Forum

Beregning forbrug af træflis

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 18. september 2022 kl. 9.52

Jeg har prøvet at google forskellige mængdeberegnere. Ingen af de prøvede kunne fortælle hvor mange liter dækbark i 10 cm tykkelse jeg skal bruge til mit bed. Bedet er 11m langt, 50 cm bredt og højden på laget skal være 10 cm. Men hvor meget er 1 liter? Der er 50 liter i en pose.
Jeg vil først lægge et lag på 10 cm af kværnet materiale og slutte af med dækbark. Matematik er ikke min stærkeste side.
Ingeborg

1 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 18. september 2022 kl. 12.40

Hej Ingeborg.

Mine beregninger siger at du skal bruge 0,650 liter dækflis til det stykke du beskriver her og hvis du så dividere de 50 liter som er i en pose er skal du bruge 13 poser dækflis. Men du skal regne med at det skvatter sammen efter det er udlagt og så har du måske et lag på 7 cm. Derfor skal du regne med at de skal tilføre 30 procent flere poser dækflis på stykket så du skal ud og købe 18 poser ialt.

Men jeg ville nok ikke købe dem som små poser , men undersøge hvad en bigbag koster. Måske får du dobbelt mængde for de samme penge...Gætter jeg. Når dit lag ikke er større vil jeg foreslå dig at lægge en ukrudt dug under din barkflis, da effekten på de 10 cm er ringe. Husk også at få tilført noget kvælstof til flisen...

Denne mængde beregner som jeg har linket til er normal til beregning af jordmængde, men de kan sagtens bruge den til beregning af flis

www.grusdirekte.dk/information/maengdeberegner.asp?mode=calculate

2 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 18. september 2022 kl. 12.42

Rettelse

Mine beregninger siger at du skal bruge 0,650 kubikmeter dækflis
Dvs 650 liter...

3 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 18. september 2022 kl. 12.57

Dette er kopieret fra en sælger på nettet og det giver en god vejledning af hvad en kubikmeter grov træflis koster

BARKFLIS GROV

Vælg big-bag med 1 m3, 2 m3 eller 3 m3

Barkflis er vedet, altså ydersiden af stammerne fra fyr/gran.

Barkflisen holder 2-4 år afhængig af bundforhold.

Flisen er et naturprodukt og biologisk nedbrydelig.

1 m3 vejer 5-600 kg.
1 m3 dækker 20 m2 ved et dæklag på 5 cm.

995,00 DKK Inkl. moms og levering

Og du skulle bruge 18 sække ,så må dine sække ikke koste mere end 55 kr stk...Ellers kan det ikke svare sig at købe det som småsække . Desuden skal du selv hente sækkene i byggemarkedet

4 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 18. september 2022 kl. 13.58

@Søren Duun
Tak for regnehjælp. Jeg skal betale 29,95 for 50 liter, så det er ok at købe i små poser. Det er også mere handy for os. De første 5 cm lægger jeg eget kværn af nedklippede buske og de sidste 5 cm kommer der dækbark på som pynt. Ovenpå dækbarken lægger vi et fint grønt trådnet som på husets nordside. Med trådnet over slipper vi for at solsortene spreder flisen ud på fliserne. Det har virket fint og lidt flyvende ukrudt kan nemt trækkes op. Jeg er glad for hvert sted der næsten kan passe sig selv året rundt.

5 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 22. september 2022 kl. 12.45

Jeg ved ikke lige, hvor det går galt i beregningen om at lave liter om til en bestemt mængde. Til sidst klarede jeg mig mig med Praktisk husmoderren8 g og fandt ud af at 1 sæk med 50 liter kunne dække 1,5 m i ca. 8-10 cm højde. Det kom til at passe fint med at jeg kunne nøjes med 6 sække = 300 liter. Færdigt atbejde ligesom på husets nordside. På billedet har jeg sommerens juleeksperiment. Efeu i spande med hul, som skal vokse af et espalier, som til jul skal pyntes med lys.
Læg også mærke til “præstepikken” for foden af espalieret. Myceliet må være kommet med barkflisen.
Trådnettet over flisen kan købes i flere bredder. Vi sætter det fast
Ved at stikke nogle grene gennem det.

6 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 22. september 2022 kl. 12.47

Sorry, der skal stå husmoderregning.

7 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 22. september 2022 kl. 18.31

Hvis du har fyldt dit bed op med flis først og så lægger barkflis ud kan du ikke bruge mine beregninger til noget. Jeg har regnet mængden ud af de tal du gav mig og via ovenstående link www.grusdirekte.dk/information/maengdeberegner.asp?mode=calculate er jeg kommet frem til de 650 liter, så hvis dit flis fylder ca 350 liter passer det med de 300 liter du skulle bruge
Men hvis du har købt rigeligt så gemmer du dem eller bruger dem andre steder i haven :-)

8 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 22. september 2022 kl. 18.52

Hej Søren
Jeg har jo stadigvæk et lag købe barkflis på ca. 10 cm. De 50 liter i posen er jo hårdt pressede og fylder noget mere i fri form. Til gengæld er de også våde og vil svinde ind ved tørring. Jeg købte kun de 6 poser som jeg havde regnet mig frem til. At jeg fyldte op med kværnet materiale var mest for at komme af med det på en gavnlig måde. Den afgravede jord kan jeg godt bruge et andet sted.

9 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 23. september 2022 kl. 13.52

Hej Søren.
Man kan ikke sammenligne m3 med liter. Man skal også vide noget om barkflisens vægtfylde, såvidt jeg husker min fysiklærdom. Skulle jeg regne som du har gjort: 11x0,50x0,10, lander jeg på 0,55 m3. Det blev jeg dog ikke klogere af, men nysgerrig, siden vi ligger så langt fra hinanden i vores beregninger og det faktuelle forbrug.

10 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 23. september 2022 kl. 14.58

0,55 m3 er 550 l, og det stemmer da fint med det, I nåede frem til.
Søren du blander presset volumen sammen med løst volumen, for der er en forskel, men 1 m3 er lig med 1000 l. Når du sammenligner skal det være enten fast mål, eller løst mål.

11 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 23. september 2022 kl. 20.15

Lars.

Jeg brugte linket fra grusdirekte.dk og du har ret i at det resultat den giver er i fast form og derfor bliver mængden af flis større .
Men det var godt at Ingeborg selv fandt ud af det . Men det kommer bag på mig at så få sække kan række så lang og derfor foreslog jeg de 30 procent mere flis i mængden. Men kan kan godt se at det bliver alt for meget.

Nyt svar til emnet »Beregning forbrug af træflis«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Fri debat > Beregning forbrug af træflis

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider