Forum

Kompostorme i en bunke mos

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 25. marts 2023 kl. 22.12

Vi kommer til at rive en masse mos af græsplænen. For 14 dage siden lagde jeg en mindre bunke et egnet sted. I dag pirkede jeg lidt i bunken og det myldrede med regnorme.
Nu tænker jeg på at flytte nogle kompostorme over i bunken, også når der kommer mere på bunken. Kan jeg forvente at kompostormene vil nedbryde mosbunken?
Ingeborg

1 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 26. marts 2023 kl. 9.39

Hej Ingeborg.

Mos er ret surt i ph værdien og ren mos spiser kompoorme ikke sådan bare. Spagnum spiser de hellere ikke....
Du skal nok regne med at du skal blande dit mos med andet have/køkkenaffald. I 1/3 del. Dvs 1 del mos og 2 dele affald. Kaffe er også surt, så masser af kaffe dur ikke, men tilsættes kalk vil det hjælpe på det

Grunden til at du har fundet orme i din mosbunke er at der under den er fugtigt . En kompostorm skulle eftersigende kunne leve i ren vand op til et halv år uden at indtage føde.

2 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 26. marts 2023 kl. 9.58

Hej Søren.
Det var REGNORME jeg fandt i mossets mellemste lag. Om de er gladere for surt mos, ved jeg ikke. Nu har jegbgravet nogle kompostorme ned i mosbunken og afventer. Kaffegrums er en af ingredienserne når man vil dyrke kompostorme til udsætning.

3 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 26. marts 2023 kl. 11.18

Kaffegrums blandet med andet organisk materiale, ikke rent. Ellers er det alt for stærk, da det indeholder en masse kvælstof og surhedsgraden er lav..

4 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 26. marts 2023 kl. 13.48

Hej Søren.
Det er der ingen fare for. Vi bruger pulverkaffe og har kun kaffegrums efter gæster :-).
Jeg får uanede mængder mos i år og da vi ikke kører noget væk, vil jeg lægge det i bunker med et lag kalk imellem. Jeg har tidligere lagt noget mos ud som bunddække et sted, hvor jeg måtte vende det flere gange, fordi det groede lystigt videre.

Nyt svar til emnet »Kompostorme i en bunke mos«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Fri debat > Kompostorme i en bunke mos

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider