men ikke bruge det på mit fortov, selvom vejvæsnet bruger tusindvis af tons på vejene. Hvor havner saltet, der strøs på vejene? I kloakerede områder ender det hvor? I ikke kloakerede områder siver det vel ned i undergrunden, men hvor langt?
Ingebor

3 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 31. maj 2022 kl. 19.16

Du kan også sige på en anden måde at salt kan dræbe (bl.a vejtræer) og samtidig er det et livsvigtig stof for os mennesker...Men økologisk bliver det næppe.

I Gladsaxe kommune , da jeg var i lære, brugte man i stedet for salt, kalksalpeter altså ren kvælstof og ud over at dette også virker som salt, gøder det ukrudtet og skader endnu mere. Også grundvandet .
Det betød bl.a at fortovene var fyldt med ukrudt istedet.

Man har senere lavet et middel, der er fremstillet af eddikeacetat og som ikke angriber jern og derfor ikke er skadelig for biler og broer. Men det er bare for dyrt at benytte/indkøbe .

I de sidste år har man fundet ud af at blande salt med vand i en 15 procent opløsning og sprøjte det ud på vejene. Det giver en bedre virkning og er mindre skadeligt .

Nyt svar til emnet »Surt eller sødt for at bekæmpe ukrudt?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Fri debat > Surt eller sødt for at bekæmpe ukrudt?

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider