Forum

Hvor finder jeg bark?

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Jørgen Wennemoes, 12. juli 2005 kl. 22.55

Hej forum. Jeg har et dejligt stout bed der er rimelig stort. Vi slås konstant med ukrudt, og kan ikke rigtig komme det til livs. Vi vil gerne lægge bark ud i bedet, for på den måde at slippe for at skulle luge konstant. Er det en god ide?

Hvor får jeg fat på bark? og hvad koster det? Jeg bor i Kongerslev mellem Hadsund og Aalborg.

Hilsen Jørgen

1 af 26 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: H.Baunsgaard, 14. juli 2005 kl. 13.22

Hejsa Jørgen

Måske du kan bruge dette link.

www.hjallerup-plantehandel.dk

Har set at BILKA også kan tilbyde barkflis i store sække. prisen er dog noget dyrer end ellers, da man de fleste steder kan få det til omkring kr. 250,– pr m3.

eller søg lidt på nette, det var hvad jeg gjorde :-)

2 af 26 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Karen Cilleborg, 18. november 2005 kl. 20.28

Hej Jørgen.

Kunne du ikke tænke dig at bruge flis istedet for
bark? Vi lugede haven og købte et vognlæs flis

for 1000kr leveret her. Vi lagde 10cm. overalt,og vi har ikke haft ukrudt i 6år,men i år skal vi have fyldt
på,det formulder jo fra neden.

Hilsen Karen.

3 af 26 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: YVONNE DALL, 18. juni 2007 kl. 21.33

Vil godt vide om hunde kan blive syge og opkast af at tar pyntebark fra mine krukker

4 af 26 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens., 28. oktober 2007 kl. 19.24

Flere kommuner sælger sort muld og barkflis. Din trailer bliver fyldt op for et lille beløb. Barkflis på skråninger regner hurtigt ned.

5 af 26 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Camilla, 19. april 2008 kl. 22.56

Hej hej

Jeg vil bare høre om nogen kender til billig bark på Fyn?

6 af 26 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Henriette, 29. juni 2008 kl. 16.23

Er der nogen der ved hvor i århus/skanderborg området man kan købe god og billig bark/flis til bedene?

7 af 26 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Flemming K, 29. juni 2008 kl. 21.51

Camilla

Julle's Brændesalg sælger både brænde og træflis. Han bor på landevejen mellem Odense og Nyborg, tæt ved Ullerslev. Hans nummer er: 50 93 27 15. Tror han tager ca. 150 for en trailer fuld af træflis, men er ikke sikker.

Flemming K

8 af 26 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jonas, 8. september 2008 kl. 21.14

Hej

er der nogle der ved hvor jeg kan købe flis omkring svenstrup/Ålborg hvor man måske kan komme med en trailer.

Mvh jonas sørensen

9 af 26 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens; E., 8. september 2008 kl. 21.26

Jonas. har I ikke en genbrugs station i området, de sælger ofte flis. Jeg fik min trailer fyldt op for en 50,–

10 af 26 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jonas, 8. september 2008 kl. 21.41

Jo der er godt nok den over kæret i ålborg men ved ikke om de har man jeg kan da prøve at ringe.

Mvh jonas sørrensen

11 af 26 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Brian Jensen, 9. september 2008 kl. 5.28

Jeg hved bare at flis er ikke bare flis man kan få nådet der hedder skovflis og det er mere groft og fri for nåle og smågrene

skovflis bliver lavet af træstammer der ikke kan bruges til andet

det er nådet jeg kan andbefale

12 af 26 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jonas, 9. september 2008 kl. 15.26

Ok det lyder godt men skal lige finde det :)

13 af 26 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone, 12. september 2008 kl. 21.16

Uha, jeg ved snart ikke hvad der er hvad længere. Vi skal bruge noget af det mørke til vores skråning, som ukrudtshæmmer. Jeg troede bare det hedder mørk barkflis?

Er virkelig interesseret i aat købe til rimelig pris i Århus-området...Nogen der kender noget?

14 af 26 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 13. september 2008 kl. 14.57

Hej Lone.

Du skal ikke lade dig blive slået ud af alle de fine navne, som man har givet barkflisen, flisen mv.

Man kan sige om barksflisen at den indeholder en smule mere næring, da den bliver skåret at træets bark og yderved. Resten af træet bruges til tømmer. Det er iøvrig her næringen sidder i træet.

Derimod er alm. flis som regels skåret at træet kærneved, og af træ, der ikke kan bruges til tømmer og sælge derfor billigt, eller benyttes som brændsel. Genbrugs stationerne bruger grene fra haveaffald (og det kan derfor være et blandings produkt af alt muligt) Der har ikke meget næring i sig. Derfor sælges dette som regel billigere eller gives væk. Mange mener at den alm. flis fra savværkerne pakker bedre og især hvis den er skåret som spåner, men ofte er den skåret som en slags brikker. Mængden af næring skal man ikke ligge noget særlig betydning, da det dels skal omsættes først før det kommer til gavn og dels er så lidt at det er uden betydning.

MEN HUSK AT BEREGNE CA 30% EKSTRA FLIS NÅR DU BESTILLER.

Har du regnet dig frem til et forbrug på ca 10 kubikmeter flis skal du yderlige tillægge 3 kubikmeter til, da flisen regnes i løst vægt og derfor ikke rækker så lang som først antaget.

(den falder sammen med ca 30%).

Det er også vigtig at du husker at give dine bede ekstra kvælstog, da mikroorganismerne forbruger en del kvælstof under nedbrydningen af flisen og det er lige meget om det er bark eller vedflisen eller det fra kommunen.

15 af 26 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Karsten G Hansen, 26. marts 2009 kl. 10.32

Jeg vil bare komme med et råd omkring udlækningen af træflis.

det er altid en go ide at bestille lidt mere end man har forventet. hvis man f.eks. har et meget sumpet hjørne et sted i haven kan man jo bare grave det overskydende ned i en slags "drænbrønd" simpelthen et hul 'fyldt med træflis i nærheden.

når man har plantet hvad man vil ha i bedet, bør der stampes godt til og strøs sand under flisen. dette hindre at matrialerne umiddelbartblander sig og sandet vil ydderligere holde på fugten og redicere råddet fra jordbunden.

VH
Karsten

FISKE-FLIS konkurrencen:

man tager en spandfuld træflis og kaster ud i en sø... så går modstanderen ud i søen og fisker træflis op med fiskenet indtil der ikke er flere synlige stykker som flyder på vandet. der tages tid og det gælder selvf. om at være den hurtigste som indsamler spandfulden tilbage på breden.

16 af 26 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Havemanden, 15. maj 2009 kl. 10.56

Hej.

er der nogen der ved hvor man kan købe/hente træflis til udlægning i bede. Skal gerne være i Viborg området +-

Tak fo hjælpen

17 af 26 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Kenneth, 24. juli 2009 kl. 20.38

Flis og muldjord på langeland ønskes.

15–20 m3 jord og 15 m3 flis
5932 Humble

18 af 26 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Hertha Frei, 10. september 2009 kl. 16.24

Jeg savner en leverandør/sted hvor man kan købe træflis til en billig penge. Bor i Sønderjylland. Tinglev-Tønder området
m.v.h.

Hertha

19 af 26 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Hertha Frei, 23. september 2009 kl. 15.27

Det var ikke mange gode ideer til HVOR man kan få flis til sin have...

Alle bruger det...men ingen sælger det...det er da paradoksalt.

Jamen kik på de gule sider-...ingen sælger det...

Jeg gik til min genbrugsplads og spurgte, og fik for første gang et ordentlig svar (af en dame). Nej, vi har kun muldjord her hos os, men Åbenrå har flis...Åbenrå genbrugsstation.

så nu ved du i hvert fald det. Jeg vil rpøve af ved en given lejlighed om det passer...

Men tænk engang – at så almindelig en vare- ikker til at købe nogen steder- endsige få...

Jeg vil kigge vhos Bilka. Men prisen afgør om jeg vil ta det med hjem. Har hørt om priser fra 50 kr. til 250 kr. for en hel anhænger fuld...

Min nabo gav næsten 1000 kr. for en anhængerfuld- leveret af et firma. DET er mange penge, synes jeg.

Held og lykke med den videre søgen...efter verdens mest anvendte produkt...som ingen har...

Hertha

20 af 26 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens; E., 23. september 2009 kl. 18.38

Til Hertha.

Prøv at skrive -barkflis- på Google, så dukker mulighederne op.

21 af 26 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Hertha Frei, 23. september 2009 kl. 22.53

Har jeg gjort søde Mogens, og der var een på Fyn og vistnok een i Ålborg der havde det. Ikke rigtig relevant...

22 af 26 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 24. september 2009 kl. 7.24

Hej Hertha -

et par links – søgte bare på Flis i stedet for Barkflis:

www.hotfrog.dk/Produkter/Savv%C3%A6rk/S%C3%B8nderjylland

plantetorvet.dk/#%20@menu.php?valgt=butikken&under=anlaeg

www.havenet.dk/?menupunkt=butikken&pkt=4

Måske kan noget af det bruges?

mvh
Anja

23 af 26 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 24. september 2009 kl. 7.25

Hm – ved ikke, hvorfor det ene link er underligt – men prøv plantetorvet.dk...

mvh
Anja

24 af 26 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: J. H., 24. september 2009 kl. 8.41

Hej Hertha.

Hvis der er skov nær eller omkring dit lokalområde – kan det godt betale sig at gå nogle ture der, eller undersøge hvem der passer skoven eller evt. ejer den. Måske du kender en, der kender en, som har tilknytning til skoven – hvem ved ;-)

Der kan du finde hvad du søger og til rimelige penge uden de stor udskrivninger. Jeg har haft held på den måde ;-) Det er forsøget værd.

25 af 26 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Inge-Marie Fokdal, 13. april 2014 kl. 18.34

Slettet af administrator 22. februar 2016 kl. 20.43.

26 af 26 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jette Møller, 21. april 2014 kl. 21.47

Arthur Andersen i Horsens sælger barkflis, sælger også til private og fylder gerne din trailer, husker ikke prisen, men mon ikke han har en hjemmeside, eller kan findes på krak.
Jette Møller

Nyt svar til emnet »Hvor finder jeg bark?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Fri debat > Hvor finder jeg bark?

Søg:

StΓΈt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider