Forum

Stenmel til kompost? Hvilken slags?

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 26. marts 2023 kl. 14.54

Hej
Jeg har i udenlandske blade læst mig til at der skal/kan hældes stenmel i komposten for at tilføre mineraler og få hurtigere omsætning ved varmekompostering.
Der skrives om urstenmel og stenmel. Jeg synes ikke at jeg er stødt på fænomenet i Dk. Er der nogen, der ved mere, og hvilken slags stenmel der skal bruges?

1 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 26. marts 2023 kl. 15.19

Stenmel har man tidligere kunnet købe hos Solsikken – prøv at spørge her, selv om det ikke i øjeblikket er på deres bestillingsliste.
Ellers er det ikke til at opdrive nogle steder.

Jeg har fra år tilbage hørt at stenhuggeren solgte det. Det var som regel når de skar stenplader ud at de fik støvet herfra...

Men hvis det er for at få mineraler tilført komposten er der andre muligheder. I en god og alsidig kompost er der som regel masser af mineraler heri

2 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 26. marts 2023 kl. 23.55

Hej Søren Duun
Jeg køber da stenmel til mine fliser i byggemarked til ca. 30 kr for 15 l …. Eller var det kg?
Men jeg er ikke sikker på om det er den slags der menes, eller om det skal være en speciel slags sten.

3 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 27. marts 2023 kl. 11.33

Jeg mener ikke at man kan bruge den slags stenmel som du køber i byggemarked. Ham Solsikken.dk har noget der hedder Basaltmel, råfosfat mv og som indeholder bestemte mineraler til brug i forbindelse med mineral mangel i planterne .

Men man skal være bedre uddannet end jeg for at kunne se disse mangler. Mit råd til dig vil være at droppe tanken om at tilsætte stenmel til din kompost . Dels kræver det at planterne mangler det og det er som regel dårlige og udpinte jorder, som mangler dem og dels indeholder en god havejord med havekompost rigeligt med mineraler til at der ikke er grund til at tilsætte mere....

Nyt svar til emnet »Stenmel til kompost? Hvilken slags?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Fri debat > Stenmel til kompost? Hvilken slags?

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider