Forum

Alliance marmelade når fryseren afrimes

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 9. marts 2023 kl. 13.54

Det er tid til at afrime fryseren mens der stadigvæk er frostgrader.
Jeg finder bær, som jeg faktisk havde glemt. Så nu står der aronia, ribs og solbær til optøning og venter på at blive til marmelade. Ofte har jeg plukket så små portioner at jeg ikke gad koge marmelade med det samme. Men nu er der tid til det!
Ingeborg

1 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 9. marts 2023 kl. 21.55

Hej Ingeborg.

Her hos os har vi også tømt ud i kummefryseren og smidt en masse stikkelsbær , solbær og havtorn ud. De viste sig at være 4-5 år gammel. Hindbær og jordbær har vi stadig en masse af . Hindbær, som jeg elsker at lave saft af gemmer jeg . Ellers har vi i kælderen stadig en del flasker hyldeblomstsaft.

Jeg syntes at det er svært at gøre brug af alt det vi dyrker og vores have er ikke stor. Alt fylde kummefryseren op er ret nemt, men man glemmer ofte hvad man har liggende her

2 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Doris Møller, 10. marts 2023 kl. 9.07

Hvor sunde er bær?

Jeg synes, at sommerens mange bær giver en god – og sund – mulighed for afveksling i vintersæsonens ellers lidt ensformige udbud af frugt. Der er ingen grund til at lade frostvarer dø i fryseren. Alle kan glemme, men det bedste er dog at udnytte de bær, man med stort besvær har plukket og skyllet og frosset ned.

Jeg koger gerne frugtgrød eller rabarberkompot en gang om ugen, fra efterår til forår. Jeg har stadig en del blommer, stikkelsbær, jordbær og rabarber tilbage i fryseren til lækre desserter. Der er stadig længe, til der kommer ny forsyning i haven.

Blåbær og solbær er det derimod slut med. Dem har jeg brugt til topping på A38 og havregrød.

Det sunde ved bær er vel vitaminindholdet og så de såkaldte flavonoider, som skulle være virkeligt sunde. Men jeg forestiller mig, at både vitaminerne og flavonoiderne er meget flygtige, og at de nemt forsvinder ved tilberedning.

Nu er der nok nogle, der vil sige: Er det ikke ligegyldigt? Hovedsagen er vel, at det smager godt!

Njah, vi er jo nogle, der får en del skavanker med årene. Og lægerne kan ofte slet ikke hjælpe. Og så er det jo, at man ser sig om efter andre løsninger. Blåbær skulle være virkeligt gode for helbredet. Desværre mest vilde blåbær, og de er jo ikke så nemme at få fat i. Men jo stærkere farvede bær, jo bedre.

At lave smoothies af rå, stærkt farvede bær, blandet med banan og yoghurt er også en god løsning, som måske kan bevare det sunde ved bærrene.

Hvor meget går I op i sundheden ved bær og frugt?

M.v.h.

Doris Møller

3 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 10. marts 2023 kl. 9.10

Hej Søren
Ja, vi har kun 1 solbærbusk og 1 ribsbusk. Surbær har vi flere af, men det er første gang jeg har plukket bærrene og gemt dem i fryseren.
Kummefryseren afrimes hver vinter. Der var et bæger kvædemos fra 2014. Det smager stadigvæk dejligt til kødretter. Lidt vemodigt, for kvæderne var fra min søsters have. Min søster havde det dejligste kvædetræ, som vi nød godt af. Min meget ældre søster er død for flere år siden, huset solgt, så der er ikke flere kvæder at få her.

4 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 10. marts 2023 kl. 9.12

Klart at jeg savner kvæder i vores husholdning.
strikinge.blogspot.com/2009/10/en-hel-kurv-fuld-af-kvder.html
Ingeborg

5 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 10. marts 2023 kl. 20.33

Hej Ingeborg.

Hvis du kommer til en storby, hvor der også er en etnisk butik kan med stor sandsynlighed finde kvæder her. ( Men jeg tror at det er en sæson varer). Dem de dyrker i bl.a Tyrkiet er ofte større end de danske og ikke så velduftende, men kvæder er det .

Jeg ved ikke hvad de bruger dem til ud over marmelade, der også fås i etniske butikker og ofte til billige penge, men om de også indgår i tyrkisk mad ved jeg ikke.....

6 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 13. marts 2023 kl. 10.04

Kvæder bruges forskelligt. I Flensborg spiser man syltede kvæder til grønlangkål! Sådan er der jo så meget med egnsretter. Jeg har også lavet konfekt af kvæderne. Det var hurtigt spist.

7 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 13. marts 2023 kl. 10.08

Jeg har også lavet kvædebrød
strikinge.blogspot.com/2009/10/kvdebrd.html

8 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 13. marts 2023 kl. 17.00

Der ligger en rigtig god beskrivelse omkring kvæder og brugen af dem her på nettet. Den er skrevet af Camilla Plum .

www.fuglebjerggaard.dk/mad/2012/kvaeder/

Nyt svar til emnet »Alliance marmelade når fryseren afrimes«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Fri debat > Alliance marmelade når fryseren afrimes

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider