Forum

Udvikling af haverollator

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Jakob B., 27. september 2022 kl. 19.42

Min gamle mor på 92 år er træt af, at rollatoren er for tung at skubbe i terræn. Hun savner sin trillebør, og hun sidder ikke godt på en rollator med sæde.
Jeg købte en ny letvægtsrollator med større forhjul til hende, men den er ikke meget bedre, så nu er jeg selv gået i gang med at modificere den gamle udendørsrollator til en haverollator.
Som man kan se på nedenstående billede, så er den blevet forsynet med et stort trillebørhjul foran, så den bliver nemmere at skubbe på ujævnt og blødt underlag.

Hvordan mener du, at en god haverollator skal se ud, og hvad skal den kunne.?

Barskab og stereoanlæg.? ;-)

1 af 20 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 27. september 2022 kl. 21.25

Hvis du googler sjove billeder af rollator kommer der rigtige mange "modeller" frem og nogle mere sjove end andre. Jeg fandt en som må være velegnet til dem hvor deres køkken haver ligger lang væk
Og problemet med at nå hjem på toilettet er løst.

2 af 20 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 28. september 2022 kl. 14.02

Hej Søren Duun
Handler det ikke om at indrette sin have sådan at en rollatorbruger kan færdes på stier? En vild vilje have er nok uegnet, derfor bør man have tilgængeligheden for øje.
Jeg vil nok snarere have brug for den model du viser :-)

3 af 20 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jakob B., 29. september 2022 kl. 10.08

Søren Duun

Jeg tror ikke, at du har meget erfaring med at udvikle hjælpemidler, som kan give ældre med dårlig førlighed nogle flere gode år i haven.
Det kan også være relevant at udvikle et transportabelt havetoilet, men det, du har fundet, ligner da vist mere en prototype til en golfbane end noget til en økologisk have.

En haverollator skal i mine øjne først og fremmest være så enkel og praktisk som muligt. Men det er selvfølgelig kun behov, smag og fantasi, der sætter grænserne.

Den haverollator, som jeg arbejder på, skal også forsynes med et bedre sæde, og der var en del forskellige idéer i spil.
Jeg var opsat på at svejse og hængsle krydsfiner med drejepude osv. Den skulle ikke have for lidt.
Derfor kan det også føles som lidt af et antiklimaks, at vi indtil videre er endt med den meget simple og nærmest panglede løsning, som kan ses på nedenstående billede.

Den stærke tynde snor om ryglænet holder stolen oppe, når der køres.
Når der skal siddes, så løsnes snoren, og man kan sidde på stolen ovenpå hjulet, eller man kan begynde med at løfte stolen ud til den side, hvor man vil sidde.

PT trænes der kørsel med haverollatoren uden stolen, så hun vænner sig til at styre en rollator uden svingbare hjul, og det går forbløffende godt.
Ud over at løfte håndtag og køre den forsigtigt som en trillebør eller at kippe den op på baghjulene, så kan hun ofte også dreje på en "beskidt" måde f.eks. til venstre ved at bremse i højre side og trække tilbage i venstre håndtag, så forhjulet skrider sidelæns til venstre. I bløde sving på grus og jord sker drejningen nærmest helt af sig selv. :-)

Hvordan det videre går, må tiden vise.

4 af 20 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jakob B., 29. september 2022 kl. 17.24

Som det vises på nedenstående billede kan stolen låses med snoren og en primitiv bevikling.

Hvis snoren blot er viklet 2-3 gange om den tynde bolt, så er møtrikens vægt nok til at forhindre skrid.

5 af 20 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jakob B., 30. september 2022 kl. 12.40

Meget kan gøres bedre, men her skal den nye haverollator afsted på sin første prøvetur med stol og spand.

6 af 20 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jakob B., 30. september 2022 kl. 12.42

Det ser ligefrem ud til at fungere for hende.

7 af 20 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jakob B., 30. september 2022 kl. 12.47

Så nu er hun selvkørende ude i haven igen. :-)

Jeg bliver glad, men også lidt flov, fordi jeg har været for længe om at tilpasse et køretøj til hende.
Det er sikkert heller ikke slut endnu. Haverollatorudvikling bør være en kontinuerlig proces, som helst skal gå i nøje taktgang med opgaverne og ikke mindst havedamens fysiske helbred og behov.

Men der er faktisk også en del rutiner, som det er vigtigt at træne, så man ikke gør dumme skader på sig selv. Jeg kan f.eks. se på håndtering og bremsebetjening, at det kommer min mor tilgode, at hun tidligt er blevet fortrolig med en rollator.

Hov stop, nu hakker hun i mit nysåede bed, selvom hun kun skulle luge lidt kanter.
Og så fik jeg ellers læst og påskrevet om alle de blomsterløg, som jeg havde gravet op og ødelagt..
Hrmpf...bare jeg nu ikke har fået lavet rollatoren for god, så hun bliver FOR selvkørende i haven. Det nye hjul er massivt, så jeg kan ikke engang true med at pifte det. ;-)

8 af 20 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 30. september 2022 kl. 19.41

Jeg syntes at forhjulet er lidt voldsom stort til hendes rollator. Men der er vist noget med at jo større hjul jo mindre belastning når man triller afsted . Det samme gælder for vore trillebør.

Men det er godt at se at du har fremstillet noget hun kan bruge..

9 af 20 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jakob B., 1. oktober 2022 kl. 7.27

Søren Duun

Ja, det er netop en væsentlig pointe, at forhjulet er stort.
Små hjul kan godt flytte store ting, men det skal være på et glat underlag.
Lidt teoretisk må det være sådan, at et hjul max kan køre over en kant, som er mindre end hjulets radius.
En god bredde på hjulet hjælper også med at forhindre, at det synker ned i blød jord.

Hun har normalt ikke behov for at køre i meget højt græs, men det gik faktisk også betydeligt bedre med det store hjul, da vi testede det.
Jeg vil dog anbefale, at stolen bliver læsset højere, så man ikke samtidigt skal bruge kræfter på at rive græsset med stolebenene. ;-)

10 af 20 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 1. oktober 2022 kl. 15.37

@Jakob

Dejligt at se du tænker på din mor og der er et marked for OFF-Rollator så bliv ved med at udvikle :)
Sædet kunne måske være hængslet på rollatoren og kun "nede" når det blev brugt?

11 af 20 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jakob B., 2. oktober 2022 kl. 9.57

Tom Andersen

Ja, jeg er helt enig i, at flere haverollatormodeller bør udvikles.
Men jeg er ikke rollatorfabrikant, og jeg har flere fokusområder, som presser sig på, så jeg er godt tilfreds, hvis jeg kan bidrage med inspiration.
Man kan også hurtigt komme til at betale meget for noget, som man kunne have gjort bedre selv i samarbejde med den lokale smed. Det nytter jo heller ikke noget, at en haverollator bliver så fin og dyr, at man ikke kan nænne at bruge den.
Hvis du tænker rollator til off-road generelt, så må det store forhjul være det vigtigste gennembrud, fordi det gør rollatoren nemmere at skubbe.

12 af 20 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 4. oktober 2022 kl. 22.30

Her er en ide til at have flere redskaber med når man bruger rollator
Ideen er mest beregnet til kørestolsbrugere, men man kan sagtens overføre det til en rollator og få stor glæde at det .

13 af 20 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jakob B., 9. december 2022 kl. 15.00

Jeg er bange for, at den hjemmeudviklede haverollator kommer et par år for sent, så jeg må nok på den igen og se nærmere på Tom's idé.
Problemet er især, at hun meget pludseligt kan blive overmandet af træthed, og så skal hun helst kunne sætte sig hurtigt, uden først at bruge kræfter på at læsse stolen af og anbringe den.
Til almindeligt brug (ikke i haven) har hun også ømmet sig lidt over, at den er for besværlig at vende med. Men jeg er ikke sikker på, at det er klogt at ændre på.
F.eks. nu, hvor der ligger sne, så kører den langt bedre end de andre, og vendinger bliver meget nemmere, når der ligger lidt sne.

14 af 20 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Chris J., 2. januar 2023 kl. 17.43

Stor kompliment til dig Jakob, for dit arbejde med at give din mor mobilitet og haveglæde.
Eneste bud fra mig er at afprøve, om en slags hjulbuggy (to hjul af den nuværende størrelse frem for kun et i hver side) ved støttepunkterne bagerst kunne give bedre fremdrift i ujævnt terræn.

15 af 20 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jakob B., 4. januar 2023 kl. 14.35

Chris J. - svar 14

Mange tak.
Jeg tror måske, at du kan være inde på noget interessant med de to forhjul.
Jeg ville gerne gøre dem smallere og med endnu større diameter.
Men anbringes de med for stor afstand, så går det ud over manøvredygtigheden, og rollatoren vil vippe i ujævnt terræn.

Umiddelbart har testkørsel i sne vist, at der er et påtrængende behov for at øge afstanden imellem baghjulene med henblik på at sikre rollatoren bedre imod væltning til siden.

16 af 20 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jakob B., 21. marts 2023 kl. 13.06

Nu har jeg øget afstanden imellem baghjulene med 6 cm.
Jeg turde ikke bukke mere på et koldt emne.
Den fik ved samme lejlighed automatisk en smule 'toe in', men ikke så meget, at det gør noget.

Om der er behov for stol eller ej afhænger i dette tilfælde fuldstændigt af dagen, der måles på.
Der har været dage i løbet af vinteren, hvor jeg troede, at vi ligeså godt kunne smide haverollatoren ud og nøjes med en stol. Men vintertræning belønnes, når der går forår i en gammel kone. Man skal aldrig sige aldrig. :-)

Jeg har hørt, at jord og beton har tegnet en ny god overenskomst, så måske kan hun snart få et job med at køre sten og tjene mange penge hjem til gården. ;-)

17 af 20 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 22. marts 2023 kl. 20.07

Hej Jakob.

Jeg sidder og tænker på om ikke du også skulle sætte større hjul bag på rollatoren ? . Hvis din mor skal køre med tunge sten og på græs bliver det nemmere med nogle store hjul ....

Eller syntes jeg at det er et flot stykke arbejde du har lavet til din mor .

18 af 20 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jakob B., 29. april 2023 kl. 12.55

Ændre hjulstørrelse, montere stol, montere spandeophæng og værktøjsholdere og optimere bredden.
Jeg troede efterhånden, at vi have tænkt på alt.

Men så efterspørger den ældre dame pludseligt ud af den blå luft noget helt tredje:

En ANHÆNGER..!

19 af 20 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jakob B., 17. august 2023 kl. 23.03

Jeg tror desværre, at det fører for vidt for mig at bygge en anhænger.
Problemer med vægt og sikkerhed gør det for omfattende.
Det generer mig lidt, for jeg kan faktisk godt se idéen.

Til gengæld er jeg begyndt at udvikle et tidseljern til hende.
Den første prototype kan ses på nedenstående billede, og den virker overraskende godt.
Det skal nok være en damestok og et lettere blad, men godt begyndt er halvt fuldendt.

Der plejer aldrig at gro tidsler i min græsplæne, fordi jeg ved, hvordan den skal klippes for at undgå det, selvom den til tider er næsten helt snehvid af tidselfrø.
Men i år har jeg dummet mig på min egen græsplæne, så det er en gru.
Jeg klippede den alt for kort, og så kom tørken, og så skal jeg ellers love for, at tidselfrøene fik gode betingelser.
Men jeg forventer, at jeg med det nye tidseljern snart bare kan klage til min gamle mor, og så vil hun rulle rundt og gøre skaden god igen helt uden, at jeg selv behøver at røre en finger. ;-)

20 af 20 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jakob B., 20. august 2023 kl. 0.32

Jeg må hellere advare om, at man nemt kan få ondt hånden af at betjene tidselstokken, især hvis man bliver for ivrig.
Og det dur slet ikke at få ondt i hånden, når man er rollator-chauffør.
Så projektet er sat på pause. Måske prøver jeg med en krykkestok næste gang.

Nyt svar til emnet »Udvikling af haverollator«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Fri debat > Udvikling af haverollator

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider