Forum

Dyrkning af æbletræer fra æblekerner.

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Kim Petersen, 30. oktober 2022 kl. 10.54

For en ca. 15 år siden såede jeg ca. 40 æblekerner fra to forskellige æblesorter og jeg plantede dem ud i et bed. Da træerne voksede sig større, tyndede jeg ud i dem og overførte dem til et større bed (nu ca. 20 træer).
Senere igen har jeg atter tyndet ud i træerne og en del er plantet ud til blivende voksesteder ca. 12 stykker. Og nu er æbletræerne efterhånden alle begyndt at sætte æbler.

Til min store overraskelse er mange af æblerne endda blevet til rigtig gode spiseæbler 6-7 stk. De varierer meget i både modningstid, størrelse, farve og smag.
Der er et tidligt sommeræble (start af august), senere sommeræbler, til nu efterårsæbler. Størrelsen varierer fra 12-15 cm til 5-8 cm. Og farven varierer fra røde til gule og til spættede, og et enkelt med et tydeligt netmønster på overfladen.

Et enkelt æble er endda af 1. klasses topkvalitet på linie med fx. Filippa. Et sundt træ med store æbler 10-12 cm. (se billede)

1 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Kim Petersen, 30. oktober 2022 kl. 10.55

Og et billede af "Netæblerne".

2 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 30. oktober 2022 kl. 16.38

Hej Kim.

Dit projekt lyder spændende og kræver tålmodighed. Jeg kom til at tænke på Sonneruplund..https://www.sonneruplund.dk/ , som også gøre i æbletræer og produktion af nye sorter. Jeg kan ikke huske om jeg har nævnt dem før. Men det er spændende læsning....

Held og lykke med dit fremtidige projekter...

3 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 30. oktober 2022 kl. 20.39

Hej Kim

Det er så sjovt at prøve men fordi det tager så lang tid er der ikke mange der gør det Jeg var heldig og fik ét rigtig godt spiseæble ud af forsøget og i år sår jeg kerner fra et Belle Boskop mhp at bruge planterne som grundstamme for podekviste fra "mit" spiseæble :)

Nyt svar til emnet »Dyrkning af æbletræer fra æblekerner.«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Fri debat > Dyrkning af æbletræer fra æblekerner.

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider