Forum

Vores regnvand er ødelagt af kemikalier

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 12. august 2022 kl. 13.42

Regnvandet som vi troede var rent viser sig nu at være fyldt med kemikalier, at det ikke er værd at drikke. Kemikalierne stammer fra den menneskeskabte industri og findes nu over hele verden og derfor ikke længere et storbys fænomen ....

www.bt.dk/videnskab/nyt-studie-regnvand-overalt-paa-kloden-er-fyldt-med-kemikalier

1 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jakob B., 13. august 2022 kl. 9.16

@Søren Duun

Tak for linket.

Det er afskyeligt og forfærdeligt, men det bør ikke komme som en større overraskelse.

Den kemiske industri er hele tiden to skridt foran med at udvikle nye kemikalier og nye sprøjtegifte, som er mindre farlige end de foregående.

De udvikler så et stof, der ikke kan måles som værende farligt.
Men få år senere får vi bedre målemetoder, og så må de igen finde på noget nyt og "bedre".

Alle disse fejltagelser betegner de som "fortidens fejltagelser", men det mønster, som har skabt fejltagelserne, er aldrig for alvor blevet brudt, så vi må forvente, at det vil fortsætte.
Samtidigt stiger farligheden betydeligt, fordi der opstår "cocktaileffekter" (sammenblanding af flere kemikalier), som ikke engang den dygtigste biokemiker har en kinamands chance for at overskue.

I haverne står vi som individualister desværre nærmest fuldstændigt magtesløse overfor den slags miljøgifte.

Måske er det på tide at erkende, at PØ bliver nødsaget til at engagere sig i politik.?

Eller måske kan det ikke betale sig, fordi det er besværligt, og det hele alligevel er uhjælpeligt for sent.?

2 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 13. august 2022 kl. 11.42

Jeg har altid syntes at det var lidt ærgeligt at den tidligere politiker Maria Reumert Gjerding , der nu er Præsident for Danmarks Naturfredningsforening forlod Christiansborg.
For det er trods alt der hvor tingene sker og vedtages.
Hun var hellere ikke bleg for at råbe op i medierne.
Men hun har sikkert erfaret at det er enormt svært at komme igennem med miljø sagerne. . Hun havde ringe opbakning iblandt sine partifæller (sådan virkede det på mig). Og så er det hellere ingen hemmelighed at lønnen hos Danmarks naturfredningsforening nok også er væsenlig bedre end på Christiansborg.

At PØ skulle gå ind i politik tror jeg bliver svært for dem. Jeg tror ikke at de vil få indflydelse, men derimod møde en voldsom modstand ligesom Maria gjorde det .
Mange af PØ medlemmer har også holdninger som efter min mening er svær at løse, hvis man også skal tage hensyn til industrien og alle de andre, der forurener..

Men jeg er enig med Jakob at det er nok forsent at gøre noget ved eksempelvis regnvandet og plastik problemet. Det kræver jo at få hele verden med og det er ikke kun et dansk problem , at vi er endt som vi er....

3 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jakob B., 14. august 2022 kl. 8.54

Søren Duun

Jeg mener ikke, at jeg har skrevet, at det er for sent.
Jeg mener heller ikke, at vi kan tillade os at indtage det standpunkt.
Men kan der hverken findes vilje eller veje til at løse problemerne, så er det nok for sent.
I et demokrati må det i den sidste ende være noget, som den enkelte skal gøre op med sig selv.

PØ kan heller ikke gøre meget alene, men PØ kan ligesom DN og andre interesseorganisationer hjælpe med at påvirke Folketinget.
Jeg kan normalt ikke fordrage juristeri, der handler om at tyrannisere demokratiet, som vi f.eks. har set det i forbindelse med aflivning af mink, der spredte dødelig sygdom.

Men når det kommer til klima, miljø og råstoffer, så tror jeg faktisk, at der kan være behov for nogle sager. Ikke så meget for at få erstatninger til de forurettede, men mere med henblik på at få de ansvarlige straffet strengt. Om det kan lykkes at få nogen dømt, tvivler jeg på. Men alene det, at retten beviser, at ingen mennesker er ansvarlige for at forgifte vores drikkevand, må afdække den skrigende mangel på miljøpolitik og manglen på politisk ansvarlighed.
Hvis Putin sætter prisen op på energi, så skal vi sandelig have kompensation.
Hvis vi ikke kan holde vores dyr raske, så skal samfundet betale fuld erstatning.
osv..

Men de må gerne forgifte vores frugt, afgrøder og drikkevand, uden nogen skal betale en øre i erstatning.
Det forekommer mig, at det vender fuldstændigt på hovedet!

Måske bør det ikke være selve PØ, fordi den forening favner meget bredt fra seriøse miljøfolk og til dem, der er sikre på, at de gør alt rigtigt, hvis de bare køber økologisk gødning.

Men måske en juridisk underafdeling, som hjælper folk med af undersøge afgrøder, finde de ansvarlige og føre sager.?

Nyt svar til emnet »Vores regnvand er ødelagt af kemikalier«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Fri debat > Vores regnvand er ødelagt af kemikalier

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider