Forum

Slåning af højt græs

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Jytte Franck, 4. oktober 2023 kl. 18.51

Jeg har flere steder i min have, hvor jeg har ladet græsset gro. Det slår jeg jo ned i maj og i september, men nu har jeg fået mere af det, og synes det er svært at slå ned. Græsplæneklipperen kan jo ikke tage det. Jeg har lånt mig frem til en le, men den er nok lidt sløv, selv om den er blevet slebet og desuden svær at håndtere (selv om jeg har kigget videoer på Google). Er der nogle, der har gode ideer, som er lettere at gå til, så jeg kan beholde mit høje græs og ikke bare slå det hver gang jeg slår græs?
Jeg har vel ca. 25 m2 med langt græs.

1 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: James F., 5. oktober 2023 kl. 7.46

Øvelse gør mester! Leen skal rigtignok være skarp, - men du skal alligevel kun tage smalle striber/skår ad gangen.
Hvis du ikke har en græstrimmer, så kan du bruge en skarp hækkesaks - men det kræver jo, at dine knæ kan klare kravleriet.
God arbejdslyst. :)

2 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jytte Franck, 6. oktober 2023 kl. 15.14

Ja, problemet er knæene.
Har også prøvet med en græstrimmer, men syntes også, at den bare lagde græsset ned. Måske var det en dårlig model.

3 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lene Skelmose, 9. oktober 2023 kl. 6.44

Jeg har en elektrisk græsslåmaskine - ikke en stor kraftig model. Her får græsset også lov at gro rundt omkring. Jeg vipper græsklipperen så jeg starter med at slå græsset lidt højt oppefra og ændrer så vinklen indtil maskinen igen kan stå vandret og klare mosten. Det fungerer fint men tager jo lidt tid. Ved ikke lige om metoden fungerer hvis græsset er meget højt.

4 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jytte Franck, 10. oktober 2023 kl. 15.34

Nu har jeg prøvet din metode, men mit er for langt - det er vel ca. 30-35 cm høj.
Eller også er min græsslåmaskine for dårlig😥

5 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lene Skelmose, 11. oktober 2023 kl. 11.28

Vores har også den højde. Måske det er for vådt nu? Jeg tager det i små bider og sænker maskinen over flere omgange.

6 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lene Skelmose, 11. oktober 2023 kl. 11.30

Efter slåning. Ved ikke hvorfor billedet lægger sig, men man kan nok godt se det alligevel.

7 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jytte Franck, 11. oktober 2023 kl. 17.30

Ja, det ligner sådan set det stykke, jeg er kommet igennem.
Og måske er det blevet for vådt nu.
Og batterierne på min maskine er også ved normal græsslåning ved at være lidt flade i det.

8 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 12. oktober 2023 kl. 8.39

Man kan købe en saks der sidder på et langt skaft. Det er vist beregnet til at klippe græskanter. Jeg bruger den nu også til tyndere grene, som jeg ikke kan nå. Desuden til kanter, som robotten ikke tager med, fordi jeg har lagt en strimmel græs til. til. Saksen er nem at bruge og Rom blev jo ikke bygget på 1 dag :-)
Ingeborg

9 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 12. oktober 2023 kl. 8.40

Tænker på om du bruger græstrimmeren rigtigt?
Ingeborg

10 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jytte Franck, 12. oktober 2023 kl. 9.59

Saksen har en af mine naboer, men jeg synes det går for langsomt. Den passer ikke rigtig til mit temperament. 😂.
Men den er da smart. Jeg tror, jeg går over og låner den og giver den en chance.

Mht græstrimmeren synes jeg jo egentlig ikke rigtig, at man kan bruge den forkert, vel?

Er der nogen, der har erfaring med hånd-leen? For hvis den er god, kunne jeg jo tage lidt ad gangen siddende på min havetaburet. Men jeg har bare ikke rigtig lyst til at købe noget, som så ikke duer alligevel.

11 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 12. oktober 2023 kl. 10.25

Så kan du jo lige så godt klarecdet med "stangsaksen" siddende på en taburet.

Hm.....du har jo haft viljen til at gøre noget godt ved at lade græsset gro vildt nogle steder. Det er fint nok, men det har også konsekvenser kan jeg se.
Jeg har endnu ikke set, hvordan det sådanne steder ser ud efter flere sæsoner. Det bliver jo ikke ved med at være pænt.
Godt at jeg har fået min robot i stedet for at lade stå til nogle steder. Synes nu heller ikke at min have er velegnet til vild med vilje. Vi bruger altid plænen til alle mulige lege for små og store børn, når de er på besøg. Iøvrigt blev min gemal ramt af et flåtbid i går. Mener at det er udenfor sæsonen. Flåter opholder sig ellers i højt græs., men buske kan åbenbart også huse flåter.
Derfor kan man jo alligevel dyrke sin have økologisk.
Ingeborg

12 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lene Skelmose, 12. oktober 2023 kl. 11.34

Jeg synes, det kan være problematisk med græstrimmer og højt græs. Jeg får altid græsset filtret ind, så det sætter sig fast. Hulens bøvl at få det væk igen.

Har ikke prøvet en lille håndle men har slået med stor le. Det kræver lidt øvelse og vigtigt at den er skarp.

Jeg kan nu godt lide det høje græs mv. Lader kløverpletter gro til stor glæde for bierne. Havde en flok hvidpelsede jordbier, der holdt til i den i år. Dem har jeg ikke set før. Derudover har vi mange frøer - og deraf virkelig-virkelig mange babyfrøer, som bruger det høje græs som skjul og mon ikke også de finder fugt og føde der. Her er engkarse i græsplænen, som jeg også slår udenom. Iøvrigt kan jeg godt lide at slå græs - men er til gengæld ikke særlig vild med græsplæner.

13 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jytte Franck, 12. oktober 2023 kl. 18.58

Jeg troede, at det var bedst at slå Vild Med Vilje Græs ned 2 gange om året - i maj og slutningen af september (og jeg er lidt sent ude).
Er der nogen, der bare lader det gro år for år? For så løser det jo da mit problem med at få det slået ned.
Jeg har nemlig også mange frøer og skrubtusser, som gemmer sig i græsset, og selv om jeg larmer og beder dem om at flytte sig, hører de ikke efter. Og jeg vil så nødigt skade dem.
Jeg har et sted, hvor græsset er lidt lavere omkring et indhegnet æbletræ (for rådyrene). Og der bliver græsset da ved med at være pænt, selv om jeg har gjort det i nogle år. Græs er vel nærmest ikke til at slå ihjel - selv efter en lang tørkeperiode.

14 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lene Skelmose, 13. oktober 2023 kl. 7.18

Jeg lader noget af græsset stå. Er i tvivl om hvornår det er bedst at slå. Hvor mange insekter overvintrer i græsset? Har læst at der er rigtig mange insekter der bruger mosebunke som skjul så hvorfor ikke også andre græsser? Har heller ikke helt besluttet hvor det høje græs skal være. Rundt om nyplantede æbletræer er nok ikke verdens bedste placering. Pletterne med kløver slår jeg når bierne er væk - og noget kløver slår jeg højt i løbet af sommeren når det har sat frø for at få en genblomstring. Kællingetand slår jeg ned her sidst på sommeren. Den er plantet i bedene ved kanten af plænen og breder sig så ud i græsset. Jeg er meget i tvivl om det er en god ide at slå det ned. Nogle sommerfuglelarver overlever i jorden ved planten men jeg har ikke overblik over hvilke og om det betyder noget at planten bliver slået ned. Den kommer jo igen med nye skud næste år.

15 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 13. oktober 2023 kl. 7.36

Det ser da rigtig smukt ud. Jeg tror ikke at man kan give ret præcist svar på dit sidste spørgsmål. Planternes "genrejsning" næste sæson vil afhænge af vejret vinteren over. Det kan jo blive sjaskvådt og det nedliggende græs rådne under et snedække. Enten vil det rejse sig med nye skud....... eller få råd og skimmelsvamp. ...... derfor er det måske bedst at det bliver slået før vinteren.
Ingeborg
Ingeborg

Nyt svar til emnet »Slåning af højt græs«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Fri debat > Slåning af højt græs

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider