Forum

Frugttræer

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Henry Gregersen, 7. august 2022 kl. 11.35

Jeg har fået padderokker i haven, nogen påstår at man kan bekæmpe dem med kalk, men kan frugttræer tåle at man spreder kalk omkring dem ?

1 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 7. august 2022 kl. 13.13

Jeg mener at bekæmpelse af padderokker med kalk er en myte. Det er ikke noget man med 100 procent garanti anbefaler .
Om frugttræer tager skade af for høj en pH i jorden ,tror jeg ikke . Men der er sikkert forskel fra art til art .

Jeg prøver lige om ikke jeg kan finde et svar til dig via nogle amerikanske hjemmesider...

Ellers er det med garanti noget Boi Jensen ved mere om.

2 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 7. august 2022 kl. 13.19

Hej Henry.

En hurtig søgning på Google gav mig disse oplysninger :

Padderokker vokser typisk i jord med en lav pH-værdi. Derfor kan det måske hjælpe at øge pH-væriden i din jord, så den bliver neutral (7). Test først din jords pH-værdi med fx lakmuspapir. Spred kalk ud på jorden.....så måske er det alligevel ingen myte :-)

Græs trives bedst i neutral jord, der har en pH-værdi på mellem 6 og 7. Det samme gør sig gældende for frugttræer, roser og planter som f. eks. buksbom.

Så tjek lige din pH i og omkring frugttræerne og så prøv med kalken .

3 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Henry Gregersen, 7. august 2022 kl. 13.36

tak for dit svar

4 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Doris Møller, 7. august 2022 kl. 13.56

Hej Henry Gregersen

Der var padderokker i min have, da jeg overtog den. Jeg fjernede bare planterne, så snart de kom frem. Man siger, at padderokker har meget lange rødder. Det er derfor, at de er så sejlivede. Men ingen plante kan overleve, at man fjerner den fra jordens overflade, så snart den dukker frem. Og bliver ved med det.

Det er en stensikker metode!

M.v.h.

Doris Møller

5 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 7. august 2022 kl. 23.21

Uden selv at have afprøvet Doris's metode på Padderokker, så tror jeg at hun har ret i at at det til dels virker. Det samme kender man fra skvalderkål, tidsler og andre ukrudt arter, men det kræver en del tålmodighed. Jeg slås selv med skvalderkål i mit hindbærbed , for 3 år, og både skvalderkål og hindbærskud vokser ud i græsplænen, men ved at slå græsset ofte kan jeg holde dem nogenlunde i ave, men jeg vil stadig have dem . Jeg har opdaget at de med tiden søger væk fra det sted hvor de bliver slået .

Nyt svar til emnet »Frugttræer«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Fri debat > Frugttræer

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider