Forum

Spiser fugle ikke Solbær?

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Kim Petersen, 3. august 2022 kl. 10.25

Jeg har tit undret mig over hvorfor solbær ikke bliver spist af fugle. Fuglene i haven spiser stort set alle andre bær, men solbærrene får lov til at sidde på buskene indtil de indtørrede falder af.
Kan fuglene ikke tåle solbær ? Eller måske bliver solbær modne på et tidpunkt hvor fuglene har bedre fødemuligheder ?

1 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: James F., 3. august 2022 kl. 11.33

Solsorterne i min have spiser de modne solbær. Heldigvis vil de kun have de modne, - hvilket giver mig mulighed for også at få lidt af dem.
Det er langt værre med ribs og kirsebær. Dem spiser solsorterne nemlig INDEN de bliver modne, - så der er kampen ulige! ;)
Det er rigtigt, at fuglene først spiser ribsene og kirsebærrene.

2 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 3. august 2022 kl. 14.58

Fuglene er også godt i gang med mine Aroniabær. Mine solbær og ribs lader de være i fred fordi grenene er for svage til deres vægt.
Ingeborg

3 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Doris Møller, 3. august 2022 kl. 19.31

Fuglene spiser heller ikke hindbær, heldigvis. Da jeg skulle indrette min have, opgav jeg tanken om at have ribs. Det var allerede rigeligt at skulle lægge net over jordbær, blåbær og kirsebær. Og det var dejligt at kunne have solbær og hindbær og brombær i fred.

Noget kunne endda tyde på, at fuglene helt har opgivet min have, fordi jeg kun overlod en enkelt jordbærplante til dem. Resten var der net over. Solsortehannen skældte mig ud hver eneste dag. Og nu ser det ud til, at de ikke har opdaget, at blåbærrene er ved at blive modne. Jeg nyder det, så længe det varer. De har nok fundet ribs i andre haver.

4 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 4. august 2022 kl. 22.57

Mine høns går i en bærhave og de elsker solbær, stikkelsbær og ribs - det gør jeg også :)
Kun stikkelsbær skal jeg være hurtig til at dække med net hvis jeg vil have nogle selv - de andre er der nok af til alle på matriklen. Jeg må plante flere stikkelsbær og har gang i stiklinger - havetid er for kostbar til at bruge på at slås med hønsene!

Nyt svar til emnet »Spiser fugle ikke Solbær?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Fri debat > Spiser fugle ikke Solbær?

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider