Forum

Stokroser – How to do?

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Thomas, 21. juli 2005 kl. 15.10

Jeg købte sidste år et lille rækkehus med tilhørende have, min første lille have. Jeg har forelsket mig i de her stokroser og vil gerne have alle de farver man nu kan få fat i rundt om mit lille hus. Men jeg ved ikke så meget om hvordan de passes og plantes/sås.

Jeg fandt et indlæg om at man kan tage frø og så eller tage stiklinger. Kan nogen give mig lidt flere detaljer om hvornår og hvordan. Har set nogle steder at de bliver klippet ned, skal man det? Og hvornår? Kan de flyttes hvis man vil lave haven om senere? Er det rigtigt at de kan finde på at skifte farve hvis de står for tæt på hinanden?

På forhånd tak

1 af 1 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Asta Lyberth, 27. juli 2005 kl. 6.07

I vores fornyligt overtagede have var der masser af stokroser i den samme farve, – dybrød/-mørkebrun. Den formerer sig ganske af sig selv med frø efter blomstring, tror jeg. I hvert fald kommer de nye planter omkring stedet, hvor de blomstrede sidste sommer. Men, om det er en staude, ved jeg helt ærligt ikke. Hvis det er frøplanter, er de meget lette at formere og skal ikke beskæres eller klippes ned.

Sommetider er der forskellige arter/sorter/slægter af en – for mig at se – samme plante, der så må behandles forskelligt. Nogle er én-årige, andre to- eller flerårige, andre er hybrider... Men, selvom det lyder indviklet er det ret overskueligt, når man først er i gang.

Der skal nok være bøger om stokroser på biblioteket.

Kender du kongelys, fingerbøl, og rigtige klatreroser eller slyngroser sammen med stokroser kan også se meget dejligt ud.

Med venlig hilsen
Asta

Nyt svar til emnet »Stokroser – How to do?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Fri debat > Stokroser – How to do?

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider