Forum

Farveskifte på blade i 2022?

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 21. november 2022 kl. 18.33

Hej
Jeg har ventet på at min japanske løn skulle skifte farve. Det sker dog ikke, bortset fra at nogle blade er blevet gule. Jeg venter på de røde blade, men det er nok sket for i år.
Jeg presser bladene og bruger dem til mine julekort.
Hvorfor er de ikke blevet røde i år? Tør sommer? Langt efterår og brat vinter?
Hvem har forklaringen?

1 af 2 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 21. november 2022 kl. 23.00

Jeg tror at du selv er inde på svaret. Det eneste jeg kan finde oplysninger om er at man mener at grunden til at disse efterårs farver optræder i træer og buske er at det skulle advarer evt skadedyr om at slå sig ned i bladene . At der ikke er noget at komme efter for dem . . Hvorfor det går fra grøn til gul og ikke rødt ved jeg ikke og har hellere ingen fornuftig forklaring på det udover at varme / kulde og måske spiller en rolle ....

2 af 2 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 24. november 2022 kl. 20.08

Her er en forklaring:
Grøn, gul, orange, brun – vi mangler stadig den røde. "Så det sker ikke altid." I dette tilfælde betyder special, at solen skinner kraftigt i løbet af dagen og det skal være ret varmt, mens temperaturerne falder kraftigt om natten. "Så," siger Hohlstein, " udfører træet en masse fotosyntese i løbet af dagen og opbygger dermed sukker i den lysdrevne proces. Normalt ville det om natten transportere dette sukker via grenene og stammen til rødderne eller opbevaringssteder eller til hvor det indtages Hvis det allerede er meget koldt om natten, virker sukkertransporten ikke længere. Og så...", og nu kommer vi endelig til farven rød, "dannes der sukkerholdige pigmenter kaldet anthocyaniner i bladene og de forårsager, at løvet ser flammende rødt ud."

Botaniker Gesche Hohlstein arbejder i Botanisk Have og Botanisk Museum ved Freie Universität Berlin.

Kilde: ntv/de

Nyt svar til emnet »Farveskifte på blade i 2022?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Fri debat > Farveskifte på blade i 2022?

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider