Forum

Traktose som følge af minigraver?

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Jane H., 17. juni 2022 kl. 18.29

Jeg har lige bygget nyt hus og glæder mig til at skulle anlægge have (på en grund hvor der tidligere var et hus, så lidt have er der tilbage). Firmaet som byggede huset har (pga. højdeforskel) helt sikkert IKKE kørt i haven med arbejdsmaskiner - på nær 1 gang i starten hvor ham der kom med sand hev et meget stort træ op, som han efterlod midt på græsplænen.

Nu har jeg så haft en entreprenør til at lave terrasse bag huset, fjerne lidt buskværk, og ikke mindst fylde jord på. De har kørt rundt med to minigravere.

Tror I at det giver risiko for traktose?
Det som mangler nu er at så nyt græs - og forhåbentlig vil de også fræse resterne af gammel græsplæne.

1 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jane H., 17. juni 2022 kl. 18.30

Ham her har bl.a. kørt rundt…

2 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jane H., 17. juni 2022 kl. 18.35

Et billede fra i vinters, hvor man vel nærmest kan se, hvor meget den store gravko kørte rundt, for at flytte træet. Det skal siges, at det var MEGET vådt på det tidspunkt og have er generel fugtig nede i bunden pga et tidligere vandløb på tværs for enden. Naboens grund var en sø på dette tidspunkt - vores blot svup svup…

3 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 17. juni 2022 kl. 20.38

Det er svært at sige noget om hvor meget den trykker bl.a fordi der er forskel på jordtyper og hvis man er i tvivl om der er opstået traktose burde man få grubbet sin jord umiddelbart efter.

Den eneste måde du kan "opdage" det på er ved at se hvordan det forskellige gror . Det er vigtigt at din jord ikke er opblandet så råjord ligger øverst og muldjorden nederst . Det er næsten uopretteligt

4 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 17. juni 2022 kl. 20.53

Hej igen .

Hvis vi forudsætter at der er tale om samme minilæsser som i artiklen her trykker den mindre end et menneske vejer og så er der ingen problemer med traktose i jorden .

nyheder.zeppelin-cat.dk/2018/02/01/cat-249d-minilaesser-trykker-kun-031-kg-pr-cm2-400-mm-baelter/

5 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jane H., 18. juni 2022 kl. 9.02

Tak for svar. Det gør mig lettet.
Vores jord er ikke blandet op - Oppe tæt ved huset vil der bare være sand, hvis man kommer langt nok ned.

6 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jakob B., 20. juni 2022 kl. 11.24

Jeg tør ikke spå om, hvorvidt jorden er blevet kørt for hård.
Det må nok omme an på de krav, man stiller til den.
Men forudsætningen i svar 4 er ikke helt opfyldt, da det er et bæltekøretøj, der linkes til. Bælter fordeler trykket over et meget større areal end hjul.

7 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 20. juni 2022 kl. 13.41

Det er rigtig at der er en lille smule forskel på en minilæsser med bælter på hjulene og så en minilæsser med brede dæk .

Men jeg tror ikke at det spiller så stor en rolle alligevel. For selvom en minilæsser med hjul vejer ca. 2,5 tons vil det den trykker med stadig være et minimum grundet de brede dæk .

Jeg kan huske at der var en som regnet ud hvem der trykkede mest, en kvinde med høje spidse hæle, 40 kg, eller en elefant på ca 2 tons . Resultatet var at kvinden med de høje hæle trykkede mest, PR kvadrat centimeter. Hun kom op på et tryk, der var større end elefanten .

Dette eksempel er bare for at sætte det lidt i perspektiv, at fordi man vejer meget, men har brede fødder behøves man ikke lave flere ulykker.

8 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Peter Sindrup, 22. juni 2022 kl. 13.37

Hvis der til vinter står "blankt vand" i din have så har du selvfølgelig traktose. Du kunne jo satse på at der ikke er, men tage konsekvensen hvis du tog fejl.
Det drejer sig jo, trods alt, "kun" om en græsplæne.

Til gengæld, HVIS du har traktose og ikke gør noget ved det, så er det - så vidt jeg ved - noget du kommer til at bøvle med i op til 10 år

9 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Peter Sindrup, 22. juni 2022 kl. 13.37

Hvis der til vinter står "blankt vand" i din have så har du selvfølgelig traktose. Du kunne jo satse på at der ikke er, men tage konsekvensen hvis du tog fejl.
Det drejer sig jo, trods alt, "kun" om en græsplæne.

Til gengæld, HVIS du har traktose og ikke gør noget ved det, så er det - så vidt jeg ved - noget du kommer til at bøvle med i op til 10 år

10 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jane H., 22. juni 2022 kl. 14.32

Nu er det jo ikke meningen at det skal blive ved med "bare" at være græsplæne. Men tak for alle input. Jeg tager chancen.
Af de to mimi-gravkøer de kørte med har den ene larvefødder :-)

11 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jane H., 22. juni 2022 kl. 14.33

Nu er det jo ikke meningen at det skal blive ved med "bare" at være græsplæne. Men tak for alle input. Jeg tager chancen.
Af de to mimi-gravkøer de kørte med har den ene larvefødder :-)

Nyt svar til emnet »Traktose som følge af minigraver?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Fri debat > Traktose som følge af minigraver?

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider