Forum

Uklippet græsplæne i prydhaven

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Charlotte P, 17. juni 2022 kl. 10.30

Hvordan holder man agertidsler på et uklippet areal nede? Jeg har netop udlagt ca 150 m2 af min grædplæne til et uklippet areal. Min græsplæne er bumplet af utallige muldvarpeskud, den er fuld af mælkebætter, bellis, lancetbladet vejbred, burresnerre røllikke, storkenæb, rødknæ, kløver, og ALT for mange agertidsler. Jeg er bekymretfor tidslernes kæmpe rodnet, for de skal ikke invadere de mere friserede arealer

1 af 2 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 17. juni 2022 kl. 11.29

Jeg har samme problem som dig bare i min køkkenhave og græsplæne, men jeg trækker dem op efterhånden som de bliver store nok til at holde i. I græsplænen bliver de slået med en græsslåmaskine.. Jeg ved godt at det lyder uoverskueligt at skulle gå og trække dem op og jo tak deres rodnet er kæmpestort.

Men deres findes mig bekendt ingen anden udvej.

2 af 2 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 17. juni 2022 kl. 11.52

Fjernelse af tidsler

Vi har en have, hvor der var mange tidsler, da vi flyttede ind.

Jeg har fundet ud af, at hvis man venter til lige før, tidslerne blomstrer – altså mens de stadig er i knop – og så klipper dem ned, så der ikke er grønne blade tilbage, vil de ikke komme igen. Lige inden blomsterne springer ud, bliver planterne hule indeni.

Vi har stadig nogle enkelte tidsler, men de er blevet sået af de tidsler, der gror i læbælterne her omkring.

– Katja Andreasen

Nyt svar til emnet »Uklippet græsplæne i prydhaven«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Fri debat > Uklippet græsplæne i prydhaven

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider