Forum

Borgerforslag: CO2-afgift på spagnum

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Iben H., 20. juni 2022 kl. 17.40

Hej alle

Min søster og jeg har lavet et borgerforslag om CO2-afgift på spagnum.

I ved det sikkert (det var her på Havenyt, at jeg selv lærte det), men der er spagnum i stort set al den jord man kan købe. Spagnum udleder rigtig meget CO2, når det bliver gravet op. Og det ødelægger unik natur, at grave i moserne.

Der er allerede alternativer til jord med spagnum. Men som forbruger skal man lede længere og betale mere. Det ville en CO2-afgift på produkter med spagnum rette op på - og forhåbentlig motivere virksomhederne til at lave produkter uden spagnum.

Lad os sammen få politikernes øjne op for, at spagnum er klimaskadeligt, og at der skal gøres noget ved det.

Jeg håber, I vil støtte borgerforslaget. I er meget velkommen til at dele det. www.borgerforslag.dk/se-og-stoet-forslag/...

Håber I vil være med til at støtte og udbrede det😊

Tak🙏

Bedste hilsner,
Iben

Hvis I er på instagram, ligger der lige nu en story på vores profil, som kan deles. www.instagram.com/detgror.dk/

1 af 17 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 20. juni 2022 kl. 18.43

Det er lidt af en sjov tankegang at hvis man forurener, ødelægger eller laver skader på naturen skal man bare kunne betale sig ud af problemerne. Problemet er også at de skatte kroner ,der kommer ind her havner i statskassen og ikke til forbedringer af naturen . Altså endnu bare en afgift . Sådan er det iøvrigt med mange af vore afgifter.

Alle dem, der producerer plantesække i de lande som Sverige, Tyskland,Polen og Letland mv. Her vil man gå glip af skattekronerne så vi tjener altså på de ulykker/skader vi laver i de pågældende lande og putter i vores egne statskasse . .det er ikke rimeligt.

Skulle man være smart skulle man hel forbyde brugen af spagnum, men så skal det gælde alle vegne og ikke kun i Danmark , men det sker bare ikke Det er det ingen interesse i .

Der er mange grunde til at man bruger spagnum og at det er så populært.

Så undskyld hvis jeg lyder temmelig negativ, men jeg håber at i får en masse underskrifter .

2 af 17 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 20. juni 2022 kl. 19.01

PS .

Så vidt jeg kan se er der afgifter i form af moms, oveni købet hver gang det sælges og ved bearbejdning af plantedække er tranport sektoren også belagt med afgifter.

Hvis man ville give det et afgift på eksempelvis 15 procent ville det ikke batte meget for en sæk a kr 7,- det er knap 2 kroner mere .

Det kan i øvrigt være at der kommer prisstigninger på det lige som der kommer på vores andre dagligvarer. Jeg ville undre mig hvis ikke det steg med tiden.

3 af 17 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Iben H., 20. juni 2022 kl. 23.48

Hej Søren

Jeg er enig i, at det ville være det bedste at forbyde spagnum - i hvert fald til private. De professionelle fødevareproducenter og fødevarer til alle, er en anden snak.

Vi har valgt at lave forslaget om afgift, fordi vi tænker, at det er det mest realistiske. Som det er nu, ved rigtig mange ikke, at der er spagnum i stort set al den jord, man kan købe. Så det handler også om oplysning.

Håber du vil støtte med en underskrift, selvom du er kritisk:-) Forhåbentlig er en afgift første step til forbrugeroplysning og på sigt helt at droppe at grave spagnum op.

Mvh. Iben

4 af 17 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 21. juni 2022 kl. 0.09

Spagnum er at sammenligne med trækul og kul.
Man frigiver bunden CO2, når man bruger det.
Derfor er en afgift lige så relevant som afgift på kul og olie.

5 af 17 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 21. juni 2022 kl. 9.43

Opgravning af spagnum er vel at sammenligne med skovning af regnskov.
Hvor meget spagnum graves der op i Danmark? Det meste spagnum importeres fra andre lande med stordrift. For at det kan bremse PRIVATES forbrug af spagnum må der sættes stop for import til privat brug. Afgifter ender i de forkerte lommer og gavner ikke miljøet.
Hvis vi tænker bare 50 år tilbage, blev der gravet tørv til brændsel. Det gav vel umådeligt meget på CO2 kontoen, både ved opgravning og forbrænding??
Ingeborg

6 af 17 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Iben H., 21. juni 2022 kl. 10.05

Det meste af det spagnum der sælges i Danmark, bliver gravet op i de baltiske lande. Mig bekendt er der ét firma, som har tilladelse til at grave spagnum op i to moser i Danmark.

Enig i at et forbud af salg til private, ville være det mest effektive. Jeg tror desværre ikke, at der er politisk vilje til det.

Som forbruger kan man også rykke på det ved at efterspørge jord uden spagnum - eller lave sin egen spagnumfri jord, som jeg ved, at mange af jer herinde gør.

7 af 17 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 21. juni 2022 kl. 10.29

Selvfølgelig laver jeg min egen spagnumfrie plantejord. Men jeg kan jo ikke blive fri for at købe potteplanter med spagnum i jorden. Fremfor en afgift, burde det forbydes at grave spagnum op i Danmark. Afgifter har vi nok af…..og ligeså forbud, der ikke batter noget i globalt henseende. På mange områder lægger vores lillebitte land sig i spidsen for tiltag der bebyrder borgerne unødigt.
Ingeborg
Ps. Tænk lige tanken at vi fik brug for at fyre med tørv igen!

8 af 17 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 21. juni 2022 kl. 11.03

Hej Iben.

Jeg har støttet forslaget, men er stadig lidt negativ, da jeg ikke tror at det vil gavne meget. Jeg sad og kiggede på en side om skat på råvarer og der så det ud som om at der var 5 procent afgift belagt på spagnum ..

Jeg tror at der skal en holdningsændring til og at oplysninger omkring problemet ved brug af spagnummet i private haver.
Desuden skal dere være nogle alternativer til spagnum og gerne noget, der er til at betale .
Jeg så at forbruget på spagnum generelt er faldet i erhvervslivet dvs gartnerier og planteskoler, men hvor det lå på samme leje i privaten . Grunden til at det falder er at mange gartnerier må dreje nøglen om og med de priser vi har på gas vil det gå endnu hurtigere

9 af 17 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 21. juni 2022 kl. 11.18

Så er det stemt

10 af 17 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Iben H., 21. juni 2022 kl. 11.25

Tak for støtten, Søren:-)

Ingeborg: Ja, det er helt klart også et problem, at det er stort set umuligt at købe planter, som ikke er dyrket i spagnum.

Oplysning til forbrugerne er klart vejen frem. Rigtig mange kender ikke til problemet med spagnum. Heller ikke folk som ellers går ind for bæredygtighed osv.

Vores håb er, at borgerforslaget får en masse opbakning, for pressen plejer at begynde at skrive om de borgerforslag, der får mange støtter, og så har vi da nået lidt ift. oplysning.

Hvis politikerne så også er med på at regulere det, så begynder det at ligne noget.

11 af 17 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 21. juni 2022 kl. 19.35

Det er ikke et dansk problem. Det er ikke kun den danske udnyttelse af spagnum, der skal begrænses. Det skal primært gøres for naturens skyld.
Den udenlandske produktion af spagnum til private og erhverv vil afhænge af prisen, så en CO2 afgift kan ikke undgå at erhvervet ser efter andre alternativer, og hvis afgiften ligger rigtigt, vil spagnum i potteplanter udfases og erstattes med andre alternativer.

12 af 17 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 21. juni 2022 kl. 19.52

Så skal det være en meget høj afgift hvis det skal batte noget. Men så længe, der ikke er nogle alternativer, der kan konkurrere med spagnum bliver det svært .

Det mangler vi.

13 af 17 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 21. juni 2022 kl. 23.31

Jeg mener, at vi har haft indlæg om erstatninger for spagnum, og det findes.

14 af 17 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 22. juni 2022 kl. 13.31

Hvis en plantesæk i Jem og Fix koster kr 7 og en sæk alternativ jord uden spagnum kr 100,- ja så er vi ikke i tvivl om hvad folk køber.
Hvis du tænker på at de alternativer vi nævner inden på Havenyt så som at blande havejord med kompost og grus skulle fremmes via en afgift på spagnum så glemt det . Der er ingen der vil lave deres egen jord af den grund . De alternativer vi har vil ikke fremme noget som helst. Folk er vant til at få i pose og sæk om man så må sige. De fleste jeg har talt med finder det alt for besværligt det med at lave plantejord selv .

Jeg vil stadig holde på sat skal man forsøge at ændre et samfunds problem, skal dette ske via oplysninger, saglige oplysninger.
Og så er det ikke sikkert at det hjælper alligevel.

PS . Man kunne så sætte afgiften ned på de alternative sække, men det vil man jo hellere ikke og så længe at der ikke sække nok og kun én til at producere dem er der lang vej igen.

15 af 17 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 22. juni 2022 kl. 22.02

Er det ikke muligt at stoppe notifikationer om et emne, når man ikke vil følge det længere?
Jeg har IKKE SAT HAK I BOKSEN nedenunder, hvor man kan afmelde sig fra nye indlæg, men de kommer stadigvæk.
Ingeborg

16 af 17 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 23. juni 2022 kl. 0.02

Nej, men man kan lade være med at se på det.
Og så håbe, at emnet ikke er drejet undervejs, og nu er interessant.

17 af 17 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jakob B., 23. juni 2022 kl. 6.49

Hvis vi er bange for en afgift på spagnum, så kan vi nok godt glemme alt om at redde livet på kloden.

Men jeg må indrømme, at jeg er træt af alle de ting, som almindelige borgere skal gøre for at hjælpe demokratiet med at gøre indlysende rigtige ting.

Jeg mener, at det burde være tilstrækkeligt at sætte sit kryds rigtigt, når der er Folketingsvalg.

Men hvor skal det så sættes.?

Har vi overhovedet et politisk parti, som vil give økologisk bæredygtighed den fornødne høje prioritet.?

Jeg tror det ikke, og et borgerforslag som dette er en del af beviset.
Der burde for længst være indført CO2-afgifter på et hav af varer.
Men når det gælder spagnum, så skal der måske endda en del mere afgift til, før uskikken udfases.

Nyt svar til emnet »Borgerforslag: CO2-afgift på spagnum«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Fri debat > Borgerforslag: CO2-afgift på spagnum

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider