Forum

Alt for langt og vådt græs i mosplæne

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 6. november 2022 kl. 9.23

Vores græsplæne som i starten af året var rigtig flot, er nu miserabel. Tykt mos og langt græs samt en periode med regn har i længere tid gjort det umuligt at få den klippet. Plæneklipperen synker for langt ned og det er kun toppen af græsset der fanges/klippes. I går besluttede vi os at klippe med kantklipperen/ buskrydderen med nylonsnor på de værste steder. Et kæmpe arbejde på 600 m² græsplæne, så det blev ved forsøget på et mindre område.
Hm……
Ingeborg

1 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 6. november 2022 kl. 11.49

Jeg har samme problem. Jeg ville gerne have den slået inden vinteren, men har læst at den hellere ikke må være alt for kort, da det kan fremme råd i græsplænen hvis der falder en masse sne.

Men det er der nok ikke nogen fare for at det sker .

2 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 6. november 2022 kl. 19.00

Det hedder enten snepest eller sne skimmel
www.havenyt.dk/skadedyr_og_plantesygdomme/78.html

3 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 6. november 2022 kl. 21.25

Det med sneskimmel kan komme af for højt græs og ikke som jeg fik skrevet det først, af for lang græs...
Når du klipper græsset sidste gang er den optimale højde mellem 4-6 cm. Hvis du klipper for lavt svækker du græssets rodnet, og det kan give gule pletter og skabe gode vækstbetingelser for mos og ukrudt. Hvis græsset er for langt, kan du derimod risikere, at din græsplæne får sneskimmel i løbet af vinteren.

Jeg havde bare den opfattelse at højt græs beskyttede imod sneskimmel, da det ville isolere for sneen, men det havde jeg åbenbart misforstået .

Nyt svar til emnet »Alt for langt og vådt græs i mosplæne«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Fri debat > Alt for langt og vådt græs i mosplæne

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider