Forum

MAMELUKÆRME, KATOST, MALVE?

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 14. juli 2022 kl. 23.17

For flere år siden såede jeg en af de ovennævte arter, som jeg fjernede da de fyldte alt for meget. Nu er der vokset et selvsået eksemplar frem et ubekvemt sted . Jeg måtte fjerne den, men har nydt godt af de mange blomster i en vase. Hvad er arten, for de ligner allesammen hinanden når jeg googler.

Ingeborg

1 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 14. juli 2022 kl. 23.18

En blomst tæt på

2 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 15. juli 2022 kl. 10.15

Hej Ingeborg.

Jeg tror at det er et og samme blomst der er tale om. Hvis der er en forskel kan det være at frøene, der hos katost sidder rundt om midten og ligner en ost, deraf navnet.

3 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 15. juli 2022 kl. 10.35

Jeg kan se at der er en som skriver det samme i en artikel, citat:

Hvis der skulle sidde nogen og synes, at moskuskatost ligner mamelukærme eller stokrose meget, så er det ikke helt forkert. De er nemlig alle medlemmer af den samme familie, katost-familien, som består af mange slægter og arter. Faktisk er katost også i familie med så eksotisk en plante som Hawaiiblomsten. Og nu vil du sikkert gerne vide, hvorfor planten hedder ”katost”? Kat-delen af ordet er vanskelig at forklare, men ”ost” henviser til frugterne på plantens frøstand, som kan minde om små runde oste.

4 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: S. Jensen, 16. juli 2022 kl. 9.44

Som supplement til de svar du har fået, så har jeg en busk, som min veninde kalder mamelukærme. Den ligner også den et-årlige mamelukærme, …og stokrose mht blomsterstørrelse. Busken kan dog nogen år dø, så det er en god ide, at sætte skud, hvis man har anskaffet sig en mamelukærmebusk, hvis man ellers kan lide blomsten. I år er min ret stor og er bundet op, da den blev plantet helt ind til en væg. Den er lige så høj som stokroser.

5 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: S. Jensen, 16. juli 2022 kl. 9.44

Som supplement til de svar du har fået, så har jeg en busk, som min veninde kalder mamelukærme. Den ligner også den et-årlige mamelukærme, …og stokrose mht blomsterstørrelse. Busken kan dog nogen år dø, så det er en god ide, at sætte skud, hvis man har anskaffet sig en mamelukærmebusk, hvis man ellers kan lide blomsten. I år er min ret stor og er bundet op, da den blev plantet helt ind til en væg. Den er lige så høj som stokroser.

6 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 16. juli 2022 kl. 9.46

Tak for svaret. Stokroser har dog helt andre, mere runde og behårede blade. Selve blomsten ligner dog en del.
Ingeborg

7 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 16. juli 2022 kl. 11.27

S Jensen .

Din busk hedder Poppelrose, tysk Poppelrose. Og er meget nem at stiklingeformere. Desværre er den, som du skriver, ikke særlig vinterhårdfør . Men utrolig flot.

8 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 16. juli 2022 kl. 18.06

Jeg hælder mest til Katost, som måske også kan hedde MAMELUKÆRME. Der alt for stor forskel mellen den og mine stokroser. Ofte kan man bestemme en plante på bladene. Her følger billeder af blad og frugt på min plante. Det var faktisk en stor busk.

9 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 16. juli 2022 kl. 18.08

Og billede af stokrose. Det synes jeg ikke man kan forveksle, selvom det er samme familie.

10 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 17. juli 2022 kl. 11.28

Navnene på planter bestemmes bedst på latin.
www.jespersplanteskole.dk/mamelukaermebusk-lavatera-rosea
Når vi kalder Lavatera for KATOST eller MAMELUKÆRME er det ikke navne, som genkendes på f.eks.tysk som KATZENKÄSE . Her har man valgt navnet POPPELROSE, som passer meget bedre end de danske navne.

11 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 17. juli 2022 kl. 11.31

Her er et link som forklarer mere om art og familie
da.wikipedia.org/wiki/Tysk_poppelrose

12 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 28. juli 2022 kl. 23.46

Jeg fandt kvitteringen for købet af denne plante. Det er en Moskus Katost.
Ingeborg

Nyt svar til emnet »MAMELUKÆRME, KATOST, MALVE?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Fri debat > MAMELUKÆRME, KATOST, MALVE?

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider