Forum

Hvordan udjævner jeg en græsplæne?

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Kent, 20. juli 2005 kl. 11.24

Jeg er desværre ikke født med "grønne fingre" og har heller ikke arvet familiens håndbærker-gener. Derfor spørger jeg nu om hjælp:

Jeg har en lille græsplæne der skråner fra nabogrunden (hæk i skel) og ned til vores hus og terrasse, der ligger lavere i forhold til nabohuset. Græsplænen skråner således ca. 5 cm. pr. meter. Men det generer os ikke – før nu:
Jeg har nemlig købt et svømmebassin som forudsætter helt vandret underlag!

Hvordan kan jeg etablere et område på ca. 4 x 4 meter hvor underlaget (græsplænen) er helt vandret? Jeg skal altså have fjernet ca. 20 cm. i den høje ende af plænen!

– Skal jeg grave ud og så nyt græs derpå?

– Skal jeg gave græstørven af, fjerne jord nedenunder og lægge græstørven på igen?

– Skal jeg fylde jord på i den lave ende?

– Hvad skal jeg bruge for at sikre mig at plænen/grunden bliver helt vandret på det område (vatterpas, rør, brædder)?

1 af 1 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Regin Pedersen, 20. juli 2005 kl. 14.35

Hej Kent.

Det der er afgørende for din plænes trivsel, er at jordlaget under vækstlaget er veldrænet. Det vil sige at jorden under græsset skal lede vandet hurtigt væk efter regn, så græsrødderne ikke "sopper".

Skal du 20 cm ned, vil det i praksis sige at du først graver tørvene af, lægger dem med rødderne nedad og graver muldlaget af (ca 15–20 cm) som du gemmer i en bunke.

Dernæst graver du yderligere 30 cm jord af, og lægger i stedet 10 cm groft grus ud som drænlag.

Er jorden under muldlaget meget hård, bør du løsne den med en greb inden du lægger grus på, for at undgå et "betonlag" som standser vandet.

Herefter lægger du mulden på igen og til sidst græstørvene.

Til en helt jævn plæne egner et langt brædt og et vaterpas sig fint.

mvh Regin Pedersen

Nyt svar til emnet »Hvordan udjævner jeg en græsplæne?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Fri debat > Hvordan udjævner jeg en græsplæne?

Søg:

StΓΈt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider