Forum

Mål vand og fugtighed

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Jan Iversen, 29. maj 2023 kl. 21.26

Hej
Jeg har købt et Citron træ. Pottens højde var ca 25cm. før udplantning i en stor Kumme. Et Citron træ skal have meget vand, men naturligvis ikke overvandes. Derfor tænker jeg at anskaffe en Fugtighedsmåler. Der er hul i bunden af Kummen, så jeg er ikke så bange for at der står vand i Kummen. Men der findes jo forskellige Fugtighedsmåler. Nogle stikker 15 cm. ned i Jorden og andre 25 Cm. Nu er mit pørgsmål. Er det vigtig at måle fugtigheden så langt nede som muligt, eller er 15 cm. dybde fint nok ?
Mvh
Jan Iversen

1 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 29. maj 2023 kl. 21.50

Hej Jan.

Du har ret i at citrontræer skal have meget vand, men at rødderne rådner , hvis man overvander den.
Mht køb af fugtigheds måler, så er min erfaring at det ofte er upålidelige og viser forkert udslag, hvis man køber for billig...
Skal man have noget ordentligt skal man købe det i et laboratorie udstyrs forretning, men det koster .

Men hvorfor ofre så meget på en fugtigheds måler, hvorfor ikke købe en selvvandigskasse? Og plante træet i den. Så kan du bedre
Styre vand og gødnings mængden....

2 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 30. maj 2023 kl. 11.05

Brug fingeren , til at måle fugtighed , virker hver gang .................

3 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jan Iversen, 30. maj 2023 kl. 11.35

Hej Søren.

Nu er den jo plantet i en Kumme, der ligner de andre på Terrassen, så vil helst lade den blive der.
Har jo ikke før haft Fugtighedsmåler, så vidste ikke at de er upålidelige. Er der så overhovedet noge af de "Almindelig" som man kan stole nogenlunde på. Tænkte at den med Bluetooth som gemmer mange oplysninger og jorden, vand og lys var en velegnet Fugtighedsmåler, men den stikker "kun" 15 cm. i jorden.
Så er spørgsmålet om det er dybt nok.
Mvh.
Jan

4 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 30. maj 2023 kl. 11.53

Ja det vil jeg mene..

Nyt svar til emnet »Mål vand og fugtighed«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Fri debat > Mål vand og fugtighed

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider