Forum

Vild med vilje og flåter

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 27. juli 2022 kl. 19.42

Jeg kommer aldrig til at lade min græsplæne blive vild med vilje. I dag fik jeg igen et flåtbid i den vilde del af haven, hvor der ikke engang er højt græs. Er der i grunden nogen, der har gjort sig tanker om at højt græs, pindsvin og strejfende katte og andre dyr kan være årsag til flåter?
Jeg rammes særlig hårdt af alle mulige insektbid. I 2021 havde jeg 7 insektbid/stik på een gang. Det kløede afsindigt og selv efter 3-4 måneder sprang det op igen med fornyet kraft.
Lægen gættede på alt muligt lige til helvedesild, hvilket selv jeg vidste at det ikke kunne være.
Mit gæt er bid/stik af klæg.
Andre herinde, der har oplevet det samme ?

1 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 27. juli 2022 kl. 22.58

Mus kan også være bære af flåter og mus har vi alle mange af . Disse kombineret med andre bærer af flåter , f.eks hare og råvildt og så det høje græs gøre at vi som haveejere er ekstra udsatte....

Men det er helt op til den enkelte om de vil lade græsset gro.
Man skal holde sin have som man selv har det bedst med. Om det er med nyslået græs og klippet hæk bestemmer man selv.

2 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jakob B., 27. juli 2022 kl. 23.57

Øv, det må da vist være en god undskyldning for et akut lægebesøg.

Jeg mener, at det først og fremmest er rådyr, der bærer og taber flåter i meget stort antal.
Måske kan du være hårdt ramt, fordi mange rådyr går langs motorvejen om natten evt. i et forsøg på at finde et sted at krydse den.?

3 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lene Skelmose, 29. juli 2022 kl. 6.49

Vores forrige have var ret vild - også mht græs. Jeg er en flårmagnet, men oplevede nu ikke flere bid efter græsset blev højt. Hvis man slår stier, der hvor man færdes vil man helt naturligt gå der og lade græsset være. Hos os bredte vejbred sig på stierne og udkonkurrerede græsset. I vores nuværende have er der mest trædebregner ( tror jeg det er ) i "plænen". I det stykke der ikke slås er der kun en meget sparsom græsvækst og en del kløver. Håber græsset får mere magt efterhånden. Jeg synes høje græsser er noget af det flotteste.

4 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 31. juli 2022 kl. 9.48

Flåter er overalt - færrest på Bilka´s asfalterede P-pladser.

Jeg fjerner i gennemsnit 4 flåter om året - det har jeg gjort i +30 år!
Den er sikker efter en fisketur i foråret, hvor adgangen til favoritkysten sker igennem en egeskov med masser af råvildt!

Overvejer vaccinationen.

5 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mette Lund, 1. august 2022 kl. 17.17

Det der kan være erythema migrans som man ser ved borrelia. Hvis jeg var dig, ville jeg gå til lægen og evt. få penicillin.

6 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mette Lund, 1. august 2022 kl. 17.17

Det der kan være erythema migrans som man ser ved borrelia. Hvis jeg var dig, ville jeg gå til lægen og evt. få penicillin.

7 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mette Lund, 1. august 2022 kl. 17.17

Det der kan være erythema migrans som man ser ved borrelia. Hvis jeg var dig, ville jeg gå til lægen og evt. få penicillin.

8 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mette Lund, 1. august 2022 kl. 17.17

Det der kan være erythema migrans som man ser ved borrelia. Hvis jeg var dig, ville jeg gå til lægen og evt. få penicillin.

9 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 1. august 2022 kl. 17.37

Hej Mette Lund
Tak for svaret. Billedet er fra sommeren 2021 og jeg var hos lægen, som ikke kunne identificere biddet/stikket - jeg fik nogle antihistaminer, som tog kløen. Det stod på i flere måneder.
mvh Ingeborg

Ps. du skal være tålmodig. HAVENYTS server er langsom, og trykker du på SEND flere gange, bliver dit indlæg sendt samme antal gange.

Nyt svar til emnet »Vild med vilje og flåter«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Fri debat > Vild med vilje og flåter

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider