Forum

Fjernelse af gammel syrenhegn

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Josephine Andreasen, 22. marts 2023 kl. 22.27

Hejsa.
Jeg har overtaget et 125 år gammelt bondehus med dertilhørende have. Da der er købt noget grund fra naboen til ved sidste ejer, har vi nu et meget stort hyld- syrenhegn tværs gennem haven, som jeg gerne vil fjerne. Er der nogen der har erfaringer?
Har selv overvejet motorsav og stubfræser?
Det er til højre i billeder unde de høje kirsebærtræer.

1 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 23. marts 2023 kl. 19.14

Hej Josephine.

Jeres projekt lyder spændende og der er meget arbejde forbundet med det, men hvordan vil i komme af med affaldet?

Køre det væk i flere containere eller få det flishugget?

Vælger i flishuggeren kan i få store glæde af flisen i nogle år ( nærmere bestemt 3-5 år) vælger i derimod containerene er det hurtigt væk og i får ryddet op næsten med det samme.

Med så stort et projekt skal der regnes og planlægges og det bliver hurtigere dyre end man lige havde regnet med

God arbejdslyst.

2 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Chris J., 24. marts 2023 kl. 13.30

Overvej også at lave et kvashegn, til gavn for insekter, biodiversitet og klima.
Det må være op til ens temperament, om man vil have det lavet i et hug, eller i etaper.

3 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Josephine Andreasen, 24. marts 2023 kl. 13.35

Tak for jeres svar.
Jeg har 3 gigantiske kvasbunker i haven fyldt med insekter og pindsvin, og meget af haven står vildt, så jeg har bestemt tænkt på biodiversiteten i haven, dog har vi ikke lige et sted hvor der er plads til kvashegn. Ellers en god ide.
Jeg havde tænkt at køre set til haveaffald på vores genbrugsstation, men det er da en god ide at lave flis!
Det jeg ville høre råd om var egentlig om planen med en motorsav og stubfræser er realistisk i forhold til at fjerne syrenerne? :-) jeg har svært ved at læse mig til hvor omfattende syreners rodnet er.

4 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 24. marts 2023 kl. 16.21

Hvis stubfræseren er kraftig nok og går minimum 40-50 cm nede i jorden burde den kunne tage rødderne på syrenerne, men de kan godt have rodskud længere væk fra moderplanten, der så vælter op efter moderplanten er fældet.

Jeg kan ikke se at du kan fjerne og beskære træerne/ rødderne uden brug af førnævnte værktøj. Selv om du fik en rendegraver til at gøre arbejdet ville du stadig skulle skærer træet ud.

Jeg vil også tro at en rendegraver ødelægger mere i haven . Du vil med andre ord være bedre tjent med en stubfræser....

5 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: James F., 24. marts 2023 kl. 17.32

En minigraver på larvefødder ødelægger ikke haven. Med en dygtig fører så er det en effektiv maskine.

Nyt svar til emnet »Fjernelse af gammel syrenhegn«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Fri debat > Fjernelse af gammel syrenhegn

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider