Forum

Kirsebær – de bedste (sødeste) sorter?

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Sus L., 3. november 2022 kl. 20.32

Jeg har haft meget glæde af at læse på sonneruplund.dk, gamlefrugtsorter.dk og de-gamle-sorter.dk om forskellige frugtsorter og deres kvaliteter, især æbler og til dels pærer.

Jeg synes dog at det kan være være svært at finde tilsvarende information om især kirsebær, da jeg mest synes at der dukker forhandlersider op, når jeg søger div. kirsebærsorter frem.

Det, jeg søger er søde sødkirsebærsorter. Jeg synes der er meget stor forskel på de forskellige bær når man køber dem ved div. vejboder i forhold til smag - nogle smager dejligt sødt og andre smager mere surt eller bare ikke af ret meget, selv om det skulle være et sødkirsebær.

Derfor vil jeg meget gerne høre jeres bud på nogle SØDE sødkirsebærsorter, både de mørkerøde, lyserøde og gule.

1 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: James F., 3. november 2022 kl. 21.03

Af de mørke søde, kan jeg varmt anbefale 'Stella'. Desværre har de en tendens til, at revne efter kraftig regn, der afløser en tørke periode. - Men så må man jo bare plukke og spise en masse i en fart! ;)

2 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jan E, 4. november 2022 kl. 7.39

At du har oplevet større forskelle i smag - nogle endda let syrlige - skyldes formentlig bare at vejbod-ejeren har plukket dem for tidligt, i forhold til modnings-processen.

Tidspunktet fra hvor de _ser_ flotte og modne ud (let-lyse-røde) til de rent faktisk er modne (mørkerøde) til de er overmodne (næsten sorte i farven) foregår over flere uger. Sødmen tiltager og forøges over denne periode.

Jeg har selv 6 forskellige sødkirsebær-sorter, og synes ikke der er større forskelle i smagen. Mine favoritter er Sunburst, Skeena, Lapins og Stella. Har en forkærlighed for Sunburst grundets bærrets ekstra store størrelse.

3 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Sus L., 4. november 2022 kl. 20.33

Tak! :-)
Ja, det med revnetilbøjeligheden for Stella har jeg også læst om og der skulle Lapins, som er afkom af Stella være mere resistent.

Og ja, det har helt sikkert også haft betydning for smagen hvornår de er høstet.

Jeg ville helst have 3 forskellige slags, både et af de gul-røde/lyserøde, f.eks. Merton Late eller Merton Glory og så enten to af de mørkerøde eller ét mørkerødt og ét gult, men med de gule er der vist ikke så mange at vælge imellem.

Det vigtigste er absolut smagen, så det er det jeg prøver at pejle mig ind på i første omgang, men selvfølgelig er revnetilbøjelighed, høsttidspunkt osv. også faktorer der skal med.

4 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 4. november 2022 kl. 22.11

Hej Sus L.

På Boi Jensen hjemmeside, De gamle sorter, hvor der ligger en rigtig god beskrivelse af en masse frugttræer, heriblandt kirsebær kan du læse meget mere om de sorter du efterlyser.
www.de-gamle-sorter.dk/Planter
Jeg har selv Sunburst og Lapins . Sidstnævnte er plantet i år så den glæder jeg mig til at smage, men jeg har tidligere plantet Sunburst der hvor vi boet før og kan huske at det var et lækkert bær, som kan anbefales.

Nyt svar til emnet »Kirsebær – de bedste (sødeste) sorter?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Fri debat > Kirsebær – de bedste (sødeste) sorter?

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider